Onnettomuustietoinstituutti

30 vuotta moottoripyöräurheilua harrastanut poliisi tutkii nyt kuolonkolareita Uudellamaalla – ”Haluan vaikuttaa turvallisuuteen” kertoo Staffan Söderström

Jaa

UUTINEN | Onnettomuustietoinstituutti (OTI)

Staffan Söderström katsoo hymyillen. Taustalla liikennettä.
Staffan Söderström miettii nykyään liikenteeseen ja moottoriurheiluun liittyviä riskejä eri tavalla kuin nuorena. Kuvaaja: Heidi Koivunen Kuva: Onnettomuustietoinstituutti (OTI)

Lähes kaksikymmentä vuotta sitten Staffan Söderströmin ystävä menehtyi moottoripyöräonnettomuudessa. Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunnassa toiminut poliisi, Söderströmin kollega, kutsui Söderströmin mukaan tutkintaan asiantuntijaksi. Kollega tiesi, että Söderström tuntee hyvin moottoripyörät. He tutkivat yhdessä pyörää ja jarrutusjälkiä onnettomuuspaikalla. Tämä oli Söderströmin ensimmäinen kosketus tutkijalautakuntatoimintaan. Lautakuntaan hän kuitenkin liittyi vasta kaksikymmentä vuotta myöhemmin.

Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunta hälytetään paikalle aina, kun Suomessa joku kuolee tie- tai maastoliikenneonnettomuudessa. Eri puolilla Suomea toimii 20 tutkijalautakuntaa, joissa on kaikkiaan noin 270 jäsentä. Tutkijalautakunta on moniammatillinen tiimi, jossa on asiantuntijoita poliisista, lääketieteen, ajoneuvotekniikan, tienpidon ja käyttäytymistieteen aloilta. Tutkijalautakuntien jäsenet tekevät tutkintoja vapaaehtoistyönä, oman työn ohella.

− Onnettomuuspaikalla käyminen oli tietenkin koskettavaa, kun tunsin onnettomuuden uhrin. Siitä syntyi vahva muistijälki, ja kiinnostus onnettomuuksien tutkintaa kohtaan jäi itämään, Söderström kertoo nyt.

Söderström valmistui moottoripyöräpoliisiksi vuonna 2004. Koulutuksessa hyödynnettiin liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien tutkimia kuolemaan johtaneiden moottoripyöräonnettomuuksien aineistoa. Söderström on myös itse hyödyntänyt onnettomuusaineistoa kouluttaessaan muita.   

Muutama vuosi sitten Söderström jäi opintovapaalle, ja harkitsi alan vaihtoa. Sitten motocrossradalla tapahtui kuolemaan johtanut onnettomuus, jonka tutkintaan myös Söderström pyydettiin asiantuntijana mukaan. Kilpa-ajoa harrastavien turvallisuus on Söderströmillä sydämessä, sillä hän on itse ajanut kilpaa 30 vuoden ajan.

Motocrossradan onnettomuustutkintaan osallistuminen sekä muutama Tukesissa vietetty kuukausi moottoriurheilun turvallisuuden parissa herätti Söderströmissä halun vaikuttaa liikenneturvallisuuteen. Hänestä tuntui, että alan vaihtaminen pois poliisitöistä tarkoittaisi kaiken kerätyn osaamisen heittämistä hukkaan. Lisäksi Söderström halusi vielä jatkaa työtään moottoripyöräpoliisina ja valmentaa muita poliiseja samaan työhön.

Söderström päätti hakeutua takaisin poliisivoimiin, tällä kertaa raskaan liikenteen valvontaan. Lisäksi hän liittyi Uudenmaan liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntaan, jossa hän on ollut mukana noin vuoden verran.

− Erityisesti moottoripyöräonnettomuuksien tutkinnassa osaamisestani on hyötyä. Kokemukseni auttaa minua arvioimaan esimerkiksi millä nopeudella moottoripyörällä on ajettu ennen onnettomuutta, Söderström havainnollistaa.

”Parin aivotärähdyksen jälkeen minulle riitti”

Söderström miettii nykyään liikenteeseen ja moottoriurheiluun liittyviä riskejä eri tavalla kuin nuorena. Kolmenkymmenen vuoden tausta moottoriurheilijana auttaa Söderströmiä ymmärtämään nuoria, riskinottohaluisia kuljettajia. Hän keskustelee mielellään moottoriurheilua harrastavien parissa turvallisuudesta.

− Moottoriurheilijalle harrastus on usein osa identiteettiä. Kilpailuharrastuksesta ei luovu, ellei itselle satu pahasti. Kilpailukumppanin loukkaantuminen tai menehtyminenkään ei välttämättä vielä ravistele tarpeeksi, vain omakohtaiset vastoinkäymiset vaikuttavat. Omalla kohdallani vasta kaksi pahaa aivotärähdystä johtivat siihen, että luovuin lajista vuonna 2016. Mutta olen huomannut, että elämää on myös kilpailu-uran jälkeen, Söderström sanoo.

Onnettomuustutkinnan tavoite on vähentää onnettomuuksia

Suomessa kuolee liikenteessä lähes 200 ihmistä vuosittain. Liikenneonnettomuudesta tutkitaan sen kulku, riskitekijät, seuraukset ja olosuhteet. Tutkinta noudattaa vakioitua menetelmää, sillä tasalaatuinen ja kattavasti kerätty aineisto antaa mahdollisuuden hyödyntää sitä mahdollisimman tarkasti.

Tutkinnan pohjalta tehtävässä selostuksessa lautakunta antaa liikenneturvallisuutta parantavia ehdotuksia. Onnettomuuksien torjuminen on keskeistä erityisesti inhimillisestä, mutta myös taloudellisesta näkökulmasta. Tutkinnan keskeisimpänä tavoitteena on liikenneturvallisuuden edistäminen. Kerättyä aineistoa käytetään muun muassa liikenneturvallisuustyössä sekä tieteellisissä tutkimuksissa.

− Voin ammentaa onnettomuustutkinnasta tietoa, kun koulutan moottoripyöräpoliiseja liikennevalvontaan ja toimimaan liikenteessä. Vaikka onnettomuustutkinta vie aikaa, se myös antaa paljon omaan työhön poliisina. Suosittelen tutkijalautakuntatoimintaa muillekin liikenneturvallisuudesta kiinnostuneille poliiseille rikastamaan omaa osaamista, Söderström kehuu.

Onnettomuustietoinstituutti (OTI) tekee työtä ennaltaehkäistäkseen liikenneonnettomuuksia Suomessa. OTI koordinoi liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien toimintaa, mutta ei puutu lautakuntien riippumattomaan työskentelyyn. OTI huolehtii myös lautakuntien koulutuksesta, tutkinnan tulosten käytöstä ja tietopalvelusta.

OTI hallinnoi tutkinnasta kerättyä tietoa. Tilastotiedon määrä ja laatu ovat kansainvälisesti ainutlaatuisia. OTI tarjoaa tärkeää tietoa, jolla voidaan vaikuttaa liikenneturvallisuuteen sekä lainsäädännön että käytännön toimenpiteiden tasolla. Instituutti toimii erillisenä yksikkönä Liikennevakuutuskeskuksessa. Lue lisää www.oti.fi

Yhteyshenkilöt

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Onnettomuustietoinstituutti

Traktorimönkijäonnettomuudet: Kuolemantapauksista yli puolessa kuski päihtynyt, lievemmissä kolareissa alaikäisten kuljettajien määrä nousussa14.11.2024 06:08:00 EET | Tiedote

Onnettomuustietoinstituutti (OTI) on koonnut tietoa traktorimönkijäonnettomuuksista kymmenen vuoden ajalta. Vuosina 2013–2022 tapahtui 4 582 liikennevahinkoa ja 19 kuolemaan johtanutta onnettomuutta, joissa oli osallisena traktorimönkijä. Kuolemaan johtaneissa tapauksissa kuoli usein päihtynyt työikäinen, kun taas liikennevakuutuksesta korvatuissa vahingoissa suurin ja eniten osuuttaan kasvattanut ikäryhmä olivat 15–17-vuotiaat kuljettajat.

Tutkintatietoa ”nokkakolareista”: Kolmannes tapahtuu liukkailla keleillä, ajoneuvon hallinnan voi menettää kunnollinenkin kuljettaja3.10.2024 07:35:00 EEST | Tiedote

Onnettomuustietoinstituutti (OTI) on tehnyt teemaraportin, jossa on tarkasteltu vuosina 2018–2022 maanteillä tapahtuneita kuolemaan johtaneita kohtaamisonnettomuuksia. Kohtaamisonnettomuuksilla tarkoitetaan vastakkaisista ajosuunnista tulleiden ajoneuvojen törmäyksiä, onnettomuudet ovat tyypillisesti niin sanottuja ”nokkakolareita”. Onnettomuuksista reilu kolmannes tapahtui lumisella tai jäisellä kelillä. Raportin tiedot perustuvat liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien tutkimiin onnettomuuksiin.

Elokuun loppuun mennessä 121 kuolemaan johtanutta tieliikenneonnettomuutta – Jalan, pyörällä ja sähköajoneuvoilla kulkeneita lapsia ja nuoria menehtynyt edellisvuotta enemmän26.9.2024 07:33:00 EEST | Tiedote

Tammi‒elokuun välillä liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunnille tuli ennakkotietojen mukaan tutkittavaksi yhteensä 121 kuolemaan johtanutta tieliikenneonnettomuutta, joissa kuoli 127 henkilöä. Onnettomuuksien kokonaismäärä on lähes sama kuin viime vuonna vastaavalla ajanjaksolla. Henkilöauto-onnettomuuksien määrä on jatkanut vähenemistään. Jalankulkijoiden ja polkupyöräilijöiden menehtymiseen johtaneita onnettomuuksia tapahtui lähes vastaava määrä kuin edellisvuotena, mutta kuolleiden ikäryhmissä tapahtui muutosta. Vuosi 2024 on tähän mennessä ollut lasten ja nuorten osalta edellistä synkempi.

Kuolettavista tieltä suistumisista yhdeksän kymmenestä tapahtuu hyvällä ajokelillä, onnettomuudet painottuvat kesään7.6.2024 06:35:00 EEST | Tiedote

Onnettomuustietoinstituutin juuri julkaistussa teemaraportissa on tarkasteltu vuosina 2018–2022 maanteillä tapahtuneita kuolemaan johtaneita suistumisonnettomuuksia. Viiden vuoden aikana tapahtui 180 suistumisonnettomuutta, joissa menehtyi 198 henkilöä. Suistumisia aiheuttivat pääasiassa kuljettajien ajokunnon puutteet, eivät olosuhteet. Raportin tiedot perustuvat liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien tutkimiin onnettomuuksiin.

Yli kolmannes kuolonkolareista ajetaan päihtyneenä, onnettomuustutkijoiden esittämiä keinoja onnettomuuksien vähentämiseksi tulee ottaa käyttöön22.5.2024 06:33:00 EEST | Tiedote

Vuosina 2018–2022 tieliikenteessä tapahtui 271 päihtyneen moottoriajoneuvon kuljettajan aiheuttamaa onnettomuutta, joissa menehtyi 308 henkeä. Määrä vastaa yli kolmannesta kaikista kuolemaan johtaneista moottoriajoneuvo-onnettomuuksista. Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunnat ovat vuosien ajan esittäneet lukuisia keinoja päihdeonnettomuuksien vähentämiseksi. Onnettomuustietoinstituutti esittää, että keinot tulee ottaa käyttöön, jotta liikenteen päihdeongelma saadaan ratkaistua.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye