Kesätöitä tarjolla viime vuotta enemmän yksityisissä palveluissa ja kuljetusalalla

Kesätyöpaikkoja on tarjolla viime vuotta enemmän yksityisissä palveluissa ja kuljetusalalla. Tilanne vaihtelee kuitenkin aloittain ja kaikkiaan kesätyöpaikkoja on tarjolla hieman viime kesää vähemmän, käy ilmi SAK:n luottamushenkilöille tekemästä kyselystä.

Luottamushenkilöistä 72 prosenttia arvioi, että työpaikalle palkataan tulevana kesänä kesätyöntekijöitä. Vuosi sitten luottamushenkilöistä 76 prosenttia kertoi, että työpaikalle tullaan palkkaamaan kesätyöntekijöitä.

Kesätyöntekijöitä palkataan viime vuotta enemmän yksityisiin palveluihin ja kuljetusalalle. Yksityisten palvelualojen SAK:laisista luottamushenkilöistä 88 prosenttia kertoo tuoreessa kyselyssä, että työpaikalle palkataan kesätyöntekijöitä (2023 83 %). Kuljetusalojen luottamushenkilöistä kesätyöntekijöiden palkkaamisesta kertoo 75 prosenttia (2023 70 %).

– Kesätyöpaikkojen määrä on kaikkiaan hieman laskussa verrattuna viime vuosiin. Kesätyöntekijöitä palkataan nyt suurin piirtein sama määrä kuin ennen koronapandemiaa, sanoo SAK:n järjestöasiantuntija Jussi Kukkola.

Hän huomauttaa, että SAK:n kysely ei tue julkisuudessa esillä ollutta pelkoa kesätyöpaikkojen määrän romahtamisesta, vaikka alakohtaisia eroja onkin.

SAK:n kyselyn perusteella kesätyöntekijöitä palkataan viime kesää vähemmän teollisuuteen ja julkiselle palvelualalle. Teollisuuden työpaikkojen luottamushenkilöistä 63 prosenttia arvioi, että kesätyöntekijöitä palkataan tulevana kesänä (2023 70 %).

Julkisella alalla pudotusta on peräti 14 prosenttiyksikköä viime kesään verrattuna. Julkisen alan työpaikkojen luottamushenkilöistä 69 prosenttia arvioi, että kesätyöntekijöitä palkataan tänä kesänä (2023 83 %).

Jussi Kukkolan mukaan teollisuuden luvuissa näkyy rakennusalan ahdinko. Julkisella palvelualalla puolestaan kesätyöntekijöiden määrän laskua saattavat selittää säästöt.

–  Poikkeuksellista koronakesää 2020 lukuun ottamatta teollisuuden ja julkisen alan kesätyöpaikkojen määrä on ollut yhtä alhainen kuin nyt viimeksi vuonna 2016. Teollisuus vientialana elää sykleittäin taloustilanteen mukaan, mutta miten mahtaa käydä julkisen alan kesätyöpaikoille, kun hallituksen päättämät valtion menojen leikkaukset käynnistyvät, Kukkola pohtii.

Kesätyöntekijöiden palkkaamista tiedusteltiin SAK:n alojen luottamushenkilöiltä huhti-toukokuun vaihteessa. Kyselyyn vastasi 1030 luottamusmiestä ja työsuojeluvaltuutettua.

Palkansaajajärjestöjen kesäduunari-info auttaa pulmissa

SAK:n, Akavan ja STTK:n yhteinen kesäduunari-info  avautui toukokuun alussa. Kesätyöntekijät saavat palvelusta maksutonta neuvontaa työsuhteeseen liittyvissä kysymyksissä puhelimitse, WhatsAppissa ja yhteydenottolomakkeen kautta.

Kesäduunarineuvoja Vee Tirinen kehottaa kesätyöntekijöitä  kiinnittämään huomiota muun muassa siihen, palkataanko heidät työsuhteeseen vai tarjontaanko toimeksiantosopimusta, jossa työnantaja ei esimerkiksi maksa sairausajalta palkkaa tai vakuuta työn tekijää.

– Toimeksiantosopimukset ovat lisääntyneet viime vuosina ja niistä tulee yhä enemmän yhteydenottoja kesäduunari-infoon. Toimeksiantosopimuksia tarjotaan ihan perinteisiin kesätöihin kuten jäätelönmyyntiin, Tirinen kertoo.

Liitteet

Tilaa SAK:n uutiskirje ja saat ajankohtaista tietoa sähköpostiisi joka toinen viikko: https://www.sak.fi/uutiskirje Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK edustaa 18:aa ammattiliittoa ja yli 800 000:ta jäsentä. Tehtävämme on rakentaa inhimillistä, turvallista ja oikeudenmukaista työelämää. Siitä syntyy luottamusyhteiskunta, joka lisää työn tekijöiden uskoa tulevaisuuteen.

FFC:s Jarkko Eloranta: Nu gör regeringen så att också de sjuka hamnar i trångmål5.6.2024 09:37:52 EEST | Tiedote

Regeringen underskattar de konsekvenser som dess nedskärningar får för arbetstagarnas vardag. Det säger fackcentralen FFC:s ordförande Jarkko Eloranta. De nedskärningar i bostadsbidraget och utkomstskyddet för arbetslösa som regeringen redan har genomfört, försvårar livet för många människor. De värsta nedskärningarna inom utkomstskyddet för arbetslösa har dock fortfarande inte trätt i kraft. Regeringens nästa steg är att göra så att också de sjuka hamnar i trångmål: den planerar bland annat att göra den första sjukdagen oavlönad och genomföra stora nedskärningar i sjukdagpenningen.

SAK:n Jarkko Eloranta: Hallitus ajaa seuraavaksi ahdinkoon sairaat5.6.2024 09:23:27 EEST | Tiedote

SAK:n puheenjohtajan Jarkko Elorannan mukaan hallitus väheksyy leikkaustensa vaikutuksia työntekijöiden arkeen. Jo tehdyt asumistuen ja työttömyysturvan leikkaukset vaikeuttavat ihmisten elämää. Työttömyysturvan pahimmat leikkaukset ovat vielä edessä. Hallitus ajaa seuraavaksi ahdinkoon myös sairaat: se muun muassa valmistelee ensimmäisen sairauspäivän palkattomuutta eli sairaussakkoa ja isoja leikkauksia sairauspäivärahaan.