”Arvonlisäverotuksen korotus iskee pienituloisiin – tämä syventää edelleen lapsiperheköyhyyttä”
Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT katsoo, että Suomen hallitus lisää kehysriihen ratkaisuilla pienituloisten ahdinkoa. Arvonlisäverotuksen korotus on tasavero, joka iskee pienituloisiin ja yhteiskunnan heikoimpiin pahiten. Arvonlisäveron korotus 25,5 prosenttiin vähentää myös ostovoimaa kotimarkkinoilla.
AKT muistuttaa, että hallituksen ratkaisu paikata taloutta arvonlisäveroa korottamalla iskee pahiten pienituloisiin. Arvonlisävero on tasavero, joka korottaa kaikkien tuotteiden ja palvelujen hintoja. Sellaisena se osuu koviten pienituloisiin. Myönteistä on, että ruoka jätettiin korotuksen ulkopuolelle.
Arvonlisäveron korotus iskee kuljetusalaan korottamalla polttoaineiden hintaa. Nämä kustannuspaineet tullaan todennäköisesti ensimmäisenä ulosmittaamaan työntekijäkuluista.
- Hallitusohjelmassa on sovittu, että ”poliittisilla päätöksillä ei nosteta polttoaineen hintaa”. Kehysriihen arvonlisäverokorotuksella näin kuitenkin tehdään. Mikäli hallitus on tällä tavoin valmis perumaan puheitaan, samaa uudelleenharkintaa voisi käyttää monessa työelämäratkaisussa. Niissä hallitus on turhan tiukasti pitänyt kiinni päätöksistään, vaikka monelle työelämäheikennykselle ei ole voitu laskea edes työllisyysvaikutuksia, AKT:n puheenjohtaja Ismo Kokko sanoo.
Suomen talouskasvu jäi tänä vuonna alle prosenttiin ja Suomi on taantumassa. Nyt olisi kaivattu ratkaisuja taloudellisen tilanteen parantamiseksi. Hallituksen toimet ovat näköalattomia.
- Hallitukselta olisi kaivattu rohkeaa kasvupakettia. Liikenteen investoinnit, kuten maanteiden korjausvelan pienentäminen myös työllistävät suomalaisia eri puolella maata. Maantiet ovat osaltaan pitämässä yllä kuljetusyhteyksiä ja Suomen kilpailukykyä. Niillä on myös huoltovarmuuden kannalta suuri merkitys.
Aikuisten ammatilliseen koulutukseen tulee 100 miljoonan euron leikkaus. Tämä tulee hankaloittamaan alavaihtajia.
Yhteyshenkilöt
Ismo KokkopuheenjohtajaAuto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT ry
Puh:+358 40 732 5375ismo.kokko@akt.fiSini SilvanAuto ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT Viestintäpäällikkö
Puh:044 4123009sini.silvan@akt.fiLinkit
Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT ry on n. 40 000 jäsenen ammattiliitto ja vahva edunvalvoja. Liiton jäsenet työskentelevät autoliikenne-, ahtaus-, säiliöauto- ja öljytuote-, matkailu-, huolinta- ja liikenneopetusaloilla sekä huoltokorjaamoissa, terminaaleissa ja lentokoneiden matkustamoissa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT ry
Tes-kierroksen kärkenä työhyvinvointi – kun työntekijä voi työssä hyvin, syntyy tuottavuutta20.11.2024 12:47:26 EET | Tiedote
AKT:n jäsenten määrittämissä tes-tavoitteissa nousee selkeästi esiin, että työ on raskasta ja päivät pitkiä. Työhyvinvointia pitää katsoa työehtosopimuskierroksella uudella tavalla.
Hallituksen lakiehdotus estää vapaat neuvottelut ja sitoo valtakunnansovittelijan kädet3.10.2024 14:02:00 EEST | Tiedote
Hallituksen lakiehdotus sovittelujärjestelmän muutoksista estää ammattiliitoilta mahdollisuudet neuvotella vapaasti. Valtakunnansovittelijan rooli muuttuu nimelliseksi ja matalapalkka-alat jäävät pysyvästi alakynteen.
AKT-lehden pääkirjoitus: ”On OK kuulua liittoon – työnantajatkin kuuluvat”6.9.2024 12:14:02 EEST | Tiedote
AKT-lehden pääkirjoituksessa päätoimittaja Sini Silvàn toteaa ”On OK kuulua liittoon - työnantajatkin kuuluvat.” Hän muistuttaa, että yksittäisen ihmisen ratkaisulla liittyä ammattiliittoon on todellakin väliä.
Lakiuudistus vie koko työelämää koskevaan ”taksiuudistukseen” ja romuttaa työehtoja5.9.2024 14:49:38 EEST | Tiedote
AKT on erittäin huolissaan, mitä tapahtuu työehtosopimuksien yleissitovuudelle ja kaikille työehdoille, mikäli paikallista sopimista laajennetaan tuoreessa lakiesityksessä esitetyllä tavalla. Todellisena pelkona on se, että nyt toteutetaan ”koko työelämän taksiuudistus”. Paikallisen sopimisen laajentamien on pelkästään työnantajan etu. Se vyöryttää työelämään isoja ja arvaamattomia muutoksia. Näin kasvatetaan merkittävästi työnantajien valtaa työpaikoilla ja uhataan työsuhteiden minimiehtoja.
AKT:n puheenjohtaja Ismo Kokko: ”Oppilaitoksissa ei voi opettaa, ettei lakeja ja työehtosopimuksia tarvitse noudattaa”16.8.2024 12:44:23 EEST | Tiedote
Yle uutisoi 16.8. siitä, miten kuljetusalalla ratkotaan jatkuvasti palkkariitoja. Yksi ongelmista on, että osa työnantajista tarjoaa työntekijälle läpituntipalkkaa, joka kuitenkin on työaikalain vastainen.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme