Turun musiikkijuhlasäätiö etsii uutta toimitusjohtajaa

Nykyisen toimitusjohtaja Liisa Ketomäen siirtyessä urallaan uusiin haasteisiin, Turun musiikkijuhlasäätiö hakee uutta toimitusjohtajaa rakentamaan, tuottamaan ja kehittämään säätiön toimintaa ja rahoituspohjaa yhdessä säätiön muiden ammattilaisten sekä muiden musiikki- ja tapahtuma-alan huipputekijöiden kanssa. Säätiön päätapahtuma vuosittain on Suomen johtava klassisen musiikin festivaali Turun musiikkijuhlat. Tämän lisäksi säätiöllä on ympärivuotisesti erilaisia konsertteja ja muita tapahtumia omana tuotantona sekä laajan kumppaniverkoston kanssa. Toimitusjohtaja pääsee työnsä puitteissa vaikuttamaan uuden musiikkitalo Fuugan ohjelmistoon osana Fuugan kumppaneiden verkostoa vuodesta 2026 sekä viemään Turun musiikkijuhlasäätiön kohti Turun kaupungin 800-vuotisjuhlallisuuksia vuonna 2029.

Jonas Kaufmann, Turun musiikkijuhlat
Jonas Kaufmann, Turun musiikkijuhlat Seilo Ristimäki

Tarjoamme toimitusjohtajalle eturivin johtamisvastuun ja näköalapaikan tässä toiminnallisessa säätiössä, joka järjestää päätapahtumanaan maamme johtavaa klassisen musiikin festivaalia, mutta myös muita konsertteja ja tapahtumia ympärivuotisesti omana tuotantonaan sekä laajan kumppaniverkoston kanssa. Työssä merkittävässä roolissa on Turun alueen kansainvälisen vetovoiman edistäminen Turun kaupungin ja muiden alueellisten toimijoiden kanssa. Tähtäimenä on uuden musiikkitalo Fuugan avajaiset 2026 sekä Turun kaupungin 800-vuotisjuhlallisuudet vuonna 2029.

Turun musiikkijuhlat on tapahtumana arvostettu ja tunnustettu klassisen musiikin festivaali, jolla on vakiintunut ja sitoutunut yleisö. Festivaali tekee myös poikkitaiteellista yhteistyötä erilaisten tapahtumien ja produktioiden osalta. Musiikkijuhlasäätiöllä on kunnianhimoinen strategia ja tavoite kehittää musiikkijuhlien tunnettuutta, profiilia ja vetovoimaa sekä kansallisesti että erityisesti kansainvälisesti. Lisäksi tavoitteena on tuottaa entistäkin asiakaslähtöisempiä ja monipuolisempia tapahtumapalveluita ja tuotteita, joita on jatkossa tarkoitus tehdä tätä varten perustettavan säätiön omistaman osakeyhtiön toimesta. Tavoitteena on edelleen pitää tapahtumien asiakaskokemus korkeatasoisena sekä parantaa festivaalin toiminnallisia prosesseja ja myyntitoimenpiteitä.

Toimitusjohtajan toimipaikka on Turku.

Edellytämme hakijalta vankkaa kokemusta tapahtuma- ja kulttuurituotannosta, sekä tehtävään soveltuvaa koulutusta. Kansainvälinen kokemus ja kyky toimia kansainvälisissä yhteyksissä katsotaan eduksi. Tehtävässä edellytetään hyvää englannin kielen taitoa ja muu kielitaito katsotaan eduksi. Tehtävä on lähtökohtaisesti kansainvälinen, koska festivaalilla on kansainvälisiä taiteilijoita ja yhteistyökumppaneita.

Kiinnostuitko tästä harvinaislaatuisesta mahdollisuudesta?
Tehtävä pyritään täyttämään mahdollisimman nopeasti. Lisätietoja tehtävästä antaa Mercuri Urvalilla Senior Consultant Matti Narsakka (puh. 040 482 1513, parhaiten tavoitettavissa keskiviikkona 5.6 klo 10:00-11:30 ja perjantaina 7.6 klo 14:00-15:30).
Lähetäthän hakemuksesi ja ansioluettelosi palkkatoiveineen viimeistään 12.6.2024 osoitteessa https://www.mercuriurval.com/fi-fi/opportunity/?jobadid=73390&refno=, www.mercuriurval.fi, viitenumerolla FI-18168.

Lisätietoja antavat myös Turun musiikkijuhlasäätiön hallituksen puheenjohtaja Saara-Sofia Sirén (puh. 050 513 2051) ja toimitusjohtaja Liisa ketomäki (puh. 040 740 6200).

Organisaation kuvaus:

Turun musiikkijuhlat on Suomen vanhin yhtäjaksoisesti toimiva musiikkifestivaali. Turun musiikkijuhlat haluaa olla Suomen korkeatasoisin klassisen musiikin festivaali, jolla on kansainvälisesti ja kansallisesti tunnustettu profiili ja että musiikkijuhlat vahvistavat Turun vetovoimaa ja asemaa eurooppalaisena, pohjoismaiden pääkaupunkeihin verrattavana kulttuurikaupunkina.

Turun musiikkijuhlien takana on Turun musiikkijuhlasäätiö. Säätiön perustaja on Turun kaupunki. Säätiön palveluksessa on ympärivuotisesti 3-4 henkilöä, mutta yksittäisten tapahtumien ja elokuun päätapahtuman yhteydessä kymmenistä satoihin työntekijää. Festivaalin taiteellinen johtaja nimitetään 30.5.2024.

Turun musiikkijuhlasäätiön nykyinen toimitusjohtaja Liisa Ketomäki siirtyy Teoston kulttuurisäätiön toimitusjohtajaksi. https://www.teosto.fi/liisa-ketomaki-teoston-kulttuurisaation-toimitusjohtajaksi/

Saara-Sofia SirénTurun musiikkijuhlat

Puh:0505132051

Jonas Kaufmann, Turun musiikkijuhlat

Muut kielet

Lauri Porra blir konstnärlig ledare för Åbo Musikfestspel från 202530.5.2024 09:00:00 EEST | Tiedote

Lauri Porra on Turun musiikkijuhlien uusi taiteellinen johtaja vuodesta 202530.5.2024 09:00:00 EEST | Tiedote

Turun musiikkijuhlat järjestetään tänä kesänä 8.-31. elokuuta järjestyksessään 65. kerran. Suomen vanhimman yhtäjaksoisesti järjestetyn musiikkifestivaalin residenssitaiteilijana vuonna 2024 toimii Alisa Neige Barrière, joka on suunnitellut kesän festivaalille kolmen konsertin kokonaisuuden. Vuodesta 2025 Turun musiikkijuhlien taiteellisena johtaja toimii säveltäjä, muusikko Lauri Porra. Hänen sopimuksensa kattaa vuodet 2025-2027. Festivaalin ytimessä on korkeatasoinen klassinen musiikki, mutta tarjontaa on viime vuosina entisestään monipuolistettu ja esimeriksi taiteidenvälisyyttä ja erilaisia kumppanuuksia kasvatettu. Elokuun päätapahtumassa kuullaan vuosittain kolmisenkymmentä konserttia.