Kesämatkailu on miljardiluokan liiketoimintaa – Suomella kuromista muihin Pohjoismaihin
Kesän päämatkailukaudella miljoonat pohjoismaista kulttuuria ja luontoa arvostavat matkailijat suuntaavat jälleen lomansa pohjoiseen. Ahdingossa olevan matkailutoimialan kasvu tulee ulkomailta. Suomen osuus Pohjoismaiden kesän miljardibisneksestä on kuitenkin vielä pieni.
![Matkailijamittari: Kesämatkailijan muotokuva – keskeiset mittarit kesä-elokuussa 2023](/data/images/public/69819483/70185664/7c7e967b-8e4f-4705-b4cd-cf7e3dd0bcc5-w_720.png)
Ulkomaisten matkailijoiden odotetaan tekevän tänä kesänä jopa 1,8 miljoonaa matkaa Suomeen. Heidän käyttämänsä rahamäärä majoitukseen, ravintoloihin ja kahviloihin, kulttuuriin, urheiluun ja virkistykseen, ostoksiin, polttoaineeseen, liikkumiseen ja muihin menoihin voi alkavana kesänä nousta jopa yli 1,4 miljardin*) euron. Viime kesänä vastaava summa oli 1,3 miljardia.
Tämä optimistinen arvio perustuu kasvaneeseen kiinnostukseen ja ennakkovaraustietoihin.
– Matkailuaiheiset hakukonehaut Suomeen ovat kevään aikana kasvaneet lupaavasti edellisvuodesta. Kesä-Suomeen on myös avattu lukuisia uusia lentoreittejä ja lentoliikenteen kapasiteettia on nostettu. Kesän lentovaraukset ovat kasvaneet yli kymmenen prosenttia edellisvuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna Katarina Wakonen kertoo.
Inflaatio ei ole taltuttanut intoa matkustaa
Ulkomaisten matkailijoiden yöpymiset koko Euroopassa olivat viime vuonna lähes pandemiaa ja Venäjän hyökkäyssotaa edeltävällä tasolla – eroa huippuvuoteen 2019 on alle prosentti. Suomessa oltiin kuitenkin yhä lähes viidesosa (19 %) jäljessä pandemiaa edeltäneistä luvuista. Jos venäläisten matkailijoiden vaikutus lasketaan pois, oli Suomi lähes kymmenen prosenttia (9 %) tähänastista huippuvuotta (2019) jäljessä.
Matkailu on noussut korona-ajan kuopasta ja se on ollut pandemian jälkeen etusijalla kuluttajien vapaa-ajan budjetin käytössä.
– Kysyntä kohdistuu nyt hinta-laatusuhteeltaan hyviin kohteisiin. Elpyminen alkoi 2021–2022 isojen matkailumaiden tunnetuista kohteista, mutta nyt Euroopassa turvallisena pidetyt, pohjoisen viileät kohteet ovat alkaneet kiinnostaa matkailijoita ja matkanjärjestäjiä.
Matkailualan kasvu ulkomaisten matkailijoiden varassa
Matkailuvuoden paras tulos tehdään tyypillisesti kesäkuukausien aikana. Ulkomaiset matkailijat viettivät Pohjoismaissa viime kesänä yhteensä 24 miljoonaa yötä. Suomen osuus tästä on seitsemän prosenttia, kun Ruotsin ja Norjan osuudet ovat siihen verrattuna kolmin-viisinkertaiset.
– Suomi tunnetaan maailmalla ennen muuta talveen liittyvistä kokemuksista ja elämyksistä. Kesätarjonnan heikompi tunnettuus pitää Suomen poissa matkailijoiden tutkalta. Talvikuukausina osuutemme Pohjoismaissa tehtävistä ulkomaisista yöpymisistä nousee neljäsosaan ja tekee Suomesta markkinajohtajan. Talven matkailijavirrat ovat kuitenkin kesäkautta huomattavasti pienemmät. Viime talven huippusesonkina Pohjoismaissa oli vain kahdeksan miljoonaa ulkomaisten matkailijoiden yöpymistä.
Kasvua ja ympärivuotisuutta havittelevalle toimialalle menestyminen kesäkaudella on ratkaisevaa. Kasvuodotukset suuntautuvat ulkomaisen kysynnän kasvattamiseen, kun suomalaisten kotimaan matkailu on kääntynyt laskuun.
Osassa maata matkailuala käy läpi rakennemuutosta
Matkailun osuus Suomen palveluviennistä on Tilastokeskuksen arvion mukaan kymmenen prosenttia. Matkaa matkailun huippuvuoden 2019 lähes viidenneksen (17 %) osuuteen on vielä pitkä. Matkailusta ehti ennen pandemiaa tulla yksi Suomen ulkomaankaupan ja palveluviennin tukijalka.
– Kovia kokeneen toimialan elpymistä entiselleen on hidastanut Ukrainassa käytävä sota, jolla on suoria vaikutuksia Suomen kilpailuetuihin. Matkailussa on meneillään osassa maata idänkaupan loppumiseen verrattavissa oleva rakennemuutos. Elinkeinon on etsittävä uusia markkinoita ja kehitettävä matkailupalveluita uusille kohderyhmille.
