re:mount laajentaa toimintaansa julkisivukorjauksiin – MK Facade liittyy konserniin

Korjausrakennuskonserni re:mount kasvattaa palveluvalikoimaansa ostamalla ensimmäisen julkisivu-urakointiin erikoistuneen yhtiönsä. MK Facade yltää tänä vuonna noin 10 miljoonan euron liikevaihtoon.

Kolme henkilöä seisoo rakennustelineillä kypärät ja turvaliivit päällä.
re:mount-konsernin toimitusjohtaja Iisakki Koski (vas.) sekä MK Facaden projektipäällikkö Mikko Heikkilä ja toimitusjohtaja Marko Kahilainen Niko Jekkonen

MK Facade on perustettu vuonna 2019, mutta yrittäjät toimitusjohtaja Marko Kahilainen ja projektipäällikkö Mikko Heikkilä ovat alan kokeneita tekijöitä. Molemmilla on pitkä työnjohdon ja projektinjohdon kokemus yli 300 julkisivuprojektista pääkaupunkiseudulta. Yhtiö yltää kuluvana vuonna noin 10 miljoonan euron liikevaihtoon, ja se työllistää 5 toimihenkilöä ja 12 asentajaa.

– Nopea kasvu on ollut hienoinen yllätys, sillä päätavoitteemme ovat hyvä työ ja työssä viihtyminen. Olemme voittaneet projekteja, koska meihin on luotettu ammattilaisina, ja projektit etenevät osaavalla porukalla, Marko Kahilainen sanoo.

Liittyminen suurempaan yhtiöön tuli ajankohtaiseksi, kun keskustelut re:mountin kanssa alkoivat avata kiinnostavaa näkymää. Rakentajan intohimo on rakentaa, ja suuremmassa yhtiössä hallinnollisiin tehtäviin löytyy erikoisosaamista.

– re:mount tarjoaa yhteisön, joka sopii meille hienosti. Jatkamme omalla nimellä ja toimintamallilla, ilman erityisiä kasvutavoitteita, ja saamme konsernilta vahvaa selkänojaa muun muassa hankintoihin, rahoitukseen ja hallintoon. Rakentamiseen liittyvät vastuullisuuden ja regulaation näkökulmat korostuvat tulevaisuudessa, ja yhdessä konsernin ja sisaryhtiöiden kanssa pystymme vastaamaan niihin paremmin. Meille tämä vapauttaa aikaa johtamiseen työmailla, Marko Kahilainen kertoo.

Yrityskaupan jälkeen koko henkilöstö jatkaa vanhoina työntekijöinä. Marko Kahilainen, Mikko Heikkilä sekä muutama muu avainhenkilö liittyvät re:mountin omistajaohjelmaan.

re:mount ottaa harkittuja kasvuaskeleita

re:mountin strategian kulmakivenä on yhtiön synnystä vuonna 2021 alkaen ollut kannattava kasvu korjausrakentamisessa. Tähän saakka toiminta on keskittynyt asuinkiinteistöjen perus- ja viihtyvyyskorjauksiin, taloyhtiöiden putkiremontteihin sekä toimitilasaneerauksiin.

– Nyt julkisivu-urakointi tuo meille uuden palvelualueen, jota taloyhtiöt ja kiinteistönomistajat tarvitsevat. MK Facadella on selkeä toimintakulttuuri, miten urakoidaan laadukkaasti ja palvellaan asiakkaita hyvin. Palveluvalikoiman kasvattaminen avaa re:mountille mahdollisuuden tarjota laajempaa yhteistyötä nykyisille ja tuleville asiakkaille. On ilo toivottaa koko tiimi mukaan konserniin, re:mountin toimitusjohtaja Iisakki Koski toteaa.

– Kuten korjausrakentamisessa yleisesti, julkisivukorjausten markkinatilanne näyttää normaalilta. MK Facadella on tilauskantaa koko kuluvalle vuodelle ja hyvä pohjakuorma myös vuodelle 2025, Koski kertoo.

Kolme henkilöä julkisivuremontissa olevan rakennuksen edustalla, rakennustelineiden edessä. Heillä on turvaliivit yllä ja kypärät kädessä.
Niko Jekkonen
Kolme henkilöä julkisivuremontissa olevan rakennuksen edustalla, rakennustelineiden edessä. Heillä on turvalliivit yllään ja he katsovat ylöspäin, kun yksi henkilö osoittaa jotakin korkealla olevaa.
Niko jekkonen
Puolivartalokuva Marko Kahilaisesta otettuna suoraan edestä. Hänellä on yllään turvaliivi ja taustalla näkyy rakennustelineet. Ilme on hymyilevä.
MK Facaden toimitusjohtaja Marko Kahilainen
Niko Jekkonen
Marko Kahilainen seisoo julkisivuremontin työmaan rakennustelineillä. Korkeutta on muutama kerros. Kuva on otettu sivulta, ja Kahilainen on kääntänyt katseensa kohti kameraa. Taustalla näkyy asuinkerrostalo.
MK Facaden toimitusjohtaja Marko Kahilainen
Niko Jekkonen
Mikko Heikkilä ja Marko Kahilainen julkisivuremontissa olevan rakennuksen edustalla, rakennustelineiden edessä. Heillä on turvaliivit yllä ja kypärät kädessä.
MK Facade Mikko Heikkilä (vas) ja Marko Kahilainen
re:mount Iisakki Koski (vas) MK Facade Mikko Heikkilä ja Marko Kahilainen

MK Facade lyhyesti

MK Facade on taloyhtiöiden ja muiden kiinteistöjen julkisivukorjauksiin keskittyvä yritys pääkaupunkiseudulla. Tilikaudella 2023 yhtiön liikevaihto oli 8,1 miljoonaa euroa. Yhtiön palveluksessa on 17 korjausrakentamisen ammattilaista sekä vakiintunut kumppaniverkosto.

re:mount-konserni lyhyesti

re:mount-konserni korostaa liiketoiminnan paikallisuutta korjausrakentamisessa. Tytäryhtiöt Renevo, Remonttipartio, Laxal, PC-Saneeraus, Uudenmaan Rakentaja-Talo, Casaneera ja MK Facade palvelevat kukin omaa asiakaskuntaansa valituilla alueilla pääasiassa Etelä-Suomessa. Konsernin liikevaihto (pro forma) on viimeisen 12 kuukauden ajalla ollut noin 140 miljoonaa euroa, ja sen palveluksessa on noin 300 korjausrakentamisen ammattilaista.

Tiesitkö tämän julkisivukorjaamisesta? Marko Kahilaisen vinkit taloyhtiöille:

Julkisivukorjaaminen on vahvasti kausityötä. Etelä-Suomen ilmastossa vilkkain sesonki ajoittuu maaliskuulta marraskuun puoliväliin. Urakoiden valmistelun voi kuitenkin aloittaa jo hyvissä ajoin talvella, jotta kaikki työt eivät ajoitu kuumimpaan ja kiireisimpään kesäkauteen.

Esimerkiksi parvekkeita voidaan valaa talvella pienin lämmityskustannuksin. Samoin rappauskohteissa telineet on hyvä tehdä ennen oletettua lämpimän kauden alkua. Näin voidaan tehdä kaikki valmistelutyöt, jotka eivät vaadi lämmitystä, kuten työmaan perustamistyöt, purkutyöt, ikkunoiden vaihdot, jne.

Pimeimmällä talvikaudella julkisivukorjaajat pitävät yleensä lomia. Ja luonnollisesti silloin on hyvä tehdä myyntityötä ja tavata asiakkaita. Kevät 2024 oli pitkään kylmä, että maalaustöihin päästiin 3–4 viikkoa normaalia myöhemmin.