Ansiopäivärahan porrastus astuu voimaan syyskuussa 2024

Eduskunta on hyväksynyt 19.6.2024 hallituksen esityksen ansiopäivärahan määrän porrastamisesta. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että ansiopäivärahan määrä alenee työttömyyden jatkuessa. Myös osa ikäsidonnaisista poikkeuksista poistuu, eikä ansiopäivärahaoikeutta kerry enää palkkatuetusta työstä.

Porrastus astuu voimaan syyskuussa 2.9.2024 alkaen.
Porrastus astuu voimaan syyskuussa 2.9.2024 alkaen. Kuva: Shutterstock

Mitä ansiopäivärahan porrastus tarkoittaa

Porrastus astuu voimaan syyskuussa 2.9.2024 alkaen. Porrastukset lasketaan täydestä ansiopäivärahasta, eivätkä ne kertaudu.

Täysi ansiopäiväraha

ensimmäiset 40 päivää

1.    porrastus,
41–170 päivää
2.    porrastus
171 päivää
100 % 80 % 75 %

Porrastus koskee kaikkia ansiosidonnaisen päivärahan saajia, mukaan lukien lisäpäivillä olevat, osittain työllistyneet sekä yrittäjän ansiopäivärahaa saavat. Muutos ei kuitenkaan vaikuta ennen syyskuuta alkaneisiin päivärahakausiin, vaan uutta käytäntöä sovelletaan 2.9.2024 jälkeen uuden 12 kuukauden työssäoloehdon perusteella maksettaviin etuuksiin. Jos etuuden maksaminen perustuu 1.9.2024 asti voimassa olevaan 26 kalenteriviikon työssäoloehtoon, ei porrastusta sovelleta.

Käytännössä muutos alkaa vaikuttaa etuuksiin marraskuussa, kun ensimmäisille porrastuksen piiriin kuuluville on kertynyt 40 työttömyyspäivää, eli noin kaksi kuukautta. Osittain työllistyneillä porrastuksen vaikutus tulee vastaan hieman myöhemmin, koska heillä päivärahakauden päivät kertyvät hitaammin.

Esimerkki:

Kuukausipalkka Täysi ansiopäiväraha ensimmäiset 40 päivää 1.    porrastus, 41–170 päivää 2.    porrastus 171 päivää  Kelan peruspäiväraha
2 500 €/kk 1 515 €/kk 1 212 €/kk 1 136 €/kk n. 800 €

Porrastuksen jälkeenkin ansiopäiväraha on kuitenkin yleensä suurempi kuin Kelan peruspäiväraha.

Julkaisemme myöhemmin ansiopäivärahalaskurin, jossa on mukana porrastuksen vaikutus.

Ikään ja palkkatuettuun työhön liittyvät muutokset syyskuussa

Palkkatuettu työ ei syyskuun jälkeen pääsääntöisesti kerrytä enää lainkaan työssäoloehtoa. Poikkeuksena ovat alentuneesti työkykyisen tai yli 60-vuotiaan pitkäaikaistyöttömän palkkatuetut työt. Näissä tapauksissa palkkatuettu työ kerryttää työssäoloehtoa, mutta vasta ensimmäisen 10 kuukauden jälkeen. Työssäoloehdossa huomioidaan 75 prosenttia työssäoloehtoa kerryttävistä kuukausista.

Myös seuraavista ikäsidonnaista työttömyysturvaa koskevista poikkeussäännöistä luovutaan. Palkansaajan työssäoloehtoa ei kerrytä enää sellainen kuntoutus-, koulutus- tai työntekomahdollisuus, jonka kunta on velvollinen järjestämään ikää koskevat ehdot täyttävälle työttömälle työnhakijalle, jonka oikeus palkansaajan työttömyyspäivärahaan on päättymässä. Näihin ikäsidonnaisiin poikkeussäännöksiin liittyvät päivärahan suuruutta koskevat suojasäännökset eivät myöskään enää ole voimassa. Näiden lisäksi päättyy 58 vuotta täyttäneitä koskeva suojasäännös, jonka perusteella palkansaajan tai yrittäjän ansiopäivärahan taso ei voi alentua, jos henkilö täyttää työssäoloehdon ylitettyään 58-vuoden ikärajan.

Nämä muutokset astuvat voimaan 2.9.2024, ja hallituksen mukaan niiden tavoitteena on edistää työllistymistä ja vähentää työttömyyden kestoa. Avoin työttömyyskassa seuraa, miten tehdyt leikkaukset vaikuttavat jäseniin ja maksettuihin etuuksiin.

Porrastus astuu voimaan syyskuussa 2.9.2024 alkaen.

Kesäkuussa lomautettujen määrä putosi huomattavasti3.7.2024 08:12:02 EEST | Tiedote

Kesäkuun puolivälissä ansiopäivärahaa saaneiden määrä laski Avoimessa työttömyyskassassa A-kassassa yli 20 prosenttia toukokuun puoliväliin verrattuna, ja tämä ero pysyi kuukauden loppuun asti. Kesäkuussa 22 561 jäsentä, eli 9,3 prosenttia jäsenistä, sai ansiopäivärahaa. Lomautusajan päivärahaa saavien osuus oli toukokuuhun asti yli 40 prosenttia, mutta kesäkuun loppuun mennessä osuus putosi 32,5 prosenttiin.

Ansiopäivärahaa saaneiden määrä laski odotetusti17.6.2024 07:38:02 EEST | Tiedote

Kesäkuun puoliväliin menneessä ansiopäivärahaa saaneiden määrä oli yli 20 prosenttia vähemmän kuin toukokuussa vastaavana ajankohtana. Tästä määrästä 30 prosenttia sai lomautusajan päivärahaa. Toukokuussa kuun puolivälissä lomautettujen osuus oli 19 prosenttia, mutta kohosi kuitenkin 40 prosenttiin kuun loppuun mennessä. Ansiopäivärahan hakijamäärät ovat laskeneet tyypillisesti Avoimessa työttömyyskassassa kesäkuukausina.