Business Finland

Sauna, Joulupukki ja revontulet korostuvat Suomen matkailua koskevissa nettihauissa

Jaa

Eniten Suomi-aiheisia matkailuhakuja netissä tekivät saksalaiset, japanilaiset ja yhdysvaltalaiset vuonna 2023. Suomesta kiinnostuneet hakivat tietoa mm. saunasta, eri kaupungeista, matkailusta yleensä, Joulupukista ja revontulista. Pohjoismaisessa vertailussa Suomi jää kuitenkin viimeiseksi matkailuaiheisten nettihakujen määrässä.

Sauna, Joulupukki ja revontulet korostuvat Suomen matkailua koskevissa Google-hauissa
Sauna, Joulupukki ja revontulet korostuvat Suomen matkailua koskevissa Google-hauissa Visit Finland / Jussi Hellstén

Kahden eniten hakuja tehneen maan, Saksan ja Japanin välillä oli niin ajallisia kuin teemallisia eroja. Saksalaiset tekevät hakuja eniten tammi-maaliskuussa, kun japanilaiset puolestaan hakevat Suomea eniten huhti-joulukuussa. Molempien hauissa näkyy Suomen vahvuudet kuten sauna, revontulet ja Joulupukki, mutta eroavaisuuksiakin on.

– Saksalaiset hakevat Suomesta eniten lomapaketteja ja suosituimmissa hakusanoissa esiintyvät myös leirintäalueet, hiihtäminen, lasikattoiset majoitukset ja lauttayhteydet. Japanilaisten hauissa korostuvat puolestaan kulttuuriin liittyvät teemat kuten ruokamatkailu, joulumarkkinat, kahvilat sekä keskiyön aurinko, Visit Finlandin projektikoordinaattori Irene Ruuskanen kertoo.

Vaikka hakutilaston kärjessä on tuttu Saksa, kasvavat nettihaut nopeimmin kaukaisemmilla markkinoilla. Japanilaisten haut ovat kasvaneet viime vuodesta 27,7 % ja yhdysvaltalaisten 19,9 %. Vielä suurempaa kasvu on prosentuaalisesti Intiassa 29,7 %, Australiassa 38,5 %, Kiinassa 38 % ja Etelä-Koreassa 36,3 %.

– Kasvu nettihauissa kertoo matkailun kiinnostuksen kasvusta ja kaukaisempien markkinoiden matkailun elpymisestä.

Pohjoismaisessa vertailussa Suomi joukon hännänhuippuna

Pohjoismaisessa vertailussa Suomi pitää tilastojen perää – Suomea haetaan netissä vähemmän kuin muita Pohjoismaita. Suomea koskevat nettihaut kasvavat kuitenkin kaksi kertaa nopeammin kuin suorat kilpailijansa. Jokaisella Pohjoismaalla erottuu myös omat vahvuudet haetuimpien sanojen joukossa.

– Suomen muista Pohjoismaista erottavia vahvuustekijöitä hakusanojen perusteella ovat saunat, Joulupukki ja järvet.

Suomea haetaan eniten talvikuukausina, mutta kuluneena vuotena Suomi kiinnosti myös keväällä ja kesällä. Huhti-syyskuun haut kasvoivat 11,7 %, mikä kertoo kiinnostuksen jakautumisesta tasaisemmin ympärivuotisesti.

Nettihakutilastot perustuvat Visit Finlandin Bloom Consultingilta tilaamaan Digital Demand 2023 -tutkimukseen.

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Suomesta kiinnostuneet hakivat tietoa mm. saunasta, eri kaupungeista, matkailusta yleensä, Joulupukista ja revontulista.
Suomesta kiinnostuneet hakivat tietoa mm. saunasta, eri kaupungeista, matkailusta yleensä, Joulupukista ja revontulista.
Lataa
Saksalaiset tekevät hakuja eniten tammi-maaliskuussa, kun japanilaiset puolestaan hakevat Suomea eniten huhti-joulukuussa.
Saksalaiset tekevät hakuja eniten tammi-maaliskuussa, kun japanilaiset puolestaan hakevat Suomea eniten huhti-joulukuussa.
Lataa
Eniten Suomi-aiheisia matkailuhakuja Googlella tekivät saksalaiset, japanilaiset ja yhdysvaltalaiset vuonna 2023.
Eniten Suomi-aiheisia matkailuhakuja Googlella tekivät saksalaiset, japanilaiset ja yhdysvaltalaiset vuonna 2023.
Lataa

Liitteet

Visit Finland vastaa valtakunnallisena matkailualan asiantuntijana ja aktiivisena toimijana ulkomailta Suomeen suuntautuva matkailun edistämisestä. Visit Finland tukee alan yrityksiä ja yritysryhmiä kansainvälisille markkinoille tarkoitettujen matkailupalvelujen kehittämisessä ja markkinoinnissa. Visit Finland on osa Business Finlandia www.visitfinland.fi www.visitfinland.com

Business Finland on suomalainen julkinen toimija, joka tarjoaa innovaatiorahoitusta ja kansainvälistymispalveluita, edistää matkailua ja investointeja sekä osaajien houkuttelua Suomeen. Organisaatiossa työskentelee 760 asiantuntijaa 37 toimipisteessä maailmalla ja 16 toimipaikassa Suomessa. Business Finland on osa Team Finland -verkostoa. www.businessfinland.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Business Finland

Suomen saavutettavuus ilman lentämistä: 63 tuntia Madridista, 38 tuntia Pariisista18.6.2024 07:45:00 EEST | Tiedote

Matka Madridista Suomeen kestää parhaimmillaan 63 tuntia, Pariisista 38 tuntia, Berliinistä 29 tuntia ja Kööpenhaminasta 18 tuntia, kun käytetään julkisia liikenneyhteyksiä ilman lentämistä. Maantie- ja merimatkat vievät keskimäärin seitsemän kertaa enemmän aikaa kuin vastaavat lentomatkat. Juna- ja bussimatkustus ovat hitaampia vaihtoehtoja, mutta aiheuttavat vähemmän kasvihuonepäästöjä. Monipuoliset yhteydet ovat tärkeitä myös huoltovarmuuden kannalta.

Los Angelesin päästöt kuriin suomalaisteknologialla – Business Finland tuo ostajat tutustumaan Tampereen älykkäisiin kaupunkiratkaisuihin11.6.2024 08:29:00 EEST | Tiedote

Los Angelesin kaupunki tekee mittavia investointeja infrastruktuuriin valmistautuessaan vuoden 2028 kesäolympialaisiin. Business Finlandin Decarbonized Cities -ohjelma tuo 10-14.6.2024 Los Angelesin ostajat Tampereelle ja Helsinkiin tutustumaan älykkäisiin ja kestäviin kaupunkiratkaisuihin ja yrityksiin. Kyseessä on ennennäkemätön mahdollisuus suomalaisyrityksille.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye