Elintarviketeollisuusliitto ry

Riitta Rahkila erityisasiantuntijaksi Elintarviketeollisuusliittoon

Riitta Rahkila on nimitetty erityisasiantuntijaksi Elintarviketeollisuusliittoon (ETL) 12.8.2024 alkaen. Hänen vastuullaan ovat elintarvikkeiden mikrobiologiseen turvallisuuteen liittyvät asiat sekä sektorivastuina Liha- ja siipikarjateollisuusyhdistys, Suomen Meijeriyhdistys, Valmisruokateollisuusyhdistys ja Rehuteollisuusyhdistys.

Rahkila on koulutukseltaan eläinlääketieteen tohtori (elintarvikehygienia).

Hän on työskennellyt viimeksi Ruokavirastossa elintarviketurvallisuuteen ja elintarvikevientiin liittyvissä vaativissa tehtävissä. Pisimpään hän on toiminut lihantarkastusyksikössä aluejohtajana ja vientitiimissä Kiinan-elintarvikeviennistä vastaavana erityisasiantuntijana. Hänellä on työkokemusta myös Puolustusvoimista ympäristöterveydenhuollon viranhaltijana sekä Helsingin yliopistosta elintarvikehygienian tutkijana ja opettajana.

– Elintarviketurvallisuuden kysymykset sekä niihin liittyvä EU:n ja kansallisen tason lainsäädäntö ovat ruoka-alalla jatkuvan kehittämisen ja muutoksen kohteina. Olemme erittäin tyytyväisiä saadessamme uutta näkemystä ja vahvaa asiantuntemusta tiimiimme, johtaja Marleena Tanhuanpää iloitsee.

– Olen todella innoissani uudesta tehtävästäni Elintarviketeollisuusliitossa. Koen suomalaisen ruoantuotannon ja elintarviketeollisuuden menestymisen edistämisen erittäin tärkeäksi ja ajankohtaiseksi asiaksi. Elintarviketurvallisuus ja -laatu ovat Suomessa korkealla tasolla, ja on hienoa päästä jatkamaan työtä niiden eteen yhdessä elintarvikeyritysten kanssa, Riitta Rahkila sanoo.

Uudelleenjärjestelyjä ETL:n sektorikohtaisiin vastuualueisiin

ETL uudistaa samalla muiden asiantuntijoidensa sektorivastuita. Uudistuksen tarkoituksena on vastata entistä paremmin liiton strategian mukaisiin tavoitteisiin ja lisätä edunvalvonta-alueiden keskinäistä synergiaa.

Toimialapäällikkö Terhi Virtasen vastuulla ovat Lastenruokayhdistys, Mausteyhdistys, Makeis- ja keksiteollisuusyhdistys sekä Kahvi- ja paahtimoyhdistys.

Toimialapäällikkö Mari Rainingon vastuulla ovat Kasvisteollisuusyhdistys, Kauppamallastamojen yhdistys, Kauppamyllyjen yhdistys, Tärkkelysteollisuusyhdistys ja Suomen Öljykasvituoteyhdistys.

Marika Säynevirta vastaa jatkossa johtavana asiantuntijana ETL:n EU-edunvalvonnasta.

Tietoa julkaisijasta

Elintarvike­teollisuusliitto on ruoka-alan suunnannäyttäjä ja kokoava voima. Edustamme Suomessa toimivia ruoka- ja juomayrityksiä. Tavoitteenamme on uudistuva ja vetovoimainen ruoka-ala, joka luo hyvinvointia koko Suomeen.

Elintarviketeollisuusliiton toiminnan piirissä olevat noin 600 yritystä kattavat kaikki elintarviketeollisuuden toimialat ja elintarviketeollisuuden tuotannon Suomessa lähes kokonaan.

Elintarviketeollisuus on Suomessa kolmanneksi suurin teollinen toimiala, joka työllistää 40 000 henkeä. Ruokia ja juomia valmistavia yrityksiä toimii kaikkialla maassamme.

Koko ruoka-ala (alkutuotanto, elintarviketeollisuus, päivittäistavarakauppa ja ruokapalvelut) työllistää Suomessa yhteensä 340 000 henkeä, kun välilliset vaikutukset lasketaan mukaan.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Elintarviketeollisuusliitto ry

Korjattu: Elintarviketeollisuus on pienentänyt päästöjä arvioitua nopeammin11.6.2024 13:05:16 EEST | Tiedote

Elintarviketeollisuus on Suomen kolmanneksi suurin teollisuudenala, mutta tuottaa vain 1,4 prosenttia teollisuuden kokonaispäästöistä. Vähähiilinen elintarviketeollisuus 2035 -selvitys osoittaa alan päästöjen vähentyneen neljässä vuodessa lähes 30 prosenttia. Koko ruokajärjestelmän vähähiilisen tulevaisuuden edistämiseen tarvitaan arvoketjun tiivistä yhteistyötä ja yhtenäisiä laskentamalleja.