Puolustus- ja turvallisuusalan startup-rahoitushakemuksissa merkittävää kasvua

Muuttunut maailmanpoliittinen tilanne näkyy nyt Suomen enkelisijoittajayhdistyksen (FiBAN ry) hankevirrassa huimana puolustussektorin startup-hakemusten kasvuna. Riihimäellä MaanpuolustusAreenan yhteydessä järjestettävään Pitch Finland DefSec -startup-kilpailuun saatiin ennätysmäärä hakemuksia.

FiBANin toimitusjohtaja Tiina Laisi-Puheloinen johti keskustelua yhdessä Tesin kanssa järjestetyssä tilaisuudessa, jossa haettiin ratkaisuja puolustus- ja kaksoiskäyttösektorin yritysten kasvuhaasteisiin yhdessä sijoitus- ja puolustusalan toimijoiden kanssa. Tilaisuus oli osa EU-rahoitteista Connect2Scale -hanketta. FiBAN ry. Kuvaaja: Wasim Al-Nasser.

Vaikka FiBANilta rahoitusta hakevat vuosittain sadat startup-yritykset, tyypillisesti puolustusalan startup-hakemuksia on saapunut alle viisi vuodessa. Kesäkuussa Riihimäen MaanpuolustusAreenassa järjestettävään Pitch Finland DefSec -kilpailuun haki jopa 80 puolustusalan startup-yritystä. Näistä seitsemän on valittu esittelemään yrityksensä Suomen johtavien sijoittajien ja puolustusasiantuntijoista koostuvan raadin eteen Riihimäelle.

Uudet rahoitusväylät herättivät yrittäjät

Suomen Nato-jäsenyyden myötä startup-yrityksille on avautunut uusia rahoitusmahdollisuuksia.

“Naton Diana-ohjelma sekä Euroopan puolustusrahasto ovat näkyneet uutisissa vahvasti. Tämä on herättänyt monet yrittäjät pohtimaan, onko heidän innovaationsa soveltuva esimerkiksi kaksoiskäyttöteknologiaksi. Nyt puolustusalan startupeille on tarjottu selkeä väylä rahoituksen hakemiseen myös yksityisten rahoittajien toimesta. Se näkyy hakijamäärissä,” Suomen enkelisijoittajayhdistys FiBAN ry:n toimitusjohtaja Tiina Laisi-Puheloinen perustelee.

Tuomaristossa sijoitusmaailman ja puolustussektorin huippunimet

Pitchaus-tilaisuuden tuomareina toimivat Nato Innovation Fundin vetäjä ja sijoittaja Thorsten Claus, Lifeline Venturesin Timo Ahopelto, sotatalouspäällikkö kenraalimajuri Mikko Heiskanen, Bocapin perustajaosakas Julianna Borsos, Evli Growth Partnersin ja FiBANin perustaja Riku Asikainen, Riihimäen kaupungin teknologia- ja innovaatiojohtaja Teemu Seppälä sekä FiBANin toimitusjohtaja Tiina Laisi-Puheloinen.

“Puolustus- ja turvallisuusala ovat ajankohtaisempia kuin koskaan kansallisen kokonaisturvallisuuden näkökulmasta, mutta myös startup-kentän kasvun näkökulmasta. Tuomaristossa konkretisoituu, kuinka sektori ei enää kosketa vain puolustusalan toimijoita, vaan koko Suomen taloutta. Sijoittajien katseet ovat nyt puolustus-, turvallisuus- ja kaksoiskäyttösektorin kasvumahdollisuuksissa. Näistä toimialoista voi löytyä Suomen seuraava merkittävä työllistäjä,” Laisi-Puheloinen lisää.

“Puolustussektorin kasvu tarjoaa innovatiivisille yrityksille uusia mahdollisuuksia. Alan teknologian kehittyminen ei ainoastaan tarjoa turvallisuusratkaisuja, vaan edistää laajemmin teknologista innovaatiota. Sijoittajia houkuttelee erityisesti teknologia, jolla on sekä sotilas- että siviilikäyttöä. Yksityinen rahoitus nopeuttaa tuotteiden tuotantoon saattamista ja käyttöönottoa, ja pääomasijoittajat tuovat lisäksi asiantuntemusta, verkostoja ja strategista ohjausta, mikä on omiaan vauhdittamaan puolustusalan startupien kasvua ja kehitystä entisestään”, Pääomasijoittajat ry:n toimitusjohtaja Anne Horttanainen kommentoi.

Tilaisuutta järjestävät FiBAN (Finnish Business Angels Network ry), Tesi (Suomen Teollisuussijoitus Oy) VTT (Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy​), Business Finland, Riihimäen kaupunki, Define Finland, Digital Defense Ecosystem, FVCA - Pääomasijoittajat ry, Kyberala ry ja Vertical. Tapahtuma on osa EU-rahoitteista Connect2Scale -hanketta sekä Riihimäen kaupungin vetämää Define -hanketta.

MaanpuolustusAreena ja Pitch Finland DefSec järjestetään Riihimäen Kansainvälisten Erämessujen yhteydessä.

Tutustu Erämessujen tapahtumasivuihin ja lippuihin.

FiBANin STARTUP-PULSSI 1/2024: Startupien rahoitushaku kaksinkertaistunut, kolmannes startupeista tekoälypohjaisia3.7.2024 09:00:00 EEST | Tiedote

Kevään 2024 FiBANin kautta rahoitusta hakeneiden määrä lähes kaksinkertaistui aiempien vuosien keskimääräisestä 250 hakemuksesta yli 450 hakemukseen. Eniten hakemuksia keväällä 2024 saapui ohjelmistoalan startupeilta. Muita trendaavia aloja olivat puolustus ja turvallisuus, data-analytiikka, wellness, entertainment, deep tech ja gaming. Naisten edustus rahoitusta hakeneissa startup-yrityksissä on säilynyt matalalla tasolla. Rahoitusta hakeneista naistiimejä oli vain noin kuusi prosenttia kaikista hakemuksista kun pelkästään miestiimejä oli noin 50% hakijoista.

100 000 euron sijoitus: Suomen suurimman puolustusalan startup-kilpailun voittaja ja finalistit julki8.6.2024 07:00:00 EEST | Tiedote

Riihimäellä 7.6. järjestetyn Pitch Finland DefSec -startup-kisan voittajaksi on valittu Dobbelgänger, joka on kehitetty VTT:n kiihdyttämöohjelmassa. Yritys voitti 100 000 euron sijoituksen enkeli- ja pääomasijoittajista koostuvasta ryhmältä. Dobbelgänger on kehittänyt kevyitä ja helposti koottavia harhautusvälineitä, jotka pystyvät jäljittelemään esimerkiksi lämpö- ja tutkaominaisuuksia.