Alkon helmikuun myyntitiedote – litramyynti laski kaksi prosenttia

Jaa

Alkon helmikuun litramyynti laski edellisvuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna pari prosenttia.

Alkon litramyynti laski helmikuussa kaksi prosenttia verrattuna vuoden 2023 helmikuuhun. Myynti litroissa oli 5,2 miljoonaa litraa, kun se vuotta aiemmin oli 5,3 miljoonaa litraa.

Viinien myyntilitrat laskivat 1,7 prosenttia, väkevien 4,1 prosenttia ja alkoholittomien 5,7 prosenttia. Panimotuotteiden myynti nousi 3 prosenttia. Punaviineissä litramyynti laski 2,2 prosenttia ja kuohuviineissä 4,1 prosenttia. Valkoviinien myynti pysyi lähes ennallaan (laskua 0,8 prosenttia) ja roseeviinien myynti nousi 3,7 prosenttia. Tarkemmat myyntitilastot löytyvät Alkon verkkosivuilta.

Oluen yhdistäminen ruokaan trendaa

1.1.2024 toteutetun alkoholijuomaveromuutoksen seurauksena oluen veroa alennettiin noin 4,9 prosentilla ja muiden alkoholijuomien verotusta nostettiin. Veronkorotukset näkyivät helmikuussa tuoteryhmien välisessä litramyyntikehityksessä.

”Oluiden myynti kasvoi helmikuussa lähes kuusi prosenttia. Asiakkaat toivovat Alkolta monipuolista ja runsasta valikoimaa myös oluissa. Valikoimassamme onkin tuhat olutta ja toistasataa erityyppistä olutta yli kolmestakymmenestä maasta”, kertoo panimotuotteista vastaava tuotepäällikkö Timo Vallo.

”Asiakkaat arvostavat Alkon myyjien asiantuntemusta ja palvelua. Lisäksi hinta on monelle asiakkaalle tärkeä valintaperuste, ja oluita onkin meidän valikoimassa jokaiselle kukkarolle. Asiakas saattaa jopa yllättyä hyvinkin vertailukelpoisista hinnoistamme. Hinnathan meillä ovat samat kaikissa myymälöissämme ja verkkokaupassa.”

”Oluen yhdistäminen ruokaan on trendinä jatkuvassa kasvussa. Pääsiäinen lähestyy ja tällöin erityisesti belgialaiset luostari- ja trappistioluet ovat suosittuja. Pashalle kaveriksi suosittelen kokeilemaan aromikasta IPA-olutta, jonka trooppisen hedelmäinen humalointi nostaa ja raikastaa pashan maun ihan uusiin ulottuvuuksiin.” 

Pääsiäisenä oluiden myynti nousee parisenkymmentä prosenttia normaaliviikkoon verrattuna.

Alkon myyntitilastoista

Alko julkaisee kausittain lukuisia eri myyntitilastoja kuten Alkon myynti tuoteryhmittäin, maakunnittain, hintaryhmittäin, alkuperämaittain ja makutyypeittäin. Tilastot julkaistaan alko.fi-myyntitilastot sivulla. Tilastot eivät ole täysin verrannollisia keskenään edellisen vuoden vastaavaan ajankohtaan, koska myyntipäivät (kuten myyntipäivien lukumäärät, pyhäpäivien ajankohta, viikonpäivät) vaihtelevat kuukausittain. Julkaistuissa tilastoissa ei tätä myyntipäivien vaihtelua ole otettu huomioon.

Muutos myyntitilastojen raportointiin

Alko päivitti syksyllä Vihreä valinta -konseptiaan vastaamaan nykyistä paremmin ympäristöväittämien käytön tiukentuvaa ohjeistusta (aiheesta verkossa aiemmin).

Hiilineutraali-symbolista luovuttiin, alkuviini- ja vegaaninen-symbolit siirtyvät muiden hintalappusymbolien joukkoon. Muutokset astuivat voimaan syyskuussa 2023. Myyntitilastoja on päivitetty vastaamaan muuttunutta tilannetta. Vihreät & Eettiset -myyntitilastoissa ei jatkossa raportoida hiilineutraaleja juomia, eikä alkuviinejä tai vegaanisia juomia.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Alkon mediapuhelin 020 711 5123 (arkisin klo 8–16), viestinta@alko.fi

Linkit

Alko haluaa tarjota asiakkailleen maailmanluokan palvelua. Monipuolinen ja uudistuva noin 11 000 tuotteen valikoima mahdollistaa nojatuolimatkat ympäri maailmaa asiakkaan omassa olohuoneessa. Asiakkaitamme palvelee monikanavainen palveluverkosto: 373 myymälää, yli 130 noutopistettä, verkkokauppa ja mobiilisovellus. Vuonna 2022 Alkon liikevaihto oli 1,2 miljardia euroa ja asiakaskäyntejä reilut 52 miljoonaa.

Vastuullisuus on meille sydämen asia. Arjessamme se tarkoittaa muun muassa tinkimätöntä myynninvalvontaa, hankinnan läpinäkyvyyden kehittämistä, pakkausmateriaalien kierrätystä, tuoteturvallisuutta sekä hyvinvointia edistäviä hankkeita.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Alko Oy

Jokainen FASD-vamma voidaan estää raittiilla raskaudella. FASD-päivänä 9.9. Alkot avaavat ovensa 9 minuuttia tavallista myöhemmin.5.9.2024 07:30:00 EEST | Tiedote

Syntyvistä lapsista arviolta peräti neljä prosenttia on FASD-lapsia. Alkon, R-kioskin, S-ryhmän, Kehitysvammaliiton sekä Ensi- ja turvakotien liiton yhteisessä kampanjassa lisätään tietoisuutta siitä, että FASD on täysin estettävissä oleva vamma – siihen riittää raskaana olevan täysraittius raskausaikana. Alkoholinmyynti aloitetaan FASD-päivänä 9.9. Alkossa, R-kioskeissa sekä S-ryhmän myymälöissä yhdeksän minuuttia tavallista myöhemmin.

Alkon puolivuosikatsaus 1–6/2024: Alkon palvelu saa kiitosta, myynti ja tulos yhtiön odotusten mukainen4.9.2024 07:40:00 EEST | Tiedote

Tammi-kesäkuu lyhyesti Alkuvuoden myynti ja tulos olivat odotusten mukaisia. Myynti tammi-kesäkuussa oli 34,8 (36,8) miljoonaa litraa, joka oli 5,5 prosenttia alhaisempi kuin edellisvuonna vastaavana ajankohtana. Alkoholijuomaverollinen liikevaihto oli 536,4 (546,2) miljoonaa euroa, joka oli 9,8 miljoonaa euroa (1,8 prosenttia) vähemmän kuin edellisenä vuonna. Alkoholijuomaveroa kertyi myynnistä valtiolle alkuvuoden aikana 278,1 (276,1) miljoonaa euroa. Liikevoitto oli 15,8 (17,5) miljoonaa euroa ja kauden voitto oli 13,1 (14,9) miljoonaa euroa. Oman pääoman tuotto oli hyvällä tasolla, 32,6 (35,0) prosenttia. Alkoholilain muutos enintään 8-prosenttisten alkoholijuomien myynnin laajentamisesta ruokakauppoihin tuli voimaan 10. kesäkuuta. Muutoksen myötä vahvempien alkoholijuomien saatavuus laajeni, kun myyntipisteiden määrä ja myyntiaika lisääntyivät merkittävästi. Päivittäistavarakaupalla on Alkoon verrattuna 12-kertainen myymäläverkosto ja 20 prosenttia laajemmat myyntiajat. Muutoksen

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye