Luottolaitosten sääntely kaipaa ajantasaistamista – lisävelvoitteille ja kansalliselle lisäsääntelylle ei ole tarvetta

• Peruspankkipalveluihin liittyvää sääntelyä ei ole tarpeen lisätä, toteaa Finanssiala ry lausunnossaan.
  • Lausunto liittyy valtiovarainministeriön peruspankkipalveluja ja luottolaitoslainsäädäntöä koskevaan arvomuistioon.
  • FA huomauttaa, että arvomuistion kattama selvitys ei ole mukana hallitusohjelmassa ja sen sisältö on osin ristiriidassa kansallisen lisäsääntelyn välttämistä koskevan hallitusohjelman tavoitteen kanssa.
  • Ehdotetut palveluaikavelvoitteet olisivat poikkeuksellisia suomalaisessa sääntelyssä, ja pankkipalveluiden saavutettavuuden kriittisyyttä on muistiossa yliarvioitu.

Valtiovarainministeriö on julkaissut arviomuistion, jossa käsitellään peruspankkipalveluihin ja luottolaitoslaitoslainsäädäntöön tarvittavia muutoksia. Finanssiala ry (FA) kritisoi osaa esityksistä. Peruspankkipalveluja koskevalle sopimuspakolle ja muille lisävelvoitteille ei ole tarvetta.

”Muutkin kuin talletuspankit tarjoavat yrityksille tileihin ja maksuihin liittyviä palveluita, joten tilanne ei ole yritysten kannalta millään muotoa kohtuuton. Valtaosa Suomessa toimivista yrityksistä saa käyttöönsä tarvitsemansa pankkipalvelut vailla mainittavia ongelmia”, huomauttaa FA:n johtava asiantuntija Teija Kaarlela.

Myöskään yksityishenkilöiden palveluissa ei tarvita nykyistä laajempia velvoitteita.

”Pankkiasiakkaat ovat kokonaisuutena palvelutasoon tyytyväisiä eikä asiakastyytyväisyyden taso poikkea muista palvelualoista. Arviomuistiossa viitataan useita kertoja valtiovarainministeriön vuonna 2023 teettämässä Ota kantaa -kyselyssä esitettyihin näkemyksiin sekä ministeriölle suoraan saapuneeseen kansalaispalautteeseen. Tämänkaltaiset palautekanavat eivät ole riittävä peruste edes alustaville sääntelyehdotuksille.”

FA huomauttaa, että arviomuistion kattama selvitys ei ole mukana hallitusohjelmassa ja sen sisältö on erityisesti peruspankkipalveluita koskevilta osin myös ristiriidassa hallitusohjelman kansallisen lisäsääntelyn välttämistä koskevan tavoitteen kanssa. FA:n vahva näkemys on, että hanketta ei näiltä osin tulisi edistää.

Luottolaitossääntelyssä on myös uudistusta tarvitsevia osia

Luottolaitoksia koskeva sääntely kaipaa monilta osin uudistusta. Kaarlela pitää tervetulleena talletuspankkien yhteenliittymiä koskevan lain kokonaistarkastelua. Arviomuistiosta puuttuu muutamia tärkeitä luottolaitossääntelyyn ja peruspankkipalveluihin liittyvä lakeja, joihin muutosta tarvittaisiin.

”Kiinnitysluottopankeista ja katetuista joukkolainoista annettuun lakiin (KLP-laki) ja Rahoitus- ja vakuutusryhmittymien valvonnasta annettuun lakiin (RAVA-laki) tarvitsisivat muutoksia. Erityisen toivottavia olisivat muutokset liittyen rajat ylittävään väliluottomalliin. Myös EU:n kriisinratkaisudirektiivin (BRRD) ja vakavaraisuusasetuksen (CRR) toimeenpanoa luottolaitoslaissa koskevat säännökset kaipaisivat tarkentamista”, Kaarlela luettelee.

Finanssiala ry toivoo, että nämä ehdotukset otettaisiin käsittelyyn lähitulevaisuudessa.

FA:n lausunto peruspankkipalveluja ja luottolaitoslainsäädäntöä koskevasta arviomuistiosta

Lisätietoa julkaisijasta Finanssiala ry

KORJAUS Finanssiala ry:n positiivista luottotietorekisteriä koskevaan tiedotteeseen 13.6.2024 kello 6.3013.6.2024 14:45:22 EEST | Tiedote

13.6.2024 kello 6.30 lähetetyssä tiedotteessamme oli virhe toisessa kappaleessa ensimmäisen väliotsikon jälkeen. Tekstissä sanottiin harhaanjohtavasti, että luottokiellon ottaja saa erillisen tositteen, jolla voi osoittaa luottokelpoisuuden omaehtoisesta kiellosta huolimatta. Tällaista tositetta ei kuitenkaan ole saatavilla positiivisesta luottotietorekisteristä. Alla korjattu tiedote kokonaisuudessaan.

Omien tietojen oikeellisuus kannattaa tarkastaa ennen lainanhakua positiivisesta luottotietorekisteristä13.6.2024 06:30:00 EEST | Tiedote

Luottolaitokset käyttävät huhtikuun alussa 2024 käyttöön tullutta positiivista luottotietorekisteriä asiakkaan luottokelpoisuuden arviointiin. Positiivisessa luottotietorekisterissä on havaittu joitakin virheitä, ja luotonantajat korjaavat niitä jatkuvasti. Ennen kuin lähtee hakemaan uutta lainaa, kannattaa tarkastaa rekisteristä, että omat tiedot ovat ajan tasalla. Rekisteri helpottaa luotonmyöntäjiä asiakkaan tietojen tarkistamisessa ja auttaa ylivelkaantumisen torjunnassa.

Suurin osa suomalaisista uskoo tunnistavansa digihuijaukset vähintään melko hyvin – yli neljännes välttelee digitaalisten palveluiden käyttöä huijausten pelossa11.6.2024 06:30:00 EEST | Tiedote

Jopa 88 prosenttia suomalaisista uskoo tunnistavansa digihuijaukset melko hyvin. Reilut 70 prosenttia suomalaisista kokee osaavansa tarkistaa URL-osoitteiden oikeellisuuden esimerkiksi sähköpostiviesteissä tai muissa viesteissä. Heistä kuitenkin jopa 16 prosenttia jättää osaamisesta huolimatta linkit tarkistamatta. Yli neljännes suomalaisista välttelee digitaalisten palveluiden käyttöä huijausten pelossa. FA lanseerasi toukokuussa kansalaisille suunnatun huijausten torjuntakampanjan herättämään yleistä valppautta ja lisäämään tietoisuutta huijauksista. Nyt kampanjan mainokset ottavat jälleen haltuun eri mediakanavat. Kampanjan päätähtenä nähdään koko kansan tuntema ja rakastama näyttelijä Maija-Liisa Peuhu.