Tuore tutkimus: Prisma on Suomen suosituin muotikauppa
Kaupan liiton tuoreen tutkimuksen mukaan Prisma on kasvattanut suosiotaan muotikauppana ja jatkaa Suomen suosituimpana paikkana ostaa vaatteita ja jalkineita. Prisma on ollut Kaupan liiton tutkimuksissa suosituin myymälä vaate- ja jalkineostoksiin jo vuodesta 2019.

Tuoreimman Kaupan liiton tutkimuksen jopa 37 prosenttia vaatetusta ostaneista suomalaisista on ostanut viimeisen 12 kuukauden aikana vaatteita tai jalkineita Prismasta. Tutkimuksen mukaan marketmuodin vahva asema Suomessa saattaa olla yksi syy siihen, että kiinalainen ultrapikamuoti ei ole ottanut Suomessa yhtä suurta jalansijaa kuin monissa muissa maissa.
- Olemme tosi ylpeitä siitä, miten moni suomalainen ostaa vaatteensa ja jalkineensa Prismasta. Prisman vaate- ja kenkämyynti onkin tänä vuonna kasvanut markkinaa paremmin. Meidän vahvuutemme on myös Kaupan liiton tutkimuksessa korostuva sijainnin tärkeys ostopaikan valinnassa: Prisma on monelle suomalaiselle sijainniltaan sopiva muotikauppa, sillä myymälöitämme löytyy joka puolelta Suomea. Mielestämme muoti kuuluu kaikille asuinpaikasta tai vaikkapa koosta riippumatta. Muita vahvuuksiamme ovat myöskin tutkimuksessa tärkeinä kriteereinä mainitut hinta ja suomalaiseen makuun sopiva valikoima. Olemme muun muassa juuri laajentaneet valikoimaamme uudella Luode12-ulkoilubrändillä, kertoo S-ryhmän käyttötavarakaupan myyntijohtaja Niko Pesonen.
Kaupan liiton tutkimuksessa tarkasteltiin kiinalaisen niin kutsutun ultrapikamuodin suosiota Suomessa verrattuna muihin maihin ja pohdittiin, onko marketmuodin suosio maassamme yksi osatekijä sille, ettei ultrapikamuoti ole täällä yhtä iso ilmiö kuin monessa muussa maassa. Suomalaiset toimivat suhteellisen vastuullisesti myös esimerkiksi verkkokauppaostosten palautusten kanssa, joskin tuotteiden palauttaminen on kasvussa.
- Me itse tarkastelemme Prismaa kokonaisuutena sisältäen 76 myymälää sekä verkkokaupan Prisma.fi. Muodin ostaminen verkkokaupasta on kasvussa, mutta edelleen yleisempää on ostaa vaatteita ja kenkiä myymälästä, missä niitä voi sovittaa. Huomaamme kuitenkin, että kotimaisuuttamme ja luotettavuuttamme arvostetaan myös verkkokaupassa. Emme kannusta tilaamaan ylimääräisiä tuotteita, joista osa sitten palautetaan vaan palauttamaan vain hyvästä syystä. Postitus takaisin meidän varastollemme Sipoossa on kuitenkin kestävämpi teko kuin palautus toiselle puolelle maapalloa, pohtii Pesonen.
Muotikaupan tulevaisuudessa nähdään kasvava kiinnostus toimialan vastuullisuutta kohtaan. S-ryhmässä edistetään toimitusketjun läpinäkyvyyttä, kiertotalouden malleja sekä tuotannon ja raaka-aineiden ympäristövastuullisuutta sekä ihmis- ja työoikeuksia. Tuotannon työolosuhteiden varmentaminen kolmannen osapuolen auditoinneilla, vastuullisten materiaalien kasvava määrä sekä läpinäkyvä tapa kertoa valmistuspaikkojen tiedot tuotteissa ovat esimerkkejä käytännön toimista. Lisäksi oma merkki -tuotteiden laatua ja turvallisuutta seurataan muun muassa testauttamalla tuotteita ja materiaaleja.
Lähde: Kaupan liiton Muotikauppa ultrapikamuodin aikakaudella -tutkimus 22.5.2024
Yhteyshenkilöt
SOK:n viestintä
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 8–16.
Niko PesonenS-ryhmän käyttötavarakaupan myyntijohtajaS-ryhmä
Puh:0107681395niko.c.pesonen@sok.fiKuvat
Liitteet
SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa & ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissäja oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa.
#parempipaikkaelää
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Saitko viime sunnuntaina poikkeavan virpomisoksan? S-ryhmän data kertoo nyt selvän muutoksen suomalaisten pääsiäisperinteissä15.4.2025 08:20:00 EEST | Tiedote
Suomalaisten pääsiäisen viettoon on ilmaantunut vanhojen perinteiden sekaan useita uudenlaisia sävyjä, kertoo S-ryhmän tuore myyntidata. Myyntitilastoista selviää, että tekopajunoksat sekä -kukat nostavat nyt voimakkaasti suosiotaan ja nostalginen herkku on palannut voimalla pääsiäispöytiin. Lisäksi jo toista vuotta peräkkäin opiskelijat hamuavat Hello Kitty - ja My Little Pony -pääsiäismunia.
S-ryhmän myynti oli tammi–maaliskuussa lähes edellisvuoden tasolla11.4.2025 08:03:00 EEST | Tiedote
S-ryhmään kuuluvien alueosuuskauppojen, SOK:n ja niiden tytäryhtiöiden veroton vähittäismyynti tammi–maaliskuussa 2025 oli 3 276,4 miljoonaa euroa. Myynti jäi 1,1 prosenttia edellisvuodesta, jolloin karkauspäivä ja lähes koko pääsiäinen osuivat vuoden ensimmäiselle kvartaalille.
Hotellilegendan vauhti kiihtyy kohti kesää – nyt avautuivat modernit tapahtumatilat ja uusia huoneita9.4.2025 08:17:18 EEST | Tiedote
Original Sokos Hotel Vantaa saavutti avaamisen jälkeen ensimmäisinä vilkkaina viikonloppuina huippumyynnit, ja varausaste on ollut siitä asti korkealla tasolla niin hotellissa, ravintoloissa kuin kokousosastollakin. Kesää kohden vauhti kiihtyy. Uudistushankkeen toinen vaihe on nyt valmistunut ja suuret, modernit tapahtumatilat ovat vihdoin varattavissa. Myös uusia huonevaihtoehtoja on avautunut, muun muassa odotetut perhehuoneet.
Helsinki Biennaali ja S-ryhmän hotellit aloittavat yhteistyön28.3.2025 14:00:00 EET | Tiedote
Yhteistyön tavoitteena on vahvistaa Helsingin houkuttelevuutta kesän kohteena niin suomalaisten kuin kansainvälisten matkailijoiden joukossa, ja helpottaa vierailijoiden löytämistä taiteen luo. Pääkaupunkiseudun Sokos Hotellit ja Radisson Hotellit toimivat Biennaalin majoitus- ja tapahtumakumppaneina keväällä ja kesällä 2025.
Vuosi- ja vastuullisuuskatsaus 2024: ”Vastuullisuustekoja yhdessä kuluttajien ja koko arvoketjun kanssa”28.3.2025 08:30:00 EET | Tiedote
Katsaus S-ryhmän viime vuoteen, liiketoimintoihin ja vastuullisuuteen on nyt julkaistu.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme