Postitalon peruskorjaus etenee tiiviissä yhteistyössä Helsingin kaupunginmuseon kanssa

Helsingin Postitalon remontti etenee. Peruskorjaushankkeessa on nyt käynnistynyt Postitalon torniosan julkisivun purkuvaihe. Hankkeen ytimessä on ikonisen rakennuksen remontoiminen vanhaa kunnioittaen ja kiertotalouteen panostaen. Postitalon omistaa työeläkeyhtiö Ilmarinen.

Postitalo on remontissa.
Aare Juss

Pääpostitalon peruskorjaushankkeessa on vuorossa sen eteläsiiven korkean torniosan julkisivun purkutyöt. Vanha tiililaattajulkisivu poistetaan huolellisesti ja tilalle asennetaan moderni, tuulettuva julkisivujärjestelmä, joka kunnioittaa alkuperäisen tiililaatan ulkonäköä. Kesän aikana käynnistyy myös torniosan vanhojen tammi-ikkunoiden uusiminen. Uudet ikkunat suunnitellaan vastaamaan alkuperäisten ulkonäköä.

– Hankeen suunnitellussa on avainasemassa tiivis yhteistyö Helsingin kaupunginmuseon kanssa. Yhteistyössä syntyneen suunnitelman avulla Postitalon puuikkunat uusitaan vanhojen ikkunoiden mallin mukaisesti talon historiaa kunnioittaen, projektipäällikkö Minna Kuutti Ilmarisesta sanoo.

Myös Postitalon sisätilojen uudistaminen etenee.

– Postitaloon tehdään talotekniikan perusparannusta sekä vuokralaismuutostöitä. Remontissa torniosan toimistotilat uudistuvat kokonaisuudessaan. Uudistetuista tiloista tulee energiatehokkaita, avaria ja valoisia. Uskomme, että moderni lopputulos palvelee tulevia käyttäjiä säilyttäen samalla rakennuksen alkuperäisen viehätyksen.

Uudistettu Postitalo ei ole suljettu vaan antaa ihmisvirtojen soljua lävitseen. Peruskorjaushankkeen päätoteuttajana toimii Jatke Toimitilat Oy Ilmarisen kanssa yhteistyömallisopimuksella.

– Olemme ylpeitä saadessamme osallistua Ilmarisen kumppanina näin merkittävän ja keskeisen rakennuksen peruskorjaukseen. Työmaan ammattilaiset työskentelevät erittäin motivoituneesti yhteisten tavoitteiden saavuttamiseksi ja hankkeen onnistunut kehitysvaihe kertookin hankeosapuolten hyvästä yhteistyöstä", yksikönjohtaja Reima Liikamaa Jatke Toimitilat Oy:stä kuvaa.

Purkuvaiheessa tavoitteena korkea kierrätysaste

Postitalon remontin yhtenä tavoitteena on kehittää purkamisen ja uusiokäytön prosesseja entistä tehokkaammiksi. Ilmarinen on sitoutunut kansalliseen kestävän purkamisen Green Deal -sopimukseen, ja tavoite purkuvaiheessa on vähintään 95 prosentin kierrätysaste sekä mahdollisimman vähäpäästöinen työmaa.

– Tässä hankkeessa muun muassa vanhat tammi-ikkunat uusiokäytetään Postitalossa sekä muissa kiinteistöissä. Haemme myös lupaa aurinkopaneeleiden asentamiseen taloon, jotta voisimme tuottaa kohteessa puhdasta energiaa. Paneelien asentamien tapahtuisi toki talon historiallinen ulkoasu huomioiden, Minna Kuutti sanoo.

Postitalo otettiin käyttöön juuri ennen toista maailmansotaa vuonna 1938. Talo nousi keskelle kasvavaa ja kuhisevaa pääkaupunkia. Se on edelleen Helsingin avainpaikkoja. Moniulotteinen rakennus tervehtii ohikulkijaa alkuperäisessä 30-luvun klinkkeriverhoilussaan, jonka Kupittaan Savi poltti tarkoin harkitussa sävyssä.

Talo siirtyi Ilmarisen omistukseen vuonna 2005. Uudistuvaan Postitaloon ja sen tiloihin voi tutustua osoitteessa www.postitalo.fi.

Projektipäällikkö Minna Kuutti, Ilmarinen, p. 040 8266 821, minna.kuutti@ilmarinen.fi

Ilmarisen tehtävänä on varmistaa, että asiakkaamme saavat työstään ansaitsemansa eläkkeen. Kaikkiaan vastaamme noin 1,1 miljoonan ihmisen eläketurvasta. Eläkevastuiden katteena on noin 60 miljardin euron sijoitusvarallisuus.
Lisätietoja: www.ilmarinen.fi.