Osuuskaupat rakentavat aurinkosähköä Hangosta Sallaan – kesällä kauppojen sähkönkulutus on korkealla kylmälaitteiden vuoksi

Kesällä monen ruokakaupan kylmäallas viilenee auringon voimalla. S-ryhmän toimipaikoissa aurinkosähköä tuotetaan paikalliseen käyttöön myymälöiden katoille tai pihoille rakennetuilla aurinkopaneeleilla.  Aurinkopaneelien ansiosta kiinteistökohtainen sähkön kulutus voi tippua noin 12 % vuositasolla.

Kuva: Oscar Keserci, VBO

S-ryhmä on yksi suurimpia aurinkosähkön tuottajia. Vuoden 2023 lopussa noin 260 toimipaikassamme oli yhteensä yli 120 000 aurinkopaneelia. Investoinnit aurinkosähköön jatkuvat myös vuoden 2024 aikana. Aurinkopaneeleja rakennetaan tuhansittain lisää yli 30 ruokakauppaan ja liikennemyymälään.

Tänä vuonna pohjoisin aurinkovoimainvestointi tehdään S-market Erätuleen Sallaan, jossa yötön yö tuottaa ajoittain aurinkosähköä liki vuorokauden ympäri.

”Olemme pohjoisissa olosuhteissa, jossa lumipeite on paksu ja talvella pimeää. Aurinkopaneelit tuottavat kuitenkin valoisaan kesäaikaan sähköä lähes ympäri vuorokauden. Kesäisin myös kauppojen sähkökulutus on suurimmillaan kylmälaitteiden vaatiman sähkön vuoksi. Katamme parhaimmillaan aurinkopaneelien avulla kahden kuukauden sähkön kulutuksen eli noin 15 % koko vuoden sähkön kulutuksesta”, arvioi varatoimitusjohtaja Esa Niinisalo, Koillismaan Osuuskaupasta.

Eteläisimmät aurinkopaneelit puolestaan asennetaan S-market Hankoon.

”Uutta S-markettia suunnitelleessa tunnistimme, että olemme Suomen aurinkoisimmilla alueilla. Kesäaikaan voimme parhaimmillaan kattaa voimalan tuotannolla lähes koko myymälän tarvitseman sähköenergian. Investoinnit aurinkosähköön ovat uusien myymälöiden yhteydessä luonteva satsaus sekä energiaomavaraisuuteen, ympäristöön että paikalliseen yhteisöön”, kertoo kiinteistökehityspäällikkö Teemu Vihavainen osuuskauppa Varuboden-Oslasta.

Paikalliset aurinkopaneelihankkeet eri puolilla Suomea ovat osa pitkäjänteistä tavoitetta investoida uusiutuvan energiantuotantoon

S-ryhmässä on tehty jo vuosia merkittäviä investointeja uusiutuvaan energiaan sekä pitkäjänteistä työtä energian säästämiseksi ja energiankäytön tehostamiseksi myymälöissä. Tavoitteena on vähentää oman toiminnan päästöjä 90 prosenttia vuoteen 2030 mennessä vuoden 2015 tasosta. Tavoite saavutetaan arviolta viisi vuotta ennakoitua aiemmin. Tällä hetkellä oman toiminnan päästöjä on vähennetty jo yli 80 prosenttia vuoden 2015 tasosta.

Tavoitteen saavuttaminen on johdonmukaista työtä. Lähes 600 S-ryhmän myymälään on vaihdettu ympäristöystävällisemmät, luonnollisia kylmäaineita käyttävät kylmälaitteet. Energiatehokkuutta on parannettu mm. ilmanvaihto- ja lämmitysjärjestelmiä tehostamalla ja saneeraamalla sekä LED-valoilla. S-ryhmä on investoinut uusiutuvaan energiaan, ja onkin maan suurimpia tuuli- ja aurinkosähkön tuottajia. Muun muassa nämä tekijät ovat päästövähennysten takana.

Lisätietoja:

S-ryhmä-tasoiset energia-aiheet: Maija Henell, energiajohtaja, maija.henell(at)sok.fi

Koillismaan osuuskauppa: Esa Niinisalo, varatoimitusjohtaja, Koillismaan osuuskauppa esa.niinisalo(at)sok.fi

Varuboden-Osla: Teemu Vihavainen, kiinteistökehityspäällikkö, VBO teemu.vihavainen(at)sok.fi

SOK:n viestintä

Puh:050 472 2745viestinta@sok.fi

Eteläisimmät aurinkopaneelit asennetaan S-market Hankoon. Kuva: Oscar Keserci, VBO

Kippis kestävämmälle muovin käytölle – kertakäyttöastioissa yhä enemmän uusiutuvia ja kierrätettyjä materiaaleja27.6.2024 08:00:00 EEST | Tiedote

Kesällä monen arki siirtyy sisätiloista ulos, kun sesongissa nautitaan niin piknikeistä, retkistä, kesäjuhlista kuin mökkielämästä. Tämä näkyy marketeissa muun muassa muovisten mukien sekä kertakäyttötuotteiden kasvavana kysyntänä. S-ryhmän ruokakaupoissa tehdyn valikoimauudistuksen myötä ostoskoriin voi valita nyt entistä paremmin mukeja ja laseja, joissa on käytetty neitseellisen muovin sijasta korvaavia, ympäristön kannalta kestävämpiä materiaaleja.

Nousseet elinkustannukset saivat suomalaiset säilömään - Prisman data kertoo ruoansäilytystuotteiden kasvavasta suosiosta25.6.2024 08:30:00 EEST | Tiedote

Prisman myyntidatasta selviää, että suomalaiset ovat tänä keväänä toden teolla innostuneet ruoan säilömisestä. Erilaisia säilöntään sekä säilyttämiseen liittyviä tuotteita myydään kesää kohti vilkasta tahtia. Kasvaneeseen kysyntään vaikuttavat muun muassa elinkustannusten nousu ja kiinnostus ruokahävikin minimoimiseen. Viidellä helpolla vinkillä kesän grilliruoatkin saa säilymään jääkaapissa pidempään.

Bomban matkailualue laajenee – juhannuksesta alkaen 92 uutta järvimaisemahuonetta ja monipuoliset elämyspalvelut käytettävissä19.6.2024 14:30:00 EEST | Tiedote

Pohjois-Karjalan suosittu matkailukohde Bomba uudistuu. Juhannuksena 20.6. Pielisen rantaan avautuu viisikerroksinen uudisosa, johon tulee 92 järvimaisemahuonetta sekä uusi ravintola, Bistro Ohto. Myös alueen elämystarjonta laajenee Bomba Safariksen toiminnan käynnistyessä samaan aikaan. Lisäksi hotellikylpylä Spa Bomban yhteyteen avautuu S-parturi-kampaamo ja S-kauneushoitola. Pohjois-Karjalan Osuuskauppa on investoinut Bomban alueen viimeisiin uudistuksiin 22 miljoonaa euroa, mikä on viimeisen 10 vuoden ajalta isoin Nurmeksessa julkistettu yritysinvestointi.

Uusi juomavalikoima kiinnostaa asiakkaita: Punaviini oli starttiviikon yllättäjä – olut edelleen myydyin alkoholituote18.6.2024 11:05:36 EEST | Tiedote

S-ryhmän myymälöihin (Prisma, S-market, Sale, Alepa) tuotiin uusia enintään 8-prosenttisia alkoholijuomia heti lain salliessa maanantaiaamuna 10. kesäkuuta. Viinejä S-ryhmän valikoimissa tulee olemaan lähes 200 ja muita juomauutuuksia noin 60 erilaista. Ensimmäisellä myyntiviikolla viinit ovat uutena tuoteryhmänä kiinnostaneet asiakkaita. Valkoviini on selkeä suosikki, kuten myös pienet pakkauskoot.