*) Luvut perustuvat Visit Finlandin ja Tilastokeskuksen kehittämän uuden kuukausitilaston Matkailijamittarin tulosten pohjalta tehtyihin kasvuarvioihin.
Pohjoismaiden tilastovertailu perustuu Visit Finlandin keräämiin tietoihin. Mukaan on otettu kustakin maasta vertailukelpoiset majoitusmuodot eli hotellit sekä vastaavat majoitusliikkeet, leirintäalueet ja retkeilymajat. Kesäkaudella viitataan tässä yhteydessä kesän huippusesonkiin (kesä-elokuu) ja talvikaudella talven huippusesonkiin (joulu-helmikuu).
Yhteyshenkilöt
Katarina WakonenHead of Business Intelligence, Visit FinlandBusiness Finland / Visit Finland
Puh:+358 40 072 3088katarina.wakonen@businessfinland.fiHeli HemgårdCommunications ManagerVisit Finland, Invest in Finland, Work in Finland, Film in Finland
Puh:+358409015219heli.hemgard@businessfinland.fiLinkit
Visit Finland vastaa valtakunnallisena matkailualan asiantuntijana ja aktiivisena toimijana ulkomailta Suomeen suuntautuva matkailun edistämisestä. Visit Finland tukee alan yrityksiä ja yritysryhmiä kansainvälisille markkinoille tarkoitettujen matkailupalvelujen kehittämisessä ja markkinoinnissa. Visit Finland on osa Business Finlandia www.visitfinland.fi / www.visitfinland.com
Business Finland on suomalainen julkinen toimija, joka tarjoaa innovaatiorahoitusta ja kansainvälistymispalveluita, edistää matkailua ja investointeja sekä osaajien houkuttelua Suomeen. Organisaatiossa työskentelee 760 asiantuntijaa 37 toimipisteessä maailmalla ja 16 toimipaikassa Suomessa. Business Finland on osa Team Finland -verkostoa. www.businessfinland.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Business Finland
Suomen saavutettavuus ilman lentämistä: 63 tuntia Madridista, 38 tuntia Pariisista18.6.2024 07:45:00 EEST | Tiedote
Matka Madridista Suomeen kestää parhaimmillaan 63 tuntia, Pariisista 38 tuntia, Berliinistä 29 tuntia ja Kööpenhaminasta 18 tuntia, kun käytetään julkisia liikenneyhteyksiä ilman lentämistä. Maantie- ja merimatkat vievät keskimäärin seitsemän kertaa enemmän aikaa kuin vastaavat lentomatkat. Juna- ja bussimatkustus ovat hitaampia vaihtoehtoja, mutta aiheuttavat vähemmän kasvihuonepäästöjä. Monipuoliset yhteydet ovat tärkeitä myös huoltovarmuuden kannalta.
KORJAUS KLO 18.04 LÄHETETTYYN TIEDOTTEESEEN: BUSINESS FINLANDIN ULKOMAANTOIMINTOJEN INTEGROINTI ULKOMINISTERIÖÖN RISKEERAA YRITYSTEN KASVUN VAUHDITTAMISTA14.6.2024 21:06:42 EEST | Tiedote
Tapa, jolla Business Finlandin ulkomaantoiminnot integroidaan ulkoministeriöön, on vielä hahmottumatta. Päätöstä seuraa pitkä ja hankala prosessi, joka pahimmillaan rapauttaa yritysten saamat palvelut ja riskeeraa viennin kehityksen ja Suomen talouden kasvun.
Ravebileet saunassa ja illallinen Espalla – kansainväliset matkailijat tutustuivat suomalaiseen onnellisuuteen14.6.2024 08:25:54 EEST | Tiedote
Visit Finlandin ja Helsinki Partnersin yhteisen Helsinki Happiness Hacks -kampanjan myötä tällä viikolla 14 matkailijaa ympäri maailman ovat tutustuneet suomalaiseen onnellisuuteen. Viikon ohjelmaan kuului muun muassa jäätelöä Kauppatorilla, skeittausta Suvilahdessa, keramiikkatöitä Arabia135:n tiloissa ja ravebileet saunalautalla.
Los Angelesin päästöt kuriin suomalaisteknologialla – Business Finland tuo ostajat tutustumaan Tampereen älykkäisiin kaupunkiratkaisuihin11.6.2024 08:29:00 EEST | Tiedote
Los Angelesin kaupunki tekee mittavia investointeja infrastruktuuriin valmistautuessaan vuoden 2028 kesäolympialaisiin. Business Finlandin Decarbonized Cities -ohjelma tuo 10-14.6.2024 Los Angelesin ostajat Tampereelle ja Helsinkiin tutustumaan älykkäisiin ja kestäviin kaupunkiratkaisuihin ja yrityksiin. Kyseessä on ennennäkemätön mahdollisuus suomalaisyrityksille.
Giant Forest Industry Delegation from North America – Unprecedented Interest towards Finland10.6.2024 08:01:00 EEST | Press release
Business Finland is organizing a historically comprehensive visit for the forest and wood products industry and the wood construction sector from the United States and Canada to Finland. Over 60 North Americans from nine states and Nova Scotia Canada participate the Finnish visit.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme