Kirurgi Tommi Mäntyvaara tutkii Lapin liikenneonnettomuuksia lääkärin näkökulmasta – Työ ja tutkinta täydentävät toisiaan
Henkilöhaastattelu | Tommi Mäntyvaara toimii lääkärijäsenenä Lapin liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunnassa. Hän on ollut tutkintatoiminnassa mukana noin viiden vuoden ajan. Siviilityönään hän toimii kirurgina. Mäntyvaaran ura kirurgian parissa on jatkunut jo yli parikymmentä vuotta.

Eri puolilla Suomea toimii 20 tutkijalautakuntaa, joissa on kaikkiaan noin 270 jäsentä. Tutkijalautakunta on moniammatillinen tiimi, jossa on asiantuntijoita poliisista, lääketieteen, ajoneuvotekniikan, tienpidon ja käyttäytymistieteen aloilta. Tutkijalautakuntien jäsenet tekevät tutkintoja vapaaehtoistyönä, oman työn ohella.
Tommi Mäntyvaara toimii lääkärijäsenenä Lapin liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunnassa. Hän on ollut tutkintatoiminnassa mukana noin viiden vuoden ajan. Siviilityönään hän toimii kirurgina. Mäntyvaaran ura kirurgian parissa on jatkunut jo yli parikymmentä vuotta.
Lääkärijäsenen rooli onnettomuustutkinnassa
Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunnan lääkärijäsenen tehtävä on tutkia onnettomuuden osallisten vammat sekä terveydelliset taustatiedot. Lääkärijäsen voi mennä onnettomuuspaikalle paikan päälle, mutta usein tutkimuksen voi suorittaa ensihoidon sairaskertomuksen sekä ruumiinavauspöytäkirjojen perusteella.
Lääkärijäsenellä on lisäksi oikeus saada käytettäväksi onnettomuuden kuljettajien aiempia terveystietoja, jotta heidän terveydellisten taustatekijöidensä vaikutus onnettomuuden syntymiseen voidaan tutkia. Vakavat ajoterveyspuutteet ovat yleisiä kuolonkolareissa (OTIn tiedote tammikuu 2023).
− Taustani kirurgiassa auttaa onnettomuuksien uhrien tutkimisessa. Esimerkiksi vammamekanismien tunnistaminen onnistuu kirurgin taustalla hyvin, eli kuinka jokin vamma on syntynyt onnettomuudessa. Pystyn tunnistamaan kuvien ja onnettomuudesta kirjattujen tekstien perusteella, onko kyseessä äkkipysähdyksen vai iskun aiheuttama vamma, Mäntyvaara kuvailee.
Mäntyvaara kokee, että onnettomuustutkinta sopii hyvin kirurgin päivätyön oheen.
− Liikenneonnettomuuksien tutkinta antaa näkemystä ja kokemusta vammoista ja traumatyöstä. Kirurgin työ ja toiminta onnettomuuksien tutkinnassa täydentävät toisiaan, Mäntyvaara kertoo.
Ihmisten taipumus riskinottoon liikenteessä hämmästyttää
Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunnassa toimiessaan Mäntyvaaralle on tullut vastaan kaikenlaista. Viiden vuoden aikana hän on ehtinyt olla tutkimassa kymmeniä onnettomuuksia.
− Se jaksaa hämmästyttää, millaisia riskejä ihmiset ottavat liikenteessä. Ja joskus ne riskit sitten realisoituvat karusti ja onnettomuus johtaa kuolemaan. Ihmiset tekevät impulsiivisia temppuja eivätkä hahmota liikenteen kokonaisuutta, Mäntyvaara harmittelee.
− Joskus tekisi mieli ottaa kaikilta moottoriajoneuvot kokonaan pois, Mäntyvaara kärjistää.
Toistaiseksi hän kuitenkin pyrkii edistämään liikenneturvallisuutta antamalla asiantuntemuksensa ja panoksensa Lapin liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunnan käyttöön.
Onnettomuustietoinstituutti (OTI) tekee työtä ennaltaehkäistäkseen liikenneonnettomuuksia Suomessa. OTI koordinoi liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien toimintaa, mutta ei puutu lautakuntien riippumattomaan työskentelyyn. OTI huolehtii myös lautakuntien koulutuksesta, tutkinnan tulosten käytöstä ja tietopalvelusta.
OTI hallinnoi tutkinnasta kerättyä tietoa. Tilastotiedon määrä ja laatu ovat kansainvälisesti ainutlaatuisia. OTI tarjoaa tärkeää tietoa, jolla voidaan vaikuttaa liikenneturvallisuuteen sekä lainsäädännön että käytännön toimenpiteiden tasolla. Instituutti toimii erillisenä yksikkönä Liikennevakuutuskeskuksessa. Lue lisää www.oti.fi
Yhteyshenkilöt
Viestintä, Liikennevakuutuskeskus ja OTI
Arkisin yleensä klo 9–15
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Onnettomuustietoinstituutti
Kiinnostus liikenneonnettomuuksien tutkintaan virisi jo lapsuudessa10.4.2025 07:10:00 EEST | Uutinen
Henkilöhaastattelu I Onnettomuustutkintatyö kiinnosti Visa Sarparantaa jo lapsena. Nyt hän työskentelee Kymenlaakson tutkijalautakunnan uutena käyttäytymistiedejäsenenä, ja on tehtävästä silmin nähden innostunut. Siviilityönään hän on työterveys- ja ilmailupsykologi.
Onnettomuuksissa kuolee vuosittain lähes parikymmentä moottoripyöräilijää28.3.2025 12:10:00 EET | Tiedote
Vuosina 2014–2023 moottoripyöräonnettomuuksissa kuoli kaikkiaan 192 moottoripyöräilijää. Onnettomuuden aiheuttaneista moottoripyöräilijöistä runsas kolmasosa oli vähintään yhden päihdyttävän aineen vaikutuksen alaisena. Yli puolet ajoi ylinopeutta.
Mediakutsu: OTI julkistaa tietopaketin moottoripyöräonnettomuuksista26.3.2025 14:45:00 EET | Kutsu
Tervetuloa tiedotustilaisuuteen, jossa julkistetaan Onnettomuustietoinstituutin Moottoripyöräonnettomuudet vuosina 2014–2023 -tietopaketti.
Mediakutsu: OTI julkistaa tietopaketin moottoripyöräonnettomuuksista19.3.2025 09:45:00 EET | Kutsu
Tervetuloa tiedotustilaisuuteen, jossa julkistetaan Onnettomuustietoinstituutin Moottoripyöräonnettomuudet vuosina 2014–2023 -tietopaketti.
Päihtyneet kuljettajat aiheuttavat yli kolmasosan kuolemaan johtaneista tieliikenneonnettomuuksista6.3.2025 06:50:00 EET | Tiedote
Vuosina 2014-2023 tieliikenteessä tapahtui lähes 1500 kuolemaan johtanutta moottoriajoneuvo-onnettomuutta. Onnettomuuksista 37 prosenttia oli päihtyneiden kuljettajien aiheuttamia. Kahdella kolmasosalla kuolonkolarin aiheuttaneesta oli viitteitä päihderiippuvuudesta.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme