Turvallinen siirtymä hyvinvointialueisiin toteutunut – huolta taloudesta ja osaavan henkilöstön saatavuudesta
Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto tapasi toimialueensa viiden hyvinvointialueen johtoa hybriditilaisuudessa Seinäjoella 31.1.2024. Keskusteluissa korostuivat hyvin toteutunut turvallinen siirtymä hyvinvointialueisiin, talouden tasapainottaminen ja käynnissä oleva mittava palveluverkkojen uudistustyö.
Aluehallintovirasto valvoo hyvinvointialueiden järjestämisvastuulle kuuluvien palveluiden lainmukaisuutta. Yhteistyöhön sisältyy varautumisen ja valmiussuunnittelun yhteensovittamista.
Tilaisuuden aluksi Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintoviraston ylijohtaja Marko Pukkinen kuvasi aluehallinnon uudistuksen tilaa. Sidosryhmille valmistellaan uudistuksessa alaryhmää, joka osallistaa myös hyvinvointialueita.
Aluehallintoviraston peruspalvelut, oikeusturva ja luvat -vastuualueen johtaja Leena Laajala kertoi hyvinvointialueiden kanssa tehdyn yhteistyön sujuneen hyvin. Yhteistyöllä muun muassa lintuinfluenssaviruksen korkeapatogeenisen muunnoksen leviämisen ja ihmistartuntojen ehkäisyssä on suojattu ihmisten terveyttä.
Hyvinvointialueiden sosiaali- ja terveyspalvelujen valvontaa on tehty vuosina 2022–2023 niin suunnitelmaperusteisesti, kantelujen perusteella kuin omavalvonnan keinoin. Valvonnan painopisteinä ovat olleet perusterveydenhuollon ja suun terveydenhuollon kiireettömään hoitoon pääsy, neuvolapalvelut, koulu- ja opiskeluterveydenhuolto, lastensuojelun sosiaalityöntekijöiden asiakasmäärä sekä kotihoito.
Pelastustoimi ja varautuminen -vastuualueen johtaja Tarja Wiikinkoski kertoi, valvontaa kohdistetaan vuonna 2024 muun muassa pelastustoimen valvontatehtäviin sekä hyvinvointialueen pelastustoimen omavalvontaan. Vuoden mittaan järjestetään lisäksi väestönsiirtoihin liittyvää suunnittelua tukevat maakuntakohtaiset työpajat kunnille ja hyvinvointialueille yhteistyössä Pelastusopiston kanssa.
Hyvinvointialueilla merkittäviä fuusioita ja uudistuksia
Hyvinvointialueiden tilannekatsauksissa nousi esiin yhteisiä teemoja niin onnistumisten kuin huolenaiheiden suhteen. Merkittävänä onnistumisena hyvinvointialueet kuvasivat turvallisen siirtymän hyvän toteutumisen. Uudet organisaatiorakenteet ja johtamisjärjestelmät on luotu, kuntien välisiä palveluperiaatteita ja palvelujen järjestämistapoja on yhtenäistetty ja ostopalvelutoimintaa selkeytetty ja yhdenmukaistettu.
Keskustelussa painottui talous, johon kohdistuu niin menneenä kuin tulevinakin vuosina mittavia tasapainotus- ja sopeutustoimia.
Pirkanmaan hyvinvointialueen sosiaali- ja terveysjohtaja Taru Kuosmanen kantoi huolta henkilöstön jaksamisesta uudistusvauhdin ollessa kova. Myös Pohjanmaan hyvinvointialuejohtaja Marina Kinnunen näki, että henkilöstön pysyvyyden ja hyvinvoinnin eteen oli tehtävä lujasti töitä. Lisäksi huolena näyttäytyi väestön luottamus hyvinvointialueisiin.
Keski-Suomen hyvinvointialuejohtaja Jan Tollet piti hyvänä käytäntönä alueelle luotua Hyvaks-akatemiaa, joka lähti liikkeelle johdon koulutusohjelmana tavoitteena johtamisosaamisen yhteismitallistaminen uudessa organisaatiossa. Akatemia on muutamassa vuodessa laajentunut hyvinvointialueen toimielimiin ja kumppaneihin, ja laajenee edelleen koskemaan koko hyvinvointialuetta.
Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialuejohtaja Tero Järvisen mukaan huolena alueella oli erityisesti alueen rajun laskusuuntainen väestönkehitys vuoteen 2040 asti. Asiakaspalvelun siirtyminen enenevässä määrin verkkoon nähtiin yhtenä ratkaisuna lisääntyvään ikäihmisten palvelutarpeeseen. Keski-Pohjanmaan hyvinvointialuejohtaja Minna Korkiakoski-Västi kuvasi, että väestön ikääntymisen rinnalla alueelle on ominaista lapsirikkaus. Alueella on myös runsaasti harvaan asuttua maaseutua, joka vaikuttaa palveluverkon rakenteeseen. Kaikkien hyvinvointialueiden tarve palveluverkkojen uudistamiseen korostui.
Varautumiseen kaivataan lisää kansallisen tason kokonaisjohtamista
Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintoviraston ylitarkastaja Annina Sadeoja ja pelastusylitarkastaja Juha Vilkki kertoivat, että kaikilla hyvinvointialueilla sosiaali- ja terveydenhuollon valmiussuunnitelman yleinen osa oli joko valmiina tai valmistumassa. Suunnitelmista löytyi joitakin puutteita henkilöstö-, tila- ja materiaaliresurssien sekä tukipalveluiden toiminnan riittävyyden varmistamisessa.
Hyvinvointialueiden johdon puheenvuoroissa peräänkuulutettiin erityisesti ministeriötasolta parempaa varautumisen kokonaisuuden johtamista. Myös ohjauksen yhteismitallisuuteen eri hyvinvointialueiden välillä kaivattiin toimenpiteitä niin aluehallintovirastoilta kuin valmiuskeskuksilta.
Hyvinvointialueiden Pelastuslaitokset ovat laatineet varautumista koskevia suunnitelmia ja tehneet muita etukäteisvalmisteluja. Pelastuslaitoksilla on puutteita joissakin poikkeusoloihin varautumiseen liittyvissä asioissa. Puutteiden korjaamista jatketaan kuluvan vuoden aikana ja asian tilaa tarkastellaan osana aluehallintovirastojen valvontatehtävää.
Aluehallintovirastoissa on parhaillaan käynnissä varautumisen yhteensovittamistehtävän tarkastelu, jonka keskeisenä välineenä ovat alueelliset valmiustoimikunnat. Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintoviraston ja sen toimialueen hyvinvointialueiden johdon jaettuna näkemyksenä oli, että yhteistä, etenkin suunnitelmallista varautumisen ja valmiustoiminnan kehittämistä tarvitaan.
Lisätiedot:
ylijohtaja Marko Pukkinen
Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto
johtaja Leena Laajala
Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto
johtaja Tarja Wiikinkoski
Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto
Avainsanat
Aluehallintovirastossa edistämme perusoikeuksien ja oikeusturvan toteutumista, peruspalvelujen saatavuutta, ympäristönsuojelua, ympäristön kestävää käyttöä, sisäistä turvallisuutta sekä terveellistä ja turvallista elin- ja työympäristöä alueilla. Hoidamme myös lainsäädännön toimeenpano-, ohjaus- ja valvontatehtäviä alueillamme. Toimintaamme ohjaa kahdeksan ministeriötä.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Aluehallintovirasto/Regionförvaltningsverket
Företagen vidtog åtgärder för klimatet i Södra och Sydvästra Finland 2024 – tillståndsansökningarna behandlades snabbt8.1.2025 11:06:37 EET | Pressmeddelande
Regionförvaltningsverket i Södra Finland har behandlat flera projekt för grön omställning enligt företrädesförfarandet. Förhandsrådgivningen förbättrar ansökningarnas kvalitet, vilket förkortar behandlingstiderna och påskyndar investeringar. För närvarande pågår nio projekt. För närvarande pågår nio projekt med företräde.
Etelä- ja Lounais-Suomessa on vireillä 10 ilmastotoimia vauhdittavaa lupahakemusta8.1.2025 11:06:37 EET | Tiedote
Etelä-Suomen aluehallintovirasto on käsitellyt 22 ympäristölupahakemusta etusijalla vihreän siirtymän edistämiseksi. Tällä hetkellä vireillä on kymmenen etusijan saanutta hanketta. Ennakollinen neuvonta parantaa hakemusten laatua, mikä lyhentää käsittelyaikoja ja nopeuttaa investointeja.
Möjligheterna till att ingå lokala avtal utvidgas och tillsynen över dem inleds av arbetarskyddsmyndigheterna8.1.2025 08:01:53 EET | Pressmeddelande
Möjligheterna till lokala avtal utökades genom en lagändring som trädde i kraft den 1 januari 2025. I och med ändringen är det möjligt att ingå lokala avtal på olika arbetsplatser i större utsträckning än tidigare oberoende av om arbetsgivaren har organiserat sig och hör till ett arbetsgivarförbund eller om personalen har valt en representant att företräda dem i enlighet med det som avses i kollektivavtalet. På grund av övergångsbestämmelsen i lagen kan en icke-organiserad arbetsgivare ingå ett lokalt avtal endast på basis av sådana kollektivavtal som har avtalats efter årsskiftet. Arbetarskyddsmyndigheten utövar tillsyn över lokala avtal på icke-organiserade arbetsplatser.
Paikallinen sopiminen laajenee ja työsuojeluviranomainen aloittaa sen valvonnan8.1.2025 08:01:53 EET | Tiedote
Paikallisen sopimisen mahdollisuudet laajenivat 1.1.2025 voimaantulleella lainsäädäntömuutoksella. Muutoksen myötä paikallinen sopiminen on mahdollista aiempaa laajemmin eri työpaikoilla riippumatta siitä, onko työnantaja järjestäytynyt tai onko henkilöstö valinnut itselleen työehtosopimuksessa tarkoitettua edustajaa. Lain siirtymäsäännöksen vuoksi järjestäytymätön työnantaja voi tehdä paikallisen sopimuksen vain sellaisen työehtosopimusten perusteella, joka on sovittu vuodenvaihteen jälkeen. Työsuojeluviranomainen valvoo paikallista sopimista järjestäytymättömillä työpaikoilla.
Fall från byggnader leder fortfarande till sjukskrivning och arbetsoförmåga – priset för arbetsgivaren är högt3.1.2025 10:58:12 EET | Pressmeddelande
I Finland inträffar årligen över 3 000 fallolyckor på arbetsplatserna. De medför betydande kostnader för arbetsgivarna och mänskligt lidande för arbetstagarna. Arbetsgivaren betalar tre gånger arbetstagarens lön för arbetstagarens frånvarodagar på grund av sjukdom.Därför har åtgärder mot fallrisken varit en tyngdpunkt vid arbetarskyddsmyndigheternas arbetsplatsinspektioner. År 2024 inspekterade arbetarskyddsmyndigheterna fallskydden vid cirka 1 700 byggarbetsplatser. ”Vi konstaterade en allvarlig fara för liv eller hälsa på 22 byggarbetsplatser”, berättar överinspektör Mikko Koivisto.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme