Opettajan katse tukee lapsen vuorovaikutusaloitteita varhaiskasvatuksessa
Opettajan ja lapsen välinen vuorovaikutus on keskeisessä roolissa varhaiskasvatuksen pedagogisessa toiminnassa. Pedagogisessa vuorovaikutuksessa opettajan katseella on tärkeä rooli, mutta varhaiskasvatuksen tutkimuksessa tämä on saanut toistaiseksi vähän huomiota.
![Mustat silmälasit valkoisella tasolla. Silmälasin linsseissä on silmänliikettä mittaavia antureja ja laseihin on kiinnitetty johdolla musta laatikonmallinen laite.](/data/images/public/69817172/70109210/4b952f46-6ac1-4425-b402-441f3aef67bc-w_720.jpg)
Susanna Isotalon väitöskirjaan liittyvä osatutkimus keskittyi varhaiskasvatuksen opettajan ja alle kolmevuotiaiden lasten väliseen pedagogiseen vuorovaikutukseen leikin sekä ohjatun toiminnan aikana. Tutkimuksessa hyödynnettiin silmänliikettä mittaavia laseja.
Varhaiskasvatuksen opettaja katsoo eri tavalla leikissä ja ohjatussa toiminnassa
Tulokset osoittavat, että opettaja käyttää katsettaan eri tavoin opettajajohtoisessa ohjatussa toiminnassa verrattuna lapsen ja opettajan yhteiseen, jaettuun leikkitilanteeseen. Ohjattu toiminta lisäsi opettajan katseen kohdistumista lapseen, kun taas leikissä opettajan katse liikkui enemmän lapsen ja leikissä käytettyjen lelujen välillä.
– Varhaiskasvatuksen opettaja käyttää katsettaan ympäristön havainnointiin, lapsen vuorovaikutusaloitteiden tunnistamiseen sekä niihin vastaamiseen. Katseella opettaja voi ilmaista kiinnostusta lapsen aloitetta kohtaan ja kannustaa lasta jatkamaan. Toisaalta katseellaan opettaja myös ohjaa lapsen huomiota takaisin toiminnan pariin, Isotalo kuvailee.
Erityisesti leikki tarjosi tilaa opettajan ja lapsen vastavuoroiselle vuorovaikutukselle. Lapsen aloitteet huomioivan vuorovaikutuksen kautta myös lapsen osallisuuden kokemus voi vahvistua. Tutkimuksen tulokset tarjoavat ymmärrystä varhaiskasvatuksen opettajan katseesta sekä sen suuntaamisesta pedagogisessa vuorovaikutuksessa varhaiskasvatuksen pedagogisissa ympäristöissä.
Tutkimuksen tuottamaa tietoa opettajan katseen käyttäytymisestä voidaan hyödyntää varhaiskasvatuskäytäntöjen kehittämisessä. Myös ohjattu toiminta on tärkeä osa varhaiskasvatuksen pedagogista toimintaympäristöä.
– Tutkimus herättää pohtimaan, miten lapsen vuorovaikutusaloitteita voidaan tukea myös ohjatun toiminnan aikana ja miten opettaja voi käyttää katsettaan tukeakseen näitä, Isotalo sanoo.
Julkaisutiedot:
Alkuperäinen artikkeli ”Early Childhood Education and Care Teachers’ Gaze Behavior Across Pedagogical Episodes in Toddler Groups in Finland”on luettavissa aikakausjulkaisussa International Journal of Early Childhood: https://doi.org/10.1007/s13158-023-00387-6
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Susanna Isotalo, susanna.m.isotalo@jyu.fi
Jyväskylän keskustassa sijaitsevan yliopiston kauniilla puistokampuksella sykkii monitieteinen ja moderni tiedeyliopisto – ihmisläheinen ja dynaaminen yhteisö, jonka 2500 asiantuntijaa ja 15 000 opiskelijaa etsivät ja löytävät vastauksia huomisen kysymyksiin. Jyväskylän yliopisto on ollut tulevaisuuden palveluksessa jo vuodesta 1863, jolloin suomenkielinen opettajankoulutus sai alkunsa täältä. Voimanlähteenämme on moniarvoinen vuoropuhelu tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnan välillä. Vaalimme tutkimuksen ja koulutuksen tasapainoa sekä ajattelun avoimuutta – sytytämme taidon, tiedon ja intohimon elää viisaasti ihmiskunnan parhaaksi. www.jyu.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto
Jyväskylän yliopiston tutkijat kartoittivat maailman sienilajiston ilmanäytteistä11.7.2024 09:15:00 EEST | Tiedote
Jyväskylän yliopiston tutkijat huomasivat, että avain luonnon monimuotoisuuden nopeaan ja kustannustehokkaaseen kartoittamiseen on ollut kaiken aikaa aivan silmiemme edessä, mutta samalla näkymättömissä, eli meitä ympäröivässä ilmassa.
QS World University Rankings Europe 2024: Jyväskylän yliopisto mukana Euroopan parhaiden yliopistojen listalla10.7.2024 14:00:00 EEST | Tiedote
Jyväskylän yliopiston sijoitus Euroopan parhaiden yliopistojen listauksessa säilyi 200 parhaan tuntumassa brittiläisessä yliopistovertailussa (QS World University Rankings Europe). JYU sijoittui vertailussa sijalle 205, kun viime vuoden sijoitus oli 186. Vertailu tehtiin nyt toista kertaa.
Jyväskylän yliopistoon valittiin 2745 uutta opiskelijaa4.7.2024 09:45:00 EEST | Tiedote
Jyväskylän yliopistoon hyväksyttiin kevään toisessa yhteishaussa ja avoimen väylän erillishaussa yhteensä 2745 uutta opiskelijaa. Lukuvuosi alkaa elokuun lopussa uusien opiskelijoiden orientaation merkeissä. Onnittelemme kaikkia valittuja!
Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoululle tunnustusta laadukkaasta opetuksesta ja tutkimuksesta - AACSB-akkreditointi myönnettiin kuudeksi vuodeksi eteenpäin3.7.2024 10:30:00 EEST | Tiedote
Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu on saanut arvostetun tunnustuksen korkealaatuisesta opetuksestaan ja tutkimuksestaan, kun sille myönnettiin AACSB-akkreditointi kuudeksi vuodeksi eteenpäin. Kauppakorkeakoulun vahvuuksina pidettiin erityisesti sitoutumista vastuullisuuteen ja yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen.
Susanna Lähde on ensimmäinen Jyväskylästä valmistunut diplomi-insinööri – heti perään valmistuu myös oma puoliso2.7.2024 11:00:00 EEST | Tiedote
Susanna Lähde on ensimmäinen Jyväskylän yliopistosta diplomi-insinööriksi valmistunut opiskelija. Susanna opiskeli Jyväskylässä tieto- ja ohjelmistotekniikan diplomi-insinööriohjelmassa ja työskentelee tällä hetkellä Valmetilla. Myös Susannan puoliso Aatu Laitinen valmistuu tänä keväänä diplomi-insinööriksi ensimmäisten joukossa. Tekniikan alan koulutus alkoi Jyväskylän yliopistossa vuonna 2021.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme