Visit Finlandin ansiosta lukuisat TV-ohjelmat vierailivat Suomessa 2023
Ansaittu medianäkyvyys on Suomelle merkittävin keino rakentaa matkailullista maakuvaa ja edistää Suomen matkailuvientiä. Visit Finland kutsuu vuosittain satoja ulkomaisia toimittajia tutustumaan suomalaiseen onnellisuuteen ja elämäntapaan – ja jotka puolestaan välittävät positiivista Suomi-kuvaa miljoonille lukijoilleen.
![Facing Waves -ohjelmaa kuvattiin Ruka-Kuusamossa ja Lapland North Destinationsin alueella.](/data/images/public/69819483/70199271/31dabb13-d411-4f00-95fb-acbfdf422a29-w_720.jpg)
Visit Finlandin PR-tiimin proaktiivisen työn tuloksena Suomesta matkakohteena julkaistiin ulkomaalaisissa medioissa 4 587 juttua vuonna 2023. Kasvua edellisvuoteen oli 70 %, ja osumamäärät kasvoivat eniten Yhdysvalloissa, Ruotsissa, Italiassa, Saksassa ja Isossa-Britanniassa. Viime vuonna kolmannes kaikista jutuista julkaistiin maailman johtavissa medioissa, kuten amerikkalaisessa Forbesissa, saksalaisessa Der Spiegelissä, englantilaisessa The Guardianissa, ruotsalaisessa Svenska Dagbladetissa, espanjalaisessa El Mundossa, ranskalaisessa Le Figarossa sekä italialaisessa Vanity Fairissa. Neljännes osumista (1 133) nähtiin televisiossa. Suurin osa näistä oli yhdysvaltalaisia tuotantoja, kuten esimerkiksi TLC-kanavalta tuttu 7 little Johnstons-ohjelma.
Visit Finlandin matkailumarkkinoinnin kokonaisuudessa mediatyöllä on keskeinen rooli. Median kautta tavoitetaan laaja yleisö, joka voi potentiaalisesti olla kiinnostunut matkailusta. Median tuottama sisältö voi merkittävästi parantaa matkakohteen uskottavuutta ja luotettavuutta, sillä yleisö pitää toimituksellista sisältöä usein aidompana ja luotettavampana kuin maksettua mainontaa.
– Mediatyö on pitkäjänteistä ja vaatii resursseja. Kilpailu median huomiosta on kovaa, ja medialle tarjottavat sisällöt ja teemat pitää olla kiinnostavia. Panostamalla mediatyöhön myös jatkossa mahdollistamme Suomen tunnettuuden kasvattamisen ympärivuotisena matkakohteena, kertoo Visit Finlandin PR & Media Manager Meri Sipilä.
Masterclass of Happiness –kampanja sai runsaasti mediajulkisuutta
Visit Finlandin viimevuotinen imagokampanja, useasti palkittu, Masterclass of Happiness, saavutti historiallisen näkyvyyden ympäri maailmaa. Kurssille haki 150 000 ihmistä 190 maasta, ja se näkyi tunnetuissa medioissa kuten Forbes, CNBC ja CBS News. Myös suosittu amerikkalainen ABC News Nightline vieraili kurssilla Saimaalla tutustumassa suomalaisen onnellisuuden saloihin. Ohjelman on nähnyt arviolta miljoona ihmistä.
Visit Finland seuraa jatkuvasti proaktiivisen työnsä mediatuloksia. Maakohtaiset analyysit tuloksista tekee Retriever.
Esimerkkejä viime vuoden TV-osumista:
- Iso-Britannian Ensitreffit Alttarilla “Married at First Sight” kuvattiin Apukka Resortissa Rovaniemellä ja se esitettiin 4-kanavalla. Ohjelman näki arviolta miljoona katsojaa.
- Visit Saimaalla kuvattu Tyler West's "My mum and me in Finland” esitettiin Isossa-Britanniassa ITV Lorraine -kanavalla ja sen näki noin kolme miljoonaa katsojaa.
- Saksan suurin kansallinen TV-kanava ZDF:n Von Kalle -ohjelma vieraili Pohjois-Karjalassa, Wild Taigassa sekä Posiolla. Ohjelmalla oli noin 2.8 miljoonaa katsojaa.
- Japanilainen TV kuvasi Asahi-ohjelmaa Helsingissä. Ohjelman katsojamäärä on arviolta 9 miljoonaa.
- Ranskan televisiossa Suomea ihailtiin useammassa TV-ohjelmassa. Ranskan maajussi ”L'amour est dans le pre” vieraili Saimaan alueella ja ohjelma keräsi noin 2 miljoonaa katselijaa.
- Ranskan Arte TV:n esittämää ”Invitation au Voyage” vieraili Rovaniemellä, Ylläksellä ja Levillä ja sitä seurasi noin 800 000 katsojaa.
- Espanjalaisten rakastama matkaohjelma ”Planeta Callejan” Ruka-Kuusamossa kuvattu jakso nousi heti julkaisun jälkeen toiseksi katsotuimmaksi ohjelmaksi parhaimpaan katseluaikaan. Ohjelma tavoitti arviolta noin miljoona katsojaa.
*Arvioidut katsojaluvut ovat ”Brand Building Effect (BBE)” -lukuja, jotka tarkoittavat sitä, kuinka monta ihmistä potentiaalisesti muistaa nähneensä kyseisen ohjelman.
Yhteyshenkilöt
Meri SipiläPR & Media ManagerBusiness Finland / Visit Finland
Puh:+358443310594meri.sipila@businessfinland.fiHeli HemgårdCommunications ManagerVisit Finland, Invest in Finland, Work in Finland, Film in Finland
Puh:+358409015219heli.hemgard@businessfinland.fiVisit Finland vastaa valtakunnallisena matkailualan asiantuntijana ja aktiivisena toimijana ulkomailta Suomeen suuntautuva matkailun edistämisestä. Visit Finland tukee alan yrityksiä ja yritysryhmiä kansainvälisille markkinoille tarkoitettujen matkailupalvelujen kehittämisessä ja markkinoinnissa. Visit Finland on osa Business Finlandia www.visitfinland.fi / www.visitfinland.com
Business Finland on suomalainen julkinen toimija, joka tarjoaa innovaatiorahoitusta ja kansainvälistymispalveluita, edistää matkailua ja investointeja sekä osaajien houkuttelua Suomeen. Organisaatiossa työskentelee 760 asiantuntijaa 37 toimipisteessä maailmalla ja 16 toimipaikassa Suomessa. Business Finland on osa Team Finland -verkostoa. www.businessfinland.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Business Finland
Suomen saavutettavuus ilman lentämistä: 63 tuntia Madridista, 38 tuntia Pariisista18.6.2024 07:45:00 EEST | Tiedote
Matka Madridista Suomeen kestää parhaimmillaan 63 tuntia, Pariisista 38 tuntia, Berliinistä 29 tuntia ja Kööpenhaminasta 18 tuntia, kun käytetään julkisia liikenneyhteyksiä ilman lentämistä. Maantie- ja merimatkat vievät keskimäärin seitsemän kertaa enemmän aikaa kuin vastaavat lentomatkat. Juna- ja bussimatkustus ovat hitaampia vaihtoehtoja, mutta aiheuttavat vähemmän kasvihuonepäästöjä. Monipuoliset yhteydet ovat tärkeitä myös huoltovarmuuden kannalta.
KORJAUS KLO 18.04 LÄHETETTYYN TIEDOTTEESEEN: BUSINESS FINLANDIN ULKOMAANTOIMINTOJEN INTEGROINTI ULKOMINISTERIÖÖN RISKEERAA YRITYSTEN KASVUN VAUHDITTAMISTA14.6.2024 21:06:42 EEST | Tiedote
Tapa, jolla Business Finlandin ulkomaantoiminnot integroidaan ulkoministeriöön, on vielä hahmottumatta. Päätöstä seuraa pitkä ja hankala prosessi, joka pahimmillaan rapauttaa yritysten saamat palvelut ja riskeeraa viennin kehityksen ja Suomen talouden kasvun.
Ravebileet saunassa ja illallinen Espalla – kansainväliset matkailijat tutustuivat suomalaiseen onnellisuuteen14.6.2024 08:25:54 EEST | Tiedote
Visit Finlandin ja Helsinki Partnersin yhteisen Helsinki Happiness Hacks -kampanjan myötä tällä viikolla 14 matkailijaa ympäri maailman ovat tutustuneet suomalaiseen onnellisuuteen. Viikon ohjelmaan kuului muun muassa jäätelöä Kauppatorilla, skeittausta Suvilahdessa, keramiikkatöitä Arabia135:n tiloissa ja ravebileet saunalautalla.
Los Angelesin päästöt kuriin suomalaisteknologialla – Business Finland tuo ostajat tutustumaan Tampereen älykkäisiin kaupunkiratkaisuihin11.6.2024 08:29:00 EEST | Tiedote
Los Angelesin kaupunki tekee mittavia investointeja infrastruktuuriin valmistautuessaan vuoden 2028 kesäolympialaisiin. Business Finlandin Decarbonized Cities -ohjelma tuo 10-14.6.2024 Los Angelesin ostajat Tampereelle ja Helsinkiin tutustumaan älykkäisiin ja kestäviin kaupunkiratkaisuihin ja yrityksiin. Kyseessä on ennennäkemätön mahdollisuus suomalaisyrityksille.
Giant Forest Industry Delegation from North America – Unprecedented Interest towards Finland10.6.2024 08:01:00 EEST | Press release
Business Finland is organizing a historically comprehensive visit for the forest and wood products industry and the wood construction sector from the United States and Canada to Finland. Over 60 North Americans from nine states and Nova Scotia Canada participate the Finnish visit.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme