Huijaukset - joudunko itse kärsimään vahingon?
Yhä useammat huijauksen uhrit kääntyvät FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonnan puoleen saadakseen apua. He haluavat selvittää, täytyykö heidän kantaa itse vastuu vahingosta, ja mikä on pankin rooli asiassa. Uusi opas, "Huijausten selvittäminen ja ratkaisukäytännöt FINEssä", tarjoaa kattavaa tietoa moniin huijauksiin ja verkkopetoksiin liittyviin kysymyksiin.
Oppaassa on tietoa FINEen saapuneiden yhteydenottojen syistä, neuvonnasta ja riidanratkaisusta. Lisäksi oppaassa selvitetään pankin ja asiakkaan välistä vastuunjakoa menetetyistä varoista sekä annetaan ohjeita muutoksenhakuun pankin päätöksestä.
Huijaukset, joita FINEssä on käsitelty, liittyvät usein hyvin erilaisiin tapahtumiin ja huijaustilanteisiin. Tällaisia tapauksia ovat esimerkiksi tekstiviestihuijaukset, erilaiset myynti- ja ostotilanteisiin liittyvät huijaukset, sijoitushuijaukset, Facebook-huijaukset ja rakkaushuijaukset.
Oppaassa esitellään myös tapausesimerkkejä ja Pankkilautakunnan linjauksia asiakkaan ja pankin välisestä vastuunjaosta.
”Tietojenkalastelun tai huijauksen kohteeksi joutunut pankin asiakas on epäilemättä rikoksen uhri. Asiakasta on tarkoituksella ja suunnitelmallisesti johdettu harhaan. Tapahtumien rikosoikeudellinen luonne ei kuitenkaan suoraan vaikuta pankin vastuuseen menetetyistä varoista. Ensisijaisesti vastuussa rikoksesta on rikoksentekijä”, FINEn jaostopäällikkö Tuomas Hidén sanoo.
”Pankin ja asiakkaan välinen vastuunjako menetetyistä varoista määräytyy maksupalvelulain ja pankin ja asiakkaan välisessä suhteessa sovellettavien sopimusehtojen mukaan. Lain mukaan vastuu oikeudettomista maksutapahtumista määräytyy pitkälti asiakkaan menettelyn perusteella”, Hidén jatkaa.
Ratkaisevaa tapausten lopputulosten ja pankin mahdollisen korvausvastuun kannalta on pääsääntöisesti asiakkaan oma huolellisuus kortti- ja pankkitunnustietojensa säilyttämisessä ja käyttämisessä.
Huijauksista kysytään yhä enemmän
Huijauksiin liittyvät yhteydenotot ovat lisääntyneet vuosi vuodelta FINEssä. Yhteydenottoja tämän tyyppisissä tapauksissa oli vuonna 2020 alle 200 ja vuonna 2023 jo yli 500.
"Pankkilautakunnan tekemät linjaukset ovat kuitenkin tuoneet apua ja selkeyttä neuvontaamme, minkä seurauksena riita-asioina FINEssä käsiteltävien tapausten määrä on vähentynyt”, Hidén sanoo.
Riidoiksi edenneitä tapauksia asiakkaan ja pankin välillä ratkotaan FINEn Pankkilautakunnassa. Se on päätöksenteossaan riippumaton, tuomioistuimelle vaihtoehtoinen riidanratkaisuelin. Lautakunnan antamat ratkaisusuositukset ovat suositusluonteisia ja niihin voi tutustua FINEn verkkosivuilla. Palvelu on asiakkaalle maksutonta.
Tutustu uusiin oppaisiin:
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Tuomas HidénJaostopäällikköFINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonta
Puh:09 6850 1242tuomas.hiden@fine.fiElina AntilaViestintäpäällikköFINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonta
Puh:+358 9 6850 1246Puh:+358 40 548 3838elina.antila@fine.fiLinkit
Tietoja julkaisijasta
FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonta neuvoo asiakkaita vakuutus-, pankki- ja sijoitusasioihin liittyvissä ongelmatilanteissa ja valitusasioissa. FINEn neuvonta- ja riidanratkaisupalvelut eivät maksa asiakkaalle mitään.
FINE on riippumaton ja puolueeton toimija, jonka toiminta perustuu Finanssivalvonnan, Kilpailu- ja kuluttajaviraston ja Finanssiala ry:n väliseen sopimukseen.
FINEn neuvonta on avoinna ma-to, klo 10–16, p. (09) 6850 120.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonta
FINEn vuosikertomus 2024: Huijaukset ja uudet haasteet korostavat riidanratkaisun merkitystä28.3.2025 08:07:43 EET | Tiedote
FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonta on julkaissut vuosikertomuksensa 2024. Kuluneen vuoden aikana FINEn toimintaan vaikuttivat etenkin lisääntyneet pankkihuijaustapaukset sekä monimutkaisten ja uudentyyppisten tapausten selvittely vakuutus-, pankki- ja sijoitusasioissa. Yhteydenottoja tuli kaikkiaan noin 10 000, joista yli kolmasosa koski pankkiasioita, vakuutusasioiden pysyessä edelleen määrällisesti suurimpana ryhmänä.
10 000 yhteydenottoa FINEen - pankkiasioissa huijaukset yhä näkyvämpi ilmiö21.1.2025 08:05:00 EET | Tiedote
Vuoden 2024 aikana FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvontaan otettiin yhteyttä vakuutus-, pankki- ja sijoitusasioissa yhteensä noin 10 000 kertaa. Valtaosa, eli noin kaksi kolmasosaa, koski vakuutusasioita, kolmasosa pankkiasioita. Sijoitusasioiden määrä pysyi edelleen melko pienenä. Asioista yhdeksän kymmenestä ratkeaa neuvonnan keinoin, ja noin joka kymmenes ratkaistaan asiakkaan ja palveluntarjoajan välisenä riita-asiana, josta FINE antaa ratkaisusuosituksen.
Matkavakuutus tarjoaa turvaa matkailijoille – huomioi luonnonilmiövahingot ja riskialueille matkaamisen rajoitukset7.5.2024 07:30:00 EEST | Tiedote
Matkavakuutuksen huolellinen harkinta ja riittävä kattavuus ovat olennainen osa matkailijan turvallisuutta. Tietoisuus luonnonilmiövahingoista ja niihin varautumisesta sekä riskialueille matkustamisen rajoituksista auttaa matkailijoita tekemään turvallisia valintoja ja varautumaan mahdollisiin haasteisiin matkansa aikana. Laadimme muistilistan matkailijan avuksi luonnonilmiövahinkojen varalle.
FINE: Ennätyksellinen määrä yhteydenottoja, 90 prosenttia tapauksista ratkottiin neuvonnalla3.4.2024 09:00:31 EEST | Tiedote
FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvontaan saapui viime vuonna ennätysmäärä eli lähes 11 000 yhteydenottoa. Kasvua edellisvuoteen verrattuna oli 15 prosenttia. Yhteydenotoista noin kaksi kolmasosaa liittyi vakuutusasioihin, loput koskivat pankki- ja sijoitusasioita. Yhteydenottoja tuli runsaasti esimerkiksi sairaus- ja kotivakuutuksiin sekä huijauksiin liittyen.
Vakuutukset elämän eri vaiheissa – hyvä tietää4.7.2023 11:39:49 EEST | Artikkeli
Elämän varrella eri vakuutukset korostuvat – nuoren vakuutustarpeet ja tiedot vakuutuksista ovat todennäköisesti erilaiset kuin perheellisen. Omaisuuden ja iän karttuminen sekä muutokset elämäntilanteessa vaikuttavat vakuutusturvaan. Tutustu tietopakettiimme ja lue lisää oppaistamme.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme