Ismo Kokko: ”Työnantajien oikeuksille tarvitaan rajat”
Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT:n puheenjohtaja Ismo Kokko vaatii vappupuheessaan 1.5. Helsingin Kansalaistorilla ammattiyhdistysliikkeen tavoitteeksi työnantajien työnjohtoon ja tulkintaetuoikeuteen liittyvien oikeuksien rajaamista ja tasapainoa työntekijöiden ja työnantajien oikeuksille.
– Ay-liikkeen on otettava pitkäaikaiseksi tavoitteeksi työnantajien työnjohto-oikeuden ja tulkintaetuoikeuden rajaaminen. Jos meiltä viedään oikeus protestoida, heikennetään työehtoja ja työpaikoille tuodaan järjestäytymättömiä edustajia, on syytä rajoittaa myös työnantajien oikeuksia, AKT:n puheenjohtaja Ismo Kokko vaati vappupuheessaan.
Kokko nostaa ykköstavoitteeksi sen, että on rajattava työnantajien työnjohto- ja tulkintaetuoikeutta, joka on Suomessa poikkeuksellisen vahva. Työnantajilla on lähes absoluuttinen tulkintaoikeus riitatilanteessa. Tätä epätasapainoa on käännettävä jatkossa työntekijöiden puolelle.
Toiseksi työnantajien hyvityssakkoja työehtosopimusten rikkomisesta pitää nostaa merkittävästi.
– Mikäli työnantaja rikkoo työehtoja, rangaistus on tällä hetkellä lähinnä se, että työnantajan pitää maksaa se, mitä olisi muutenkin työehtosopimusten mukaan pitänyt maksaa. Työehtosopimuksen määräysten rikkomisesta työnantajat selviävät tällä hetkellä maksimissaan muutaman tuhannen euron hyvityssakolla.
Kolmanneksi työntekijöiden osallisuutta yritysten hallinnossa on lisättävä ja 150 työntekijän rajaa on Yhteistoimintalain soveltamisalan nosto koskemaan vain yli 50 hengen työpaikkoja tulee perua.
– Työntekijöiden osuutta yritysten hallinnossa tulee lisätä. Pohjoismaiset ja Keski-Euroopan esimerkit kulkevat aivan eri suuntaan. Esimerkiksi Saksassa edustuksen raja on viisi työntekijää.
Kokko suomi puheessaan myös hallituksen ammattikoulutuslinjaa, kun aikuiskoulutustuki viedään ammatinvaihtajilta, 18-vuotiaiden oppimateriaalit määrätään maksullisiksi. Nämä ovat ratkaisuina Kokon mukaan ”yksinkertaisesti tyhmiä” ja omiaan rapauttamaan ammatillista osaamista. Ammattikoulutuksen lähiopetusta pitäisi lisätä, koska monilla työpaikoilla ei vain ole resursseja huolehtia opiskelijoista.
– Ammatillisen koulutuksen alasajo iskee Suomen kilpailukykyyn pitkällä aikavälillä huomattavasti enemmän kuin mitkään hallituksen suunnitelmat sitä parantavat.
Ismo Kokon vappupuhe kokonaisuudessaan 1.5. klo 12.00 akt.fi -sivujen uutiset -osiosta.
Yhteyshenkilöt
Ismo KokkopuheenjohtajaAuto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT ry
Puh:+358 40 732 5375ismo.kokko@akt.fiLinkit
Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT ry on n. 40 000 jäsenen ammattiliitto ja vahva edunvalvoja. Liiton jäsenet työskentelevät autoliikenne-, ahtaus-, säiliöauto- ja öljytuote-, matkailu-, huolinta- ja liikenneopetusaloilla sekä huoltokorjaamoissa, terminaaleissa ja lentokoneiden matkustamoissa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT ry
Tes-kierroksen kärkenä työhyvinvointi – kun työntekijä voi työssä hyvin, syntyy tuottavuutta20.11.2024 12:47:26 EET | Tiedote
AKT:n jäsenten määrittämissä tes-tavoitteissa nousee selkeästi esiin, että työ on raskasta ja päivät pitkiä. Työhyvinvointia pitää katsoa työehtosopimuskierroksella uudella tavalla.
Hallituksen lakiehdotus estää vapaat neuvottelut ja sitoo valtakunnansovittelijan kädet3.10.2024 14:02:00 EEST | Tiedote
Hallituksen lakiehdotus sovittelujärjestelmän muutoksista estää ammattiliitoilta mahdollisuudet neuvotella vapaasti. Valtakunnansovittelijan rooli muuttuu nimelliseksi ja matalapalkka-alat jäävät pysyvästi alakynteen.
AKT-lehden pääkirjoitus: ”On OK kuulua liittoon – työnantajatkin kuuluvat”6.9.2024 12:14:02 EEST | Tiedote
AKT-lehden pääkirjoituksessa päätoimittaja Sini Silvàn toteaa ”On OK kuulua liittoon - työnantajatkin kuuluvat.” Hän muistuttaa, että yksittäisen ihmisen ratkaisulla liittyä ammattiliittoon on todellakin väliä.
Lakiuudistus vie koko työelämää koskevaan ”taksiuudistukseen” ja romuttaa työehtoja5.9.2024 14:49:38 EEST | Tiedote
AKT on erittäin huolissaan, mitä tapahtuu työehtosopimuksien yleissitovuudelle ja kaikille työehdoille, mikäli paikallista sopimista laajennetaan tuoreessa lakiesityksessä esitetyllä tavalla. Todellisena pelkona on se, että nyt toteutetaan ”koko työelämän taksiuudistus”. Paikallisen sopimisen laajentamien on pelkästään työnantajan etu. Se vyöryttää työelämään isoja ja arvaamattomia muutoksia. Näin kasvatetaan merkittävästi työnantajien valtaa työpaikoilla ja uhataan työsuhteiden minimiehtoja.
AKT:n puheenjohtaja Ismo Kokko: ”Oppilaitoksissa ei voi opettaa, ettei lakeja ja työehtosopimuksia tarvitse noudattaa”16.8.2024 12:44:23 EEST | Tiedote
Yle uutisoi 16.8. siitä, miten kuljetusalalla ratkotaan jatkuvasti palkkariitoja. Yksi ongelmista on, että osa työnantajista tarjoaa työntekijälle läpituntipalkkaa, joka kuitenkin on työaikalain vastainen.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme