Gigantti

Gigantin liveshopping-myynti yli nelinkertaistunut – Samanlaista palvelua ei tarjoa Suomessa kukaan muu

Jaa

Gigantin liveshopping-palvelun kautta tehty myynti yli nelinkertaistui päättyneellä tilikaudella. Tyytyväisiä palautteita keräävällä palvelulla halutaan parantaa entisestään Gigantin saavutettavuutta kaikenlaisille asiakkaille. Yritys on tällä hetkellä Suomen ainoa vähittäiskauppa-alan toimija, joka tarjoaa päivittäin avoinna olevan liveshopping-mahdollisuuden.

Suosiotaan kasvattava liveshopping-palvelu tekee Gigantissa asioinnista entistä saavutettavampaa.
Suosiotaan kasvattava liveshopping-palvelu tekee Gigantissa asioinnista entistä saavutettavampaa.

Gigantin liveshopping-palvelu yhdistää myymälässä saatavan asiakaspalvelun nettikaupan vaivattomuuteen: palvelussa asiakas voi tehdä verkko-ostoksensa videoyhteyden kautta palvelevan myyjän avustuksella. Samalla asiakas voi tilata haluamansa tuotteen joko kotiin tai Gigantin myymälään.  

”Liveshopping-myyntimme on nelinkertaistunut vuoden takaiseen verrattuna ja ihmiset ovat olleet palveluun poikkeuksellisen tyytyväisiä. Olemme saaneet myönteistä palautetta palvelun helppoudesta ja käytännöllisyydestä, lisäksi moni asiakas on kertonut ilahtuneensa siitä, että videopalvelussa heitä palvelee ’oikea’ myyjä suoraan myymälästä”, liveshopping-palvelusta vastaava, Gigantti Skanssin tavaratalopäällikkö Juho Leponiemi kertoo. 

Suomen vähittäiskaupassa liveshoppingia on hyödynnetty pääasiassa erilaisten tapahtumien yhteydessä. Gigantin malli on ainoa laatuaan, sillä se on asiakkaiden käytössä päivittäin. Keskitetty palvelukeskus löytyy Turun Skanssista, jossa työskentelyyn osallistuvat kaikki myymälän myyjät. Liveshopping-palvelu on auki kaikille Gigantin asiakkaille maanantaista perjantaihin klo 9–20 ja viikonloppuisin klo 10–18. 

Havainnollistava ja saavutettava palvelu, vähemmän palautuksia 

Erityisesti asiakkaat käyttävät live-myyjien ammattitaitoa hyödyksi kodinkoneiden ja televisioiden ostossa. Videoyhteyden välityksellä myyjä pystyy esittelemään esimerkiksi kodinkoneen erilaisia ominaisuuksia tai tekemään tuotevertailua, ja siirtymään hetkessä liveshopping-palvelupisteestä myymälän eri osastoille. 

”Myyjältä tarvitaan usein varmistusta siihen, paljonko tilaa laite käytännössä tarvitsee tai mitä eri ominaisuuksia siinä on. Esimerkiksi jääkaappipakastinta ostettaessa on tärkeää varmistaa, että laite mahtuu sille varattuun tilaan”, Leponiemi kertoo. 

Leponiemen mukaan live-myyjän tuoma lisäarvo tuotteen ostotilanteessa näkyy paitsi asiakastyytyväisyydessä, myös tuotepalautusten ja -vaihtojen määrässä. Kun tuote on huolellisesti havainnollistettu ja myyjän kanssa testailtu, syytä palautuksille harvoin tulee. 

”Palvelu helpottaa palautteiden perusteella kiireisten arkea ja myös niiden asiointia, ketkä pitävät myymäläasioinnista, mutta joilla on haasteita itse myymälään liikkumisessa. Palautteiden perusteella liveshoppingia kerran käyttäneet asiakkaat käyttävät sitä uudemmankin kerran, ja suosittelevat sitä myös kavereilleen”, Leponiemi kuvailee. 

Palvelukehitykseen vauhtia maailmalta, oppia haettu myös Gigantista 

Alun perin liveshopping-palvelu otettiin Gigantissa käyttöön jo vuonna 2020. Tällöin se vastasi etenkin koronapandemian kasvattamaan tarpeeseen etäasioinnille. Tarve palvelulle oli kuitenkin tunnistettu jo aiemmin.  

”Liveshopping oli jo tuolloin osa kaupankäynnin kehitystä. Pandemia vain nopeutti palvelun käyttöönottoa. Liveshopping on hyvä esimerkki monikanavaisesta asiakaskokemuksesta, johon panostamme vahvasti: asiakas pääsee yhdistämään asiointikanavia myymälöistä nettipalveluun, sieltä mistä haluaa, juuri haluamallaan tavalla”, Gigantin aluepäällikkö Jani Hämäläinen kertoo. 

Vuosien aikana liveshopping-palvelua on kehitetty asiakkaita kuunnellen ja käytäntö edellä, esimerkkinä aukioloaikojen ja resurssien optimointi. Tällä hetkellä palvelun kiireisimmät tunnit sijoittuvat arkipäiville. 

Oppia haetaan myös muualta maailmasta, missä liveshoppingia käytetään paljon esimerkiksi erilaisten merkittävien tuotejulkistusten yhteydessä. Gigantin onnistuminen arkiasioinnin kanssa on ollut sitä luokkaa, että myös teknisen palvelualustan tarjoaja Bambuser on tullut Turkuun oppimaan giganttilaisilta käytännön toteutusta.  

Leponiemen ja Hämäläisen mukaan lähitulevaisuudessa palvelussa on mahdollista hyödyntää esimerkiksi 3D-mallinnusta. Tällöin asiakas voisi tarkastella, miltä tuote, kuten televisio, käytännössä näyttäisi sille varatussa tilassa. 

Lisätiedot

Liveshopping-palvelupiste
Tavaratalopäällikkö Juho Leponiemi, Gigantti Skanssi (Turku)
S-posti: juho.leponiemi[a]gigantti.fi, p. 040 8260 240

Aluepäällikkö Jani Hämäläinen, Gigantti Oy
S-posti: jani.hamalainen[a]gigantti.fi, p. 040 8260 002

Avainsanat

Kuvat

Suosiotaan kasvattava liveshopping-palvelu tekee Gigantissa asioinnista entistä saavutettavampaa.
Suosiotaan kasvattava liveshopping-palvelu tekee Gigantissa asioinnista entistä saavutettavampaa.
Lataa

Gigantti on Suomen suurin elektroniikan ja kodinkoneiden jälleenmyyjä.

Meillä on Suomessa 42 myymälää ja yrityksemme palveluksessa työskentelee yli 1 500 giganttilaista - myymälöiden ohella netti- ja yritysmyynnissä, sekä asiakaspalvelu- että jakelukeskuksissa. Pääkonttorimme sijaitsee Helsingin Sanomatalossa.

Liikevaihtomme tilikaudella 2022/2023 oli 525 miljoonaa euroa. Olemme osa Norjassa toimivaa Elkjøp-konsernia, joka kuuluu englantilaisen kodinelektroniikkaketjun, Currys plc:n, omistukseen.

Lisätietoa meistä löydät kotisivuilta osoitteesta: gigantti.fi.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Gigantti

Gigantin Vuoden Myymälöiksi Lahti ja Iisalmi, konsernin Vuoden Kauppiaaksi Mikko Nguyen: ”Voittajia yhdistävät tinkimätön tiimihenkisyys, jatkuva kehityksenhalu ja esimerkilliset suoritukset vaikeassa markkinassa”30.5.2024 14:30:09 EEST | Tiedote

Gigantti on palkinnut tilikautensa 2023–2024 Vuoden Myymälänä Lahden ja Vuoden Franchise-Myymälänä Iisalmen. Elkjøp-konsernin Vuoden Kauppias -palkinto meni kuutta Gigantti-myymälää hallinnoivan, G-Emo Oy:n Mikko Nguyenille. Voittajien valintakriteereissä painottuivat erityisesti myymälöiden suoriutuminen taloudellisesti haastavassa markkinatilanteessa sekä työtyytyväisyyskyselyjen positiiviset tulokset.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye