UKK-instituuttiUKK-instituutti

Luusto kaipaa liikettä kaiken ikää -webinaari ammattilaisille 29.5.

UKK-instituutti ja Luustoliitto ovat tuottaneet yhdessä uusia materiaaleja luustoa vahvistavasta liikkumisesta. Materiaaleja esitellään tunnin mittaisessa webinaarissa, joka on suunnattu erityisesti terveydenhuollon ja liikunta-alan ammattilaisille.

Naruhyppelyä.
Hyppiminen on hyvää liikuntaa luustolle. Canva

UKK-instituutin tutkimusjohtaja Harri Sievänen johdattelee webinaarin aluksi tuoreimpaan tutkittuun tietoon luustoa vahvistavasta ja sen heikkenemistä hidastavasta liikunnasta.

Webinaarissa tutustutaan lisäksi:

• Ammattilaisille tuotettuihin tietoiskuvideoihin. Lyhyet, tutkittuun tietoon perustuvat videot käsittelevät liikkumisen vaikutuksia luustoon kouluiässä, työikäisenä ja ikääntyneenä.
  • Osteoporoosia sairastavalle iäkkäälle suunnattuun ohjelehtiseen liikkumisesta. Maksuton lehtinen tulee saataville sekä Luustoliiton kautta että UKK-instituutin verkkosivustolta.
  • Luustoa vahvistavan liikkumisen sisältöihin Luustoliiton ja UKK-instituutin verkkosivuilla.

Kuulet webinaarissa myös päivitettävästä työkalusta liikuntaneuvontaan.

Työkalut on tuotettu Luustoliiton ja UKK-instituutin yhteystyönä osana UKK-instituutin Liikkumisen suositukset tunnetuksi ja käyttöön -hanketta. Hanke on saanut rahoitusta opetus- ja kulttuuriministeriöltä.

Webinaari: Luusto kaipaa liikettä kaiken ikää – tietoa ja työkaluja ammattilaisten avuksi

aika: keskiviikkona 29.5. kello 14–15
hinta: maksuton

Ilmoittaudu webinaariin. Jos et pääse osallistumaan livenä, saat tallennelinkin ja voit katsoa webinaarin jälkikäteen.

Aliisa Uotila, Luustoliitto, p. 050 543 0213, aliisa.uotila(a)luustoliitto.fi
Raija Oksanen, UKK-instituutti, p. 050 364 5875, raija.oksanen(a)ukkinstituutti.fi

Naruhyppelyä.
Hyppiminen on hyvää liikuntaa luustolle.

Linkit

UKK-instituutti on terveys- ja liikunta-alalla toimiva yksityinen tutkimus- ja asiantuntijakeskus, joka sijaitsee Tampereella. UKK-instituutin tehtävänä on edistää väestön terveyttä ja toimintakykyä lisäämällä terveysliikuntaa ja vähentämällä liikkumattomuutta, liikuntavammoja ja vapaa-ajan tapaturmia.

Suomen Luustoliitto jäsenyhdistyksineen on potilas- ja kansanterveysjärjestö, joka yhteistyössä ammattilaisten kanssa toimii osteoporoosia ja osteopeniaa sairastavien hyvän hoidon toteuttamiseksi sekä väestön luustoterveyden edistämiseksi.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta UKK-instituutti

Tehokas harjoitusohjelma juoksuvammojen ehkäisyyn10.5.2024 08:53:08 EEST | Tiedote

Tuore tamperelaistutkimus osoitti, että aloittelevien juoksun harrastajien vammoja voidaan tehokkaasti ehkäistä lonkkaa ja keskivartaloa vahvistavalla harjoitusohjelmalla. Lihasvoimaa ja liikehallintaa kehittävä ohjelma auttoi vähentämään erityisesti juoksijoille yleisiä alaraajojen rasitusvammoja, joiden esiintyvyys oli noin puolet alhaisempi harjoitusryhmällä verrattuna venyttelyä tehneeseen ryhmään.

Uutta tieteellistä näyttöä eri urheilulajien terveyshyödyistä25.4.2024 08:37:03 EEST | Tiedote

Miljoonat ihmiset harrastavat urheilua kuntonsa ja terveytensä hyväksi. Luotettavaa tietoa harrastuksen terveellisyydestä on kuitenkin hyvin vähän. Monikansallinen tutkijaryhmä selvitti, mitä tieteellistä näyttöä on tällä hetkellä olemassa eri urheilulajien harrastamisen terveysvaikutuksista. Tutkimuskatsauksen mukaan viidellä urheilulajilla on merkittäviä myönteisiä vaikutuksia fyysiseen terveyteen.

Mediakutsu seminaariin: Liikkuminen muutosten paineessa5.10.2023 13:37:35 EEST | Tiedote

UKK-instituutin 33. Terveysliikuntapäivät järjestetään 11.–12.10.2023. Terveysliikuntapäivät tarjoavat ajankohtaisen näkymän talouden, palvelurakenteiden ja väestössä tapahtuviin monenlaisiin muutoksiin, ja miten ne sekä haastavat että helpottavat liikkumisen edistämistyötä. Seminaarin yhteistyökumppani on Työeläkeyhtiö Varma. Median edustajat ovat lämpimästi tervetulleita seminaariin. Seminaari on toimittajille maksuton.