Suomen Digimenestyjät 2024 on julkaistu – nämä yritykset pitävät kärkeä digitaalisessa asiakaskokemuksessa
Teleoperaattorit nousivat tänäkin vuonna kärkeen digitaalisen asiakaskokemuksen edelläkävijöinä. Kestävän kehityksen ja tekoälyn vaikutukset ovat yhä laajemmin näkyvissä suomalaisyritysten asiakasrajapinnoissa.
Konsulttiyhtiö BearingPointin julkaisema Suomen Digimenestyjät -tutkimus palkitsee vuosittain digitaalisessa asiakaskokemuksessa ansioituneita suomalaisyrityksiä. Listan kärkeen nousivat jo kolmatta vuotta peräkkäin teleoperaattorit Elisa ja Telia sekä kolmannelle sijalle Gigantti. Myös kulutustuotteiden verkkokaupat valtasivat tänä vuonna listalta tilaa.
”Teleoperaattorit pitävät edelleen paikkaa edelläkävijöinä suomalaisyritysten digitaalisissa kyvykkyyksissä. Alan menestyksen taustalla näkyy operaattorien liiketoiminnan keskittyminen aineettomiin päätuotteisiin, joiden myynti ja hallinta verkossa on luontevaa”, kertoo BearingPointin Digital & Strategy -liiketoiminnan johtaja Henrikki Sandström.
Suomen Digimenestyjät 2024 – TOP 10:
- Elisa
- Telia
- Gigantti
- Kesko (ruokakauppa)
- DNA
- Finnair
- Verkkokauppa.com
- Kesko (kulutustavarat)
- SOK (kulutustavarat)
- Nokia
Kestävän kehityksen teemat ja teknologiatrendit esillä yritysten digitaalisissa kanavissa
Suurten megatrendien, kuten kestävän kehityksen sekä tekoälyn mukanaan tuomat kehityssuunnat vaikuttavat yrityksiin kokonaisvaltaisesti ja näkyvät myös asiakasrajapinnoissa.
Moni tutkituista yrityksistä paransi digitaalista tuotekokemustaan tarjoamalla yhä avoimemmin tietoa muun muassa kestävyyteen liittyvistä toimistaan sekä tuotteidensa ja palveluidensa ympäristövaikutuksista. Kestävä kehitys on monelle asiakkaalle merkittävä tekijä hankintapäätöstä tai tuotevalintaa tehdessä, jolloin näiden teemojen esiintuominen monikanavaisesti on yhä tärkeämpää.
Teknologiatrendien vaikutus näkyy etenkin asiakaspalvelukanavien kehittymisessä. Tutkimuksessa tarkastelluista yrityksistä yli 40 prosenttia hyödyntää esimerkiksi chatbotteja yleisessä asiakaspalvelussaan. Toisaalta myynnin tukena tekoälysovelluksia nähtiin vasta alle kolmanneksella tutkituista yrityksistä. Useat käytössä olevat chatbot-palvelut ovat vielä kohtuullisen yksinkertaisia verrattuna ChatGPT:n kaltaisiin suuriin kielimalleihin.
”Tekoälysovellusten kehitys on kiihtynyt huomattavasti, ja niiden laajempaa käyttöönottoa voidaan odottaa lähivuosien aikana. Tekoälyn käyttötapauksia asiakkuuksien hallintaan on tunnistettu monia niin tehostamisen, työntekijäkokemuksen kuin asiakaskokemuksen kehittämisen näkökulmasta. Asiakkuudenhallinnassa tällaisia osa-alueita voisivat olla esimerkiksi virtuaaliset avustajat, ennustavien mallien kehittäminen sekä personalisointi”, kertoo Henrikki Sandström.
Suomen Digimenestyjät 2024 -tutkimus
Konsulttiyhtiö BearingPointin toteuttamassa Suomen Digimenestyjät 2024 -tutkimuksessa tarkasteltiin 65 suurta suomalaisyritystä 14 toimialalta. Yritysten digitaalista asiakaskokemusta tarkasteltiin 275 kriteerin kautta neljällä osa-alueella: digimarkkinointi, digitaalinen tuotekokemus, verkkokauppa ja sähköinen asiakkuudenhallinta.
Tutkimusraportti on ladattavissa osoitteesta https://www.bearingpoint.com/en-fi/insights-events/digital-leaders-2024/.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Henrikki SandströmHead of Digital & Strategy, BearingPoint Finland Oy
Puh:050 588 5982henrikki.sandstrom@bearingpoint.comMilka HeiläMarketing & CommunicationsBearingPoint Finland Oy
Puh:040 779 0595milka.heila@bearingpoint.comKuvat
Linkit
BearingPoint
BearingPoint on itsenäinen liikkeenjohdon ja teknologian konsulttiyritys, jossa yhdistyvät eurooppalaiset juuret ja maailmanlaajuinen verkosto. Yritys toimii kansainvälisesti kolmessa liiketoimintayksikössä: Consulting, Products ja Capital. Consulting kattaa asiantuntijapalvelut useilla liiketoiminta-alueilla. Products tarjoaa IP-pohjaisia palveluita liiketoiminnan tärkeimpiin prosesseihin. Capital palvelee asiakkaita yrityskauppojen ja yritysjärjestelyiden kentällä.
BearingPointin asiakkaina on monia maailman johtavia organisaatioita sekä yksityiseltä että julkiselta sektorilta. BearingPointilla on globaali konsulttiverkosto, johon kuuluu yli 13 000 asiantuntijaa ja joka auttaa asiakkaita yli 70 maassa saavuttamaan mittavaa ja kestävää menestystä.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta BearingPoint Finland Oy
Eurooppalaiset pankit paransivat tehokkuuttaan vuonna 2023 turbulenteista ajoista huolimatta – pohjoismaiset pankit ovat huippusuorittajia19.12.2024 11:02:49 EET | Tiedote
Eurooppalaiset pankit pystyivät BearingPointin tuoreen tutkimuksen mukaan parantamaan kustannustehokkuuttaan myös vuonna 2023. Pankit kohtaavat kuitenkin tulevaisuuden kannalta merkittäviä haasteita ja päätöksiä, ja vuosi 2025 tuo mukanaan muun muassa uusia sääntelyhaasteita, jotka ovat jo nyt nähtävissä. Vaikka pankkitoiminnan ydin pysyy muuttumattomana, tulevat pankkipalveluiden tuottamisen ja käyttämisen tavat muuttumaan digitaalisen teknologian ja tekoälyn yleistyessä.
Tutkimus: Pohjoismaiset yritykset kansainvälisiä verrokkeja varovaisempia tekoälyn käyttöönotossa14.11.2024 08:57:45 EET | Tiedote
Konsulttiyhtiö BearingPointin kansainvälisesti toteuttama tutkimus paljastaa, että pohjoismaiset yritysjohtajat keskittyvät tekoälyratkaisujen käyttöönotossa toteutukseen liittyviin haasteisiin ja eettisiin näkökohtiin kansainvälisiä verrokkeja enemmän. Esimerkiksi muualla Euroopassa tekoälyn käyttöönottostrategioissa painotetaan enemmän muutoksesta saatavia hyötyjä.
Selvitys: Yritykset painivat laajasti kielteisen perintönsä kanssa14.10.2024 08:45:07 EEST | Tiedote
Moni yritys painii legacy-haasteiden eli organisaatioon ajan saatossa kertyneen perinnön ja siitä aiheutuvien ongelmien kanssa, kertoo konsulttiyhtiö BearingPointin tuore selvitys. Haastava taloustilanne sekä viimeaikaiset suuret harppaukset tekoälyn kehityksessä vaativat yrityksiltä kykyä mukautua uudenlaiseen toimintaympäristöön nopeasti. Organisaatioon ajan kuluessa kasautunut perintö koetaan monin paikoin jarruna muutokselle. Yrityksillä on perinnön hallinnassa opittavaa sotilasorganisaatioilta.
Tutkimus: Lähimaksu debit-kortilla suomalaisten eniten suosima maksutapa – nuorten keskuudessa yleisintä mobiilimaksaminen14.12.2023 08:26:39 EET | Tiedote
Suomalaiset ovat eurooppalaisella tasolla aktiivisia digitaalisten maksutapojen käyttäjiä. 71 % suomalaisista nimeää lähimaksun debit-kortilla käyttämäkseen maksutavaksi. 18-24 -vuotiaiden ikäluokassa mobiilimaksaminen on jo ohittanut suosiossa debit-lähimaksun. Digitaalinen euro on vielä tuntematon käsite suomalaisille.
Selvitys: Pohjoismaisten pankkien digitaalinen edelläkävijyys saattaa tulla tiensä päähän21.11.2023 07:00:00 EET | Tiedote
Tuoreen Nordic Banking 2033 – And how to get there -selvityksen mukaan pankkialan ulkopuolisten toimijoiden merkitys voi kasvaa tulevaisuudessa, elleivät pankit kehitä omia digitaalisia palvelujaan selvästi nykyistä nopeammin.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme