Nivalan terveyskeskuksessa kehitetään hoidon jatkuvuutta
Hoidon jatkuvuusmalli on osa Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen Pohteen hoidon jatkuvuuden kehittämishanketta. Tavoitteena on parantaa hoidon saatavuutta ja jatkuvuutta perusterveydenhuollossa.
Kehittämistyön kohderyhmänä ovat etenkin paljon palveluja tarvitsevat ja pitkäaikaissairaat asiakkaat. Kehittämistyön ytimessä on asiakaslähtöisen toiminnan kehittäminen. Haluamme sujuvoittaa asiakkaan ohjautumista oikealle ammattilaiselle jo ensikontaktissa ja matalalla kynnyksellä.
Mitä hoidon jatkuvuus tarkoittaa?
Pohteen alueella pyritään kiinnittämään huomiota koko väestön hoidon jatkuvuuteen ja kehitetään ammattilaisten välisiä konsultaatiokäytäntöjä hoidon jatkuvuus huomioiden. Tavoitteena on myös tiivistää kuntoutuspalvelujen, mielenterveys- ja päihdepalvelujen, sosiaalipalvelujen ja terveyden- ja sairaanhoidon palvelujen yhteistyötä sote-keskuksissa. Uusilla toimintamalleilla tavoitellaan sujuvampaa moniammatillista yhteistyötä, tiimityön hyötyjä ja parempaa diagnostiikan ja hoidon koordinaatiota.
Hoidon jatkuvuusmallin keskeisenä elementtinä on asiakkaan hoitosuhteen jatkuvuus. Asiakkaan hoidon tukena on myös tarvittaessa moniammatillinen tiimi. Hoidon jatkuvuutta edistetään jokaisen asiakkaan hoitotapahtuman yhteydessä.
Vahva tieteellinen näyttö osoittaa, että hoidon jatkuvuuden myötä hoidon laatu paranee, sairastuvuus ja kuolleisuus vähenevät merkittävästi, terveydenhuollon palvelujen kokonaistarve ja -kustannukset pienenevät ja asiakastyytyväisyys paranee. Hoidon jatkuvuudella pyritään edistämään myös asiakkaiden yhdenvertaisuutta terveydenhuollossa.
Hoidon tarpeen arviointi
Asiakkaan ottaessa yhteyttä vastaanotolle, sairaanhoitaja tekee hoidon tarpeen arvioinnin. Hoidon tarpeen arvioinnissa selvitetään yhteydenoton syy, sairauden oireet, oireiden luonne, vakavuus sekä kiireellisyys.
Hoidon tarpeen arviointi on tärkeä vaihe, joka käynnistää hoitoprosessin jo ensikontaktissa. Hoidon tarpeen arvioinnin perusteella arvioidaan asiakkaan tarvitsema hoito ja annetaan hoito-ohjeet. Tarvittaessa sairaanhoitaja konsultoi ensisijaisesti asiakkaan asioita aiemmin hoitanutta lääkäriä. Asian hoidossa edetään lääkärin antamien ohjeiden mukaisesti. Sairaanhoitaja on yhteydessä asiakkaaseen. Asiakkaalle varataan aika tutun hoitajan tai lääkärin vastaanotolle, mikäli asiakkaan tilanne sitä edellyttää.
Mitä hoidon jatkuvuus tarkoittaa käytännössä?
Aikaisemmat pitkäaikaiset asiakassuhteet pyritään huomioimaan pitämällä pysyvät hoitosuhteet voimassa. Hoidon jatkuvuusmallin myötä lääkäri oppii tuntemaan asiakkaan paremmin ja voi arvioida asioita kokonaisvaltaisemmin. Lisäksi lääkäri voi havaita herkemmin ja varhaisessa vaiheessa alkavia sairauksia ja terveydentilan muutoksia. Jatkossa potilaan hoidon tukena on myös omahoitaja.
Hoidon jatkuvuusmalli koskee kiireetöntä hoitoa. Kiireetöntä hoitoa ovat esimerkiksi pitkäaikaissairauksien kontrollit, lääkärinlausunnot sekä kiireettömät toimenpiteet. Hoidon jatkuvuusmallin mukainen toiminta käynnistyy Nivalassa maaliskuun aikana. Asiakkaan palvelukanavat eivät muutu vaan yhteydenotto terveyskeskukseen tapahtuu entiseen tapaan puhelimen, digitaalisen sote-keskuksen tai Omaolon kautta.
Pohteella laajennetaan hoidon jatkuvuusmallin käyttöönottoa RRP2-hankkeessa tehtävän kehittämistyön kautta vaiheittain koko hyvinvointialueelle. RRP2-hanke on osa Suomen kestävän kasvun ohjelman jatkumoa, jolla pyritään tukemaan ekologisesti, sosiaalisesti ja taloudellisesti kestävää kasvua. Suomen kestävän kasvun ohjelman rahoitus tulee EU:n kertaluonteisesta elpymisvälineestä.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Essi JärvinenProjektipäällikkö / RRP2-hanke
Puh:050 3080720Essi.Jarvinen@ppshp.fiTeemu PoikkimäkiVt. apulaisylilääkäri, Nivalan vastaanotto
Puh:0406355378teemu.poikkimaki@pohde.fiVuokko HiltunenVastuuyksikköpäällikkö, Alavieskan, Ylivieskan, Nivalan ja Sievin vastaanotot
Puh:0444195223vuokko.s.hiltunen@pohde.fiKuvat
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue Pohde vastaa yli 415 000 asukkaan hyvinvoinnista, terveydestä ja turvallisuudesta 1.1.2023 alkaen. Työllistämme noin 18 500 sosiaali- ja terveysalan sekä pelastustoimen osaajaa. Yhdessä tarjoamme Pohjois-Pohjanmaan ihmisille tukea elämään ja apua terveyteen tai hätään aiempaa paremmin. Toimimme vaikuttavasti ja uusin tavoin – samalla henkilöstöömme panostaen.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue Pohde
Pohteella testataan tekoälyä apuna potilastietojen kirjaamisessa8.11.2024 09:09:56 EET | Tiedote
Pohteella kokeillaan tekoälyä potilastyön kirjaamisessa. Kokeilun tarkoituksena on vähentää merkittävästi lääkäreiden kirjaamiseen kuluvaa työaikaa.
OYSin uudessa sairaalassa syntyi ensimmäinen vauva7.11.2024 08:36:50 EET | Tiedote
Oulun yliopistollisen sairaalan synnytysosasto on aloittanut toimintansa uuden sairaalan A-rakennuksessa keskiviikkona 6. marraskuuta. Ensimmäinen uuden sairaalan puolella syntynyt vauva saapui maailmaan keskiviikkona hieman ennen puolta päivää.
Päivystykset ja synnytystoiminta siirtyneet uuden sairaalan tiloihin6.11.2024 14:24:48 EET | Tiedote
OYSin päivystykset ja synnytystoiminta ovat siirtyneet uuden sairaalan tiloihin. Asiakkaita muistutetaan hakeutumaan päivystyksellisissä asioissa B-talossa toimivaan yhteispäivystykseen tai lasten päivystykseen, ja synnyttämään tullessa A-talossa sijaitsevalle synnyttäjien vastaanotolle.
Aluehallitus käsitteli OYS sairaalapalvelujen ja ensihoidon tuottavuustoimia ja C-talon toteutussuunnitelmaa6.11.2024 09:47:07 EET | Tiedote
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen Pohteen aluehallitus kokoontui 5.11.2024 puheenjohtaja Tapani Töllin johdolla. Aluehallitus käsitteli OYS sairaalapalvelut ja ensihoito -toimialueen sopeuttamistoimia sekä C-talon toteuttamissuunnitelmaa.
Ruuhka kuljetuspalveluissa on hellittänyt Pohteella5.11.2024 16:08:30 EET | Tiedote
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueella Pohteella ruuhka kuljetuspalvelujen asiakaspalvelussa on hellittänyt. Ruuhka koski vammaispalvelulain ja sosiaalihuoltolain mukaista kuljetuspalvelua.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme