Tutkimus: Koiriin suhtaudutaan työpaikoilla myönteisesti – silti lähes joka viides työpaikka ei salli lemmikkejä
Bring your Pet to Work -päivää vietetään vuosittain 21. kesäkuuta. Mars Finlandin kyselytutkimuksessa selvitettiin koiranomistajien sekä muiden työntekijöiden kokemuksia koirista työpaikalla. Lemmikit nähdään työhyvinvointia tukevana tekijänä, mutta vain noin joka kymmenes (11 %) koiranomistaja ottaa koiransa säännöllisesti mukaan töihin.
Norstat tutki huhti-toukokuun taitteessa lemmikkiruoka- ja välipalayhtiö Mars Finland Oy:n toimeksiannosta koiranomistajien kokemuksia koiran kanssa elämisestä kaupungeissa sekä asenteita koiria kohtaan eri yhteiskunnan osa-alueilla.
Harva ottaa koiran säännöllisesti mukaan töihin
Koiranomistajilta vain 6 % kertoi ottavansa koiran mukaan töihin vähintään kerran viikossa, ja 5 % vähintään kerran kuukaudessa. 13 % ottaa koiransa mukaan töihin muutaman kerran vuodessa. Huomattavasti suurempi osa, 41 % omistajista, kertoi ettei tuo koiraansa työpaikalle koskaan.
Yleisin syy siihen, että koiraa ei oteta mukaan, on se, ettei työpaikan ympäristö ole koiralle sopiva. Niistä vastaajista, jotka eivät ota koiraansa työpaikalle koskaan, 58 % listasi syyksi epäsopivan ympäristön. Moni omistajista nosti esille toiveen koiraystävällisiin tiloihin panostamisesta. Vastaajista monet toivoivat, että työnantajat voisivat tarjota koirille omat rauhalliset tilat lepäämiseen ja leikkimiseen sekä esimerkiksi ruoka- ja juomakipot.
Epäsopivan ympäristön lisäksi lähes kolmasosa (32 %) kokee, että koiran tuominen työpaikalle ei ole yleisesti hyväksyttyä. Kaikilla työpaikoilla koirien läsnäolo ei ole muodostunut normiksi, jolloin koiran mukaan ottaminen saattaa tuntua vieraalta. Osa omistajista toi avoimissa vastauksissa ilmi, että työpaikat eivät usein viesti lemmikkiystävällisyydestä, jolloin ei ole varmuutta siitä, onko koiran tuominen sallittua ja hyväksyttyä. Toisaalta moni omistaja iloitsi siitä, että koiria näkee työpaikalla säännöllisesti ja niistä on tullut kiinteä osa työyhteisöä.
Lähes viidesosa työpaikoista ei salli lemmikkejä
Usein koiran työpaikalle tuominen ei ole kiinni omistajien preferensseistä, sillä monelle työpaikalle lemmikkien tuominen ei ole tuloksien perusteella sallittua. Lähes viidesosa (19 %) vastaajista kertoi, ettei omalle työpaikalle saa tuoda lemmikkejä. Monella työpaikalla esimerkiksi työn luonne tai allergiset työntekijät eivät mahdollista lemmikkien ottamista mukaan. Toisaalta joissakin työpaikoissa lemmikkiystävällisyyttä ei ole välttämättä edes harkittu, vaikka se voisi olla mahdollista.
Mars Finlandin maajohtaja Hanna Pärssinen ajattelee, että työpaikan positiivinen suhtautuminen lemmikkeihin voi olla kilpailuvaltti rekrytoinnissa ja työntekijöiden sitouttamisessa. Pärssinen kuitenkin muistuttaa, että työpaikalle kannattaa luoda selkeät käytännöt, jotta sekä lemmikit että työntekijät viihtyvät toimistolla.
’’Esimerkiksi Marsin toimistolla on määritelty tilat, joissa lemmikit saavat oleskella ja toimistolle on hankittu runsaasti erilaisia tarvikkeita ja virikkeitä lemmikeille. Lähtökohtaisesti lemmikit ovat tervetulleita lähes kaikkiin toimiston tiloihin, allergiahuoneita lukuun ottamatta. Lemmikeille mielekkääseen ympäristöön panostamisen lisäksi olemme luoneet yhteiset pelisäännöt toimiston siisteyden, turvallisuuden ja viihtyvyyden varmistamiseksi’’, Pärssinen kertoo.
Lemmikit nähdään työhyvinvointia ja tehokkuutta tukevina tekijöinä
Koiranomistajien lisäksi tutkimuksessa kysyttiin myös muiden kuin koiranomistajien näkemystä lemmikeistä työpaikalla. Yli puolet (55 %) suhtautuu myönteisesti siihen, että työpaikalle saisi tuoda lemmikkejä. Lähes neljännes (23 %) kertoi, että suhtautuisi kriittisesti.
Vastaajat kokivat, että lemmikkien läsnäolosta työpaikalla on hyötyä työntekijöiden hyvinvoinnille ja tehokkuudelle. Koiranomistajista 68 % oli sitä mieltä, että lemmikkien läsnäololla on positiivinen vaikutus, kun taas henkilöistä, jotka eivät omista koiraa 52 % oli tätä mieltä.
’’Tulokset ovat samansuuntaisia kuin Marsin kokemukset. Toimistomme ovat olleet lemmikkiystävällisiä jo lähes 15 vuotta, ja sinä aikana lemmikkien positiiviset vaikutukset paitsi työntekijöidemme hyvinvoinnille myös organisaatiokulttuurillemme ovat tulleet selkeästi näkyviin. Tätä havaintoa tukee myös Mars Petcaren CESAR-brändin tutkimus, jonka mukaan lemmikki työpaikalla lisää onnellisuutta, vähentää stressiä, kannustaa pitämään taukoja sekä tukee sosiaalista kanssakäymistä toimistolla’’, sanoo Hanna Pärssinen.
Lisätietoa tutkimuksesta ja haastattelupyynnöt:
Karoliina Heimