Aktiivinen kehittäjäyhteisö VR Matkalla -sovelluksen menestyksen takana

Kesäkuussa VR Matkalla -sovellus täyttää 5 vuotta. Samalla rikkoutui maaginen raja: sovelluksella on yli puoli miljoonaa aktiivista käyttäjää kuukaudessa. Käyttäjät ovat arvioineet VR Matkalla -sovelluksen yhdeksi Suomen parhaista matkailualan sovelluksista.

VR Matkalla -sovellus seuraa matkan edistymistä ja tukee asiakasta jokaisessa vaiheessa asiakkaan polulla aina matkan varaamisesta perille saapumiseen. Kaiken kaikkiaan kaukoliikenteen lipunmyynnistä jopa 93 % tehdään digitaalisissa kanavissa joko vr.fi-verkkopalvelun tai VR Matkalla -mobiilisovelluksen kautta.

VR Matkalla -sovellus on arvioitu käyttäjien toimesta yhdeksi Suomen parhaista matkailualan sovelluksista. Sovelluskaupassa sen asiakasarviot ovat huippuluokkaa 4,5/5. VR Matkalla -mobiilisovellus otettiin käyttöön kesäkuussa 2019 ja sitä kehitetään aktiivisesti yhdessä asiakkaiden kanssa, jotta palvelu vastaa jatkossakin entistä paremmin junamatkustajien tarpeisiin. VR:n kehittäjäyhteisöön kuuluu jo noin 1300 asiakasta, jotka osallistuvat nykyisten sekä tulevien tuotteiden ja palveluiden kehitykseen. Matkan varrella sovellukseen on lisätty uusia ominaisuuksia sekä erilaisia lisäpalveluita, kuten lomalippu ja kahvin tilaaminen.

Jokainen junamatka on ilmastoviisas valinta

Valitsemalla junan kulkuvälineeksi pienennämme liikenteen ympäristövaikutuksia ja yhteiskunnan hiilijalanjälkeä. Vuodesta 2022 lähtien VR Matkalla -sovelluksesta on voinut itse seurata, miten vuoden aikana kerrytetyt junakilometrit ovat vaikuttaneet päästöjen vähenemiseen, kun vertailukohtana on automatkailu. Näin jokainen näkee positiivisen vaikutuksensa Suomen liikenteen päästövähennystavoitteiden saavuttamiseen.

”Kehitämme palveluitamme yhdessä asiakkaidemme kanssa, jotta junamatkustaminen olisi tulevaisuudessa entistäkin helpompaa ja mukavampaa. Asiakaskokemukseen vaikuttavat täsmällisyyden ja matkustusmukavuuden lisäksi mm. lipunoston helppous ja matkanaikainen tiedottaminen. VR Matkalla -sovellus on hieno esimerkki digitaalisesta palvelusta, jota on kehitetty läheisessä yhteistyössä asiakkaidemme kanssa." kertoo Piia Tyynilä, VR:n kaukoliikenteestä vastaava johtaja.

"Kesän aikana tuomme sovellukseen jälleen uusia ominaisuuksia, kuten vr.fi-verkkopalvelusta tutun Radalla-palvelun, josta voi reaaliaikaisesti seurata junaliikenteen kulkua, sekä langattoman junaverkon kuuluvuuskartan. Kesän päätteeksi kaikkiin kaukoliikenteen juniin on asennettu uusi, jopa viisi kertaa aiempaa nopeampi langaton junaverkko Uusi VR-wifi, jonka vaikutukset näkyvät jo positiivisesti asiakaspalautteissa.” Tyynilä jatkaa.