SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

Tutkimus: Voiko lounasruokailijaa tuupata vegevaihtoehtoon?

Jaa

Mikä saa lounasruokailijan tarttumaan hernehärkäpapupastaan muiden vaihtoehtojen joukosta? Tätä Helsingin yliopiston ja Luonnonvarakeskuksen Leg4Life-hankkeen tutkijat selvittivät tuuppauskokeilussa Rosso-ravintolassa lounasruokailun yhteydessä. Kokeilunhaluisemmat ja koulutetummat valitsivat vegevaihtoehdon muita useammin.

Tutkijat selvittivät Kouvolan Rosso-ravintolassa, miten tuuppauskeinot vaikuttavat asiakkaan valintoihin.
Tutkijat selvittivät Kouvolan Rosso-ravintolassa, miten tuuppauskeinot vaikuttavat asiakkaan valintoihin. Kuva: Teija Kolehmainen

Tutkijat selvittivät Kouvolan Rosso-ravintolassa, miten kasvisruokavaihtoehdon houkuttelevuutta voisi lisätä ja miten tuuppauskeinot vaikuttavat asiakkaan valintoihin. Kyseessä on kotimaisten palkokasvien arkipäiväistämiseen tähtäävä Leg4Life-hanke, jonka Helsingin yliopisto, Luonnonvarakeskus sekä Terveyden ja hyvinvoinnin laitos toteuttavat. Tavoitteena on edistää palkokasvien viljelyä ja käyttöä läpi koko ruokajärjestelmän alkutuotannosta kuluttajan lautaselle asti.

”Lounasruokailulla on merkittävä rooli ruokatottumusten kannalta. Se on erinomainen väylä arkipäiväistää kasvipainotteista syömistä ja tuoda uusia makuja kokeiltavaksi. Monet syövät osan viikon lounaista ravintolassa, joten myös ravintolakonteksti on tässä tärkeä. Halusimme tehdä kokeilun pääkaupunkiseudun vegekuplan ulkopuolella”, arvioi sosiaalipsykologian vanhempi yliopistonlehtori Hanna Konttinen Helsingin yliopistosta.

Herkkis-annos kehitettiin S-ravintoloiden koekeittiössä 

Rosson listalle päätyi Tuusulan koekeittiössä kehittelemä, härkäpapua ja herneproteiinia sisältävä pasta, joka sai nimekseen Herkkis. Tutkimushanketta varta vasten kehitetyssä annoksessa käytettiin uudenlaista Helsingin yliopiston tutkimusryhmän Leg4Life-hankkeessa kehittämää härkäpapuhernevalmistetta.

Kolmiviikkoisen Kouvolan Rossossa lounasruokailun yhteydessä toteutetun pilotin yhtenä tavoitteena oli selvittää, voidaanko kasvisvaihtoehdon menekkiä lisätä kannustamalla. Viestintää ja houkuttelua lisättiin viikko viikolta. Ensimmäisellä viikolla Herkkis oli listalla tuote muiden rinnalla. Toisella viikolla härkäpapupasta sai ruokalistalla muista erottuvan vihreän pohjavärin. Kolmannella viikolla tuotteesta viestittiin lisäksi digitaalisissa kanavissa ja ravintolan tiskillä oli nähtävissä tuotekuva Herkkis-pasta-annoksesta.

”Lounasruokailussa valintoja tehdään nopeasti ja tottumusten ohjaamina. Herkkis-vaihtoehtoon tarttuivat kokeilunhaluisemmat ja vegevaihtoehdoista kiinnostuneet asiakkaat sekä korkeammin koulutetut. Herkkis-annoksen näkyvyyttä lisättiin ruokalistalla, mutta näkyvyydellä ei kuitenkaan ollut merkittävää vaikutusta valintoihin”, tiivistää Luonnonvarakeskuksen tutkija Hanna Hartikainen.

S-ryhmän ravintoloissa kasvis- ja vegaanivaihtoehdot ovat tuotekehityksen arkea. S-ryhmän ravintolat ovat mukana kotimaisia palkokasveja edistävässä hankkeessa ja haluavat olla omalta osaltaan mukana edistämässä aktiivisesti kestävän syömisen arkipäiväistämistä sekä kotimaisten ruokainnovaatioiden menestystä. S-ryhmän tavoitteena on, että vuoden 2030 loppuun mennessä 65 prosenttia kaikesta myydystä ruoasta on kasvipohjaista.

”Haluamme osaltamme auttaa asiakkaita syömään yhä terveellisemmin ja kestävämmin, ja tarjota monipuolisesti vaihtoehtoja. Palkokasvien arkipäiväistymiseen tarvitaan vielä lisää helppoja, maistuvia ja kotimaisia kasvipohjaisia tuotteita. Kokeilu tarjosi meille arvokasta tietoa ja oppeja asiakasviestinnästä etenkin annosruokaa tarjoavassa ravintolassa. Noutopöytäruokailun puolella näemme, että systemaattinen kasvisvaihtoehtojen kehittäminen on lisännyt niiden menekkiä jatkuvasti”, pohtii ryhmäpäällikkö Tuomo Keskinen S-ryhmän matkailu- ja ravitsemiskaupasta.

 

Leg4Life-hanke (Legumes for Sustainable Food System and Healthy Life – Palkokasveilla kohti kestävää ruokajärjestelmää ja terveyttä)  

  • Helsingin yliopiston, Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen ja Luonnonvarakeskuksen hanke.
  • Tekee tiivistä yhteistyötä ruokaketjun toimijoiden kanssa.​
  • Tavoitteena on edistää ympäristön ja ihmiskunnan terveyttä ja hyvinvointia lisäämällä Suomessa menestyvien palkokasvien (herne, härkäpapu, lupiinit, apilat) viljelyä sekä edistämällä niiden nykyistä monipuolisempaa käyttöä elintarvikkeiksi ja rehuksi.​
  • Hankkeen rahoittaja on Suomen Akatemian yhteydessä toimiva Strategisen tutkimuksen neuvosto (STN)
  • Lisää tietoa: leg4life.fi/tietoa-hankkeesta



Lisätietoja:
Tuomo Keskinen, ryhmäpäällikkö, S-ryhmän matkailu- ja ravitsemiskauppa, puh. 050 342 9199, tuomo.keskinen(at)sok.fi

Hanna Konttinen, vanhempi yliopistonlehtori, Helsingin yliopisto,  puh. 050 448 4272, hanna.konttinen(at)helsinki.fi

Yhteyshenkilöt

SOK:n viestintä

SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 8–16.

Puh:050 472 2745viestinta@sok.fi

Kuvat

Tutkijat selvittivät Kouvolan Rosso-ravintolassa, miten tuuppauskeinot vaikuttavat asiakkaan valintoihin.
Tutkijat selvittivät Kouvolan Rosso-ravintolassa, miten tuuppauskeinot vaikuttavat asiakkaan valintoihin.
Lataa

SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt. ​

Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa & ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä, rautakaupassa ja oman pankkimme kautta.

Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,7 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa. ​​

#parempipaikkaelää

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

Grillikaupoilla näkyy nyt suomalaisten asennemuutos – Prisman myyntidata kertoo minkä hintaisia grillejä tällä hetkellä halutaan26.3.2025 07:22:00 EET | Tiedote

Usein kuultu vitsi suomalaisten päättäväisyydestä grillata säällä kuin säällä vaikuttaisi pitävän monen kohdalla paikkansa, kertoo Prisman asiakasomistajille tehty tuore kyselytutkimus. Vaikka suurin osa lähes 1200 vastaajasta on poutasään grillaajia (69 %), merkittävä osa (25 %) on valmis pistämään grillin kuumaksi olosuhteista riippumatta. Kyselystä sekä Prisman tuoreesta myyntidatasta selviää myös, millainen grilli nyt halutaan ja mitä sinne aiotaan laittaa.

S-ryhmän päivittäistavarakaupan vahva vuosi mahdollistaa jatkopanostukset myymäläverkoston ja verkkokaupan kehittämiseen26.3.2025 07:15:00 EET | Tiedote

S-ryhmän päivittäistavarakauppa kasvatti edelleen markkinaosuuttaan vuonna 2024. S-ryhmän päivittäistavarakaupan myynti kasvoi 3,6 prosenttia vuonna 2024. Nielsenin myymälärekisterin mukaan S-ryhmän päivittäistavarakaupan markkinaosuus oli viime vuonna 48,8 prosenttia (+0,6 %-yks.). S-ryhmä vahvisti asemaansa myös ruoan verkkokaupan markkinajohtajana ja jatkoi investointeja sekä myymäläverkoston että verkkokaupan kehittämiseen.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye