Arkiliikunnan terveyshyödyt kiinnostavat – moni valitsee silti auton
Tampereella tehty kokeilu osoittaa, että kävelyn ja pyöräilyn terveysvaikutukset kiinnostavat. Tieto arkiliikunnan terveyshyödyistä ei kuitenkaan yksin riitä muuttamaan liikkumistottumuksia ja motivoi valitsemaan vähäpäästöisempiä liikkumismuotoja.
![Linja-auto, autoja ja pyöräilijöitä Länsiväylällä](/data/images/public/69819223/70097930/f2a12b94-f8dc-4e1b-a9ce-3f0847687b57-w_720.jpg)
Tampereella toteutettiin kokeilu, jossa osalle hiilijalanjälkilaskurin käyttäjistä tarjottiin tietoa eri liikkumismuotojen terveysvaikutuksista. Ympäristötaloustieteen apulaisprofessori Lassi Ahlvik Helsingin yliopistosta ja erikoistutkija Anna Sahari Valtion taloudellisesta tutkimuskeskuksesta selvittivät satunnaistetun kenttäkokeen avulla, valitsisivatko kaupunkilaiset useammin kävelyn tai pyöräilyn, jos saisivat kohdennettua tietoa näiden vähäpäästöisten liikkumistapojen terveyshyödyistä. Tutkimuksen perusteella tieto liikunnan terveyshyödyistä ei lisännyt arkiliikuntaa.
"Liikkumisen terveyshyötyjen esille tuominen on yksi tapa kannustaa ihmisiä valitsemaan myös ympäristön kannalta kestävämpiä liikkumismuotoja. Kokeilu kuitenkin osoitti, ettei terveystieto yksin riitä muuttamaan liikkumistottumuksia. Monet tekijät vaikuttavat liikkumistavan valintaan ja lyhyellä aikavälillä näihin valintoihin on vaikeaa vaikuttaa", erikoistutkija Anna Sahari toteaa.
Liikunnan terveyshyödyt kiinnostavat
Tampereella toteutettiin syys-marraskuussa 2022 kokeilu, jossa osa kaupungin hiilijalanjälkilaskurin käyttäjistä sai sovelluksessa käyttöönsä myös aktiivisuuslaskurin sekä tietoa eri liikkumismuotojen terveysvaikutuksista (ks. Kuva 1). Koeryhmän jäsenet saivat myös viikoittain heräteviestin, joka kertoi, kuinka paljon käyttäjä oli liikkunut ja miten hänen suorituksensa vertautui suosituksiin ja muihin käyttäjiin.
Kokeilu osoitti, että terveystieto kiinnostaa. Koeryhmä lisäsi sovelluksen käyttöä noin 50 prosenttia verrattuna kontrolliryhmään, joka ei saanut uusia ominaisuuksia käyttöönsä. Uusi tieto myös omaksuttiin. Koeryhmä pärjäsi kontrolliryhmää paremmin loppukyselyssä, jolla testattiin tietämystä liikkumisen terveysvaikutuksista.
Tieto arkiliikunnan hyödyistä ei yksin riitä muuttamaan liikkumistottumuksia
Kokeilusta saatujen tulosten suunta on kannustava: arkiliikunnan terveyshyödyistä tietoa saavat käyttäjät ryhtyvät kävelemään hieman enemmän, lisäävät julkisen liikenteen käyttöä sekä vähentävät autoilua. Tutkimuksessa havaitut pienet käyttäytymisvaikutukset eivät kuitenkaan ole tilastollisesti merkitseviä.
Kokeilussa oli mukana noin 1300 hiilijalanjälkilaskurin aktiivikäyttäjää. Jos otoskoko olisi ollut suurempi, olisi ollut mahdollista todeta luotettavasti, onko havaittu vaikutus todellinen vai onko kyseessä sattuma.
"Tieto arkiliikunnan terveyshyödyistä voi hieman vaikuttaa liikkumisvalintoihin, mutta vaikutus on joka tapauksessa pieni. Jos ihmisiä halutaan kannustaa muuttamaan liikkumistottumuksiaan, tarvitaan tiedon lisäksi myös toimia, joilla helpotetaan arkiliikuntaa", Anna Sahari toteaa.
Satunnaistettu kenttäkokeilu
Kokeilu toteutettiin satunnaistettuna kenttäkokeena hiilijalanjälkilaskurin käyttäjien keskuudessa. Satunnaistamisen avulla varmistettiin, että ryhmät ovat ominaisuuksiltaan mahdollisimman samankaltaisia, jolloin kokeilun aikana havaittavat erot ryhmien väillä johtuvat koeryhmän saamasta uudesta tiedosta. Kokeilussa Tampere.Finland-mobiilisovelluksen hiilijalanjälkilaskurin käyttäjät jaettiin puoliksi koeryhmään ja kontrolliryhmään käyttäen jyvitettyä satunnaistamista. Ennen satunnaistamista käyttäjät jyvitettiin eli jaettiin ryhmiin sen perusteella, kuinka paljon he kävelivät ja pyöräilivät ennen kokeilua sekä kuinka kaukana he asuivat Tampereen keskustasta. Satunnaistetun koeasetelman avulla voidaan tutkia, vaikuttavatko heräteviestit ja tiedot arkiliikunnan terveysvaikutuksista ihmisten liikkumisvalintoihin.
![Tampere.Finland-mobiilisovelluksen%20hiilijalanj%E4lkilaskurin%20aktiivisuuslaskuri%20ja%20esimerkkej%E4%20terveystietoa%20tarjoavista%20n%E4kymist%E4.](https://www.sttinfo.fi/data/images/public/69819223/70097930/33f1ec7b-6b89-4f94-bb56-14e1fa097b1d-w_720.jpg)
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Anna SahariErikoistutkijaVATT / Energia, ilmasto ja ympäristö
Puh:+358 295 519 511anna.sahari@vatt.fiLiitteet
Valtion taloudellinen tutkimuskeskus (VATT) on taloustieteellisen tutkimuksen asiantuntijayksikkö. Teemme tieteellisesti korkeatasoista tutkimusta edistääksemme tietoon pohjautuvaa talouspolitiikkaa. Tutustu työhömme tarkemmin: https://vatt.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Valtion taloudellinen tutkimuskeskus VATT
VATT sote-säästöistä: päivystys- ja leikkaustoiminnan keskittämiseen sisältyy myös riskejä28.6.2024 11:37:54 EEST | Tiedote
Hallitus on keskittämässä merkittäviä terveydenhuollon palveluita, kuten päivystys- ja leikkaustoimintaa. Valtion taloudellinen tutkimuskeskus VATT ymmärtää palveluiden keskittämistä, mutta huomauttaa myös riskeistä.
Tutkimus: Ulospäinsuuntautuneisuuden arvostus työmarkkinoilla on kasvanut – menestykseen voi nousta muutoinkin kuin älykkyydellä27.6.2024 15:32:41 EEST | Tiedote
Ulospäinsuuntautuneisuuden arvostus on kasvanut työmarkkinoilla 2000-luvun alusta lähtien. “Tunnollisuus ja korkea koulutus ovat säilyttäneet arvostuksensa, mutta rinnalle on noussut myös ulospäinsuuntautuneisuus, johon kuuluvat sosiaalisuus, aktiivisuus ja energisyys”, kertoo Valtion taloudellisen tutkimuskeskuksen VATT:n erikoistutkija Ramin Izadi tutkimuksesta, joka julkaistaan arvostetussa yhdysvaltalaisessa tiedejournaalissa Journal of Labor Economicsissa.
VATT: Suomi on liittymässä polttoaineiden päästökauppaan kustannustehokkaasti – mutta samalla ei tulisi luoda uusia tukiautomaatteja25.6.2024 12:00:17 EEST | Tiedote
Suomi on vuonna 2027 liittymässä liikenteen ja lämmityksen päästökauppaan. Valtion taloudellinen tutkimuskeskus VATT arvioi, että liittymistä EU:n uuteen päästökauppajärjestelmään ollaan toteuttamassa kustannustehokkaalla tavalla. Tutkimusprofessori Marita Laukkanen kuitenkin kritisoi arvioita päästökaupan vaikutuksista polttoaineiden hintoihin, sekä mahdollisia kompensaatioita yrityksille.
Forskare: Skatterevisioner ökar beskattningsutfallet genom att förändra företagens beteende18.6.2024 07:00:00 EEST | Tiedote
Efter skatterevisioner rapporterar företagen omedelbart högre beskattningsbar inkomst, och de rapporterade inkomsterna ligger även kvar på en högre nivå i minst fem år efter revisionen. En tredjedel av det beskattningsutfall som genereras av skatterevisioner förklaras av de förändringar som revisionerna medför i företagens rapporteringsbeteende.
Eurooppalaisten ja yhdysvaltalaisten julkistaloustieteilijöiden kokoontuminen Helsingissä17.6.2024 10:43:17 EEST | Uutinen
Taloustieteen kutsuvieraskonferenssi kokosiarvovaltaisen joukon taloustieteen tutkijoita Helsinkiin 12.–14. kesäkuuta 2024. Tilaisuuden aiheina olivat vero- ja tulonsiirtojärjestelmät.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme