Kodin turvatuotteiden kysyntä kasvussa – Prisman myyntidata paljastaa murto- ja valvontakameroiden suosion
Kodin turvatuotteet tekevät arjesta sujuvampaa, ja niitä ostetaankin suomalaisten keskuudessa aiempaa enemmän. Tämä on nähtävissä Prisman myyntidatassa, joka kertoo turvatuotteiden myynnin kasvaneen viime vuonna kokonaisuudessaan 14 prosenttia. Suosituimpia kodin turvatuotteita olivat murto- ja valvontakamerat, joiden myynti lähes kaksinkertaistui edellisvuoteen verrattuna. Myös kodin palo- ja vesiturvallisuudesta huolehditaan aktiivisesti. Tammikuussa voimaan astunut pelastuslain muutos näkyy jo muutoksena palovaroittimien kysynnässä.

Prisman murto- ja turvakameroiden myynti kasvoi viime vuonna 86 prosenttia. Ketjun valikoimasta löytyvät yleisimmät murto- ja valvontakamerat sisä- ja ulkokäyttöön. Erityisen suosittuja asiakkaiden keskuudessa ovat olleet akkukäyttöiset kamerat niiden helpon asentamisen takia.
”Kodin turvavarustaminen voi olla kasvussa monista syistä. Monia puhuttelee varmasti halu huolettomaan asumiseen ja tarve mielenrauhalle. Varsinkin, kun kotiverkkoon kytkettäviä turvalaitteita on tullut tarjolle entistä enemmän kuluttajaystävälliseen hintaan. Lisäksi laitteiden asentaminen ja seuraaminen on nykyään erittäin helppoa. Tämä tuo tuotteet entistä laajemman asiakaskunnan piiriin,” kertoo Prisma-ketjun turvatuotteista vastaava myyntipäällikkö Marko Väänänen.
Monet kodin turvatuotteet ovat älytuotteiden ja -järjestelmien käytön yleistyessä myös luonnollinen lisäys älykotiratkaisuihin. Älytuotteiden kysynnän kasvu näkyy Prismoissa esimerkiksi älylukkojen myynnissä, joka viime vuonna yli kaksinkertaistui edellisvuoteen verrattuna. Sovellusten avulla eri tuotteiden hallinnointi, seuranta ja yhteen kytkeminen on helppoa mobiililaitteelta käsin.
Palovaroittimien kysynnässä muutos alkuvuodesta
Viime vuonna kodin pienempiä turvatuotteita kuten palovaroittimia, häkäilmoittimia, sammutuspeitteitä ja vesivuotovaroittimia myytiin Prismoissa kappalemääräisesti noin 20 prosenttia enemmän kuin edellisenä vuonna.
Vuoden alussa voimaan astunut palovaroittimia koskeva pelastuslain muutos näkyy jo Prisman alkuvuoden palovaroitinmyynnissä. Lakimuutoksen myötä vastuu asuinhuoneistojen palovaroittimien ylläpidosta ja toimivuudesta siirtyy asukkaalta rakennuksen omistajalle eli taloyhtiölle. Alkuvuonna palovaroittimien myynti ei kappalemäärissä merkittävästi kasvanut, mutta tuotteiden kysynnässä näkyy muutos: paristokäyttöisten palovaroittimien myynti laski keskimäärin 10–15 % ja akullisten sekä verkkovirrallisten mallien myynti puolestaan kasvoi saman verran, keskimäärin 10–20 % edellisvuoteen verrattuna. Alkuvuonna myydyin palovaroitin Prismoissa oli akkukäyttöinen, kun aiemmin suosituin tuote on ollut paristokäyttöinen.
”Muutos palovaroittimien myynneissä kielii asiakasmuutoksesta: kuluttaja-asiakkaat ovat jättämässä nyt palovaroittimen hankinnan yhä enenemissä määrin taloyhtiöiden harteille. Kuluttajat ovat tavallisesti suosineet edullisempia paristokäyttöisiä varoittimia, mutta taloyhtiöt ostavat mieluiten kustannustehokkuuden näkökulmasta pitkäaikaisia tuotteita. Esimerkiksi akullisille palovaroittimille luvataan jopa kymmenen vuoden kestoa”, Väänänen kertoo.
Yhteyshenkilöt
Marko Väänänen
Myyntipäällikkö (rakentaminen, sisustaminen & puutarha)
marko.vaananen@sok.fi
puh. 0107681637
SOK:n viestintä
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 8–16.
Kuvat
SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa & ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä, rautakaupassa ja oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,7 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa.
#parempipaikkaelää
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Helsinki Biennaali ja S-ryhmän hotellit aloittavat yhteistyön28.3.2025 14:00:00 EET | Tiedote
Yhteistyön tavoitteena on vahvistaa Helsingin houkuttelevuutta kesän kohteena niin suomalaisten kuin kansainvälisten matkailijoiden joukossa, ja helpottaa vierailijoiden löytämistä taiteen luo. Pääkaupunkiseudun Sokos Hotellit ja Radisson Hotellit toimivat Biennaalin majoitus- ja tapahtumakumppaneina keväällä ja kesällä 2025.
Vuosi- ja vastuullisuuskatsaus 2024: ”Vastuullisuustekoja yhdessä kuluttajien ja koko arvoketjun kanssa”28.3.2025 08:30:00 EET | Tiedote
Katsaus S-ryhmän viime vuoteen, liiketoimintoihin ja vastuullisuuteen on nyt julkaistu.
Grillikaupoilla näkyy nyt suomalaisten asennemuutos – Prisman myyntidata kertoo minkä hintaisia grillejä tällä hetkellä halutaan26.3.2025 07:22:00 EET | Tiedote
Usein kuultu vitsi suomalaisten päättäväisyydestä grillata säällä kuin säällä vaikuttaisi pitävän monen kohdalla paikkansa, kertoo Prisman asiakasomistajille tehty tuore kyselytutkimus. Vaikka suurin osa lähes 1200 vastaajasta on poutasään grillaajia (69 %), merkittävä osa (25 %) on valmis pistämään grillin kuumaksi olosuhteista riippumatta. Kyselystä sekä Prisman tuoreesta myyntidatasta selviää myös, millainen grilli nyt halutaan ja mitä sinne aiotaan laittaa.
S-ryhmän päivittäistavarakaupan vahva vuosi mahdollistaa jatkopanostukset myymäläverkoston ja verkkokaupan kehittämiseen26.3.2025 07:15:00 EET | Tiedote
S-ryhmän päivittäistavarakauppa kasvatti edelleen markkinaosuuttaan vuonna 2024. S-ryhmän päivittäistavarakaupan myynti kasvoi 3,6 prosenttia vuonna 2024. Nielsenin myymälärekisterin mukaan S-ryhmän päivittäistavarakaupan markkinaosuus oli viime vuonna 48,8 prosenttia (+0,6 %-yks.). S-ryhmä vahvisti asemaansa myös ruoan verkkokaupan markkinajohtajana ja jatkoi investointeja sekä myymäläverkoston että verkkokaupan kehittämiseen.
ABC-mobiilin kyydissä jo yli 700 000 käyttäjää – digimyynti vahvassa kasvussa25.3.2025 08:02:00 EET | Tiedote
ABC-mobiili vahvistaa asemaansa tiellä liikkuvien ykkössovelluksena. Yhä useampi ABC-ketjun ostos tehdään mobiilisti: osalla asemista jo lähes viidennes tankkauksista ja yli puolet autopesuista tehdään sovelluksen kautta.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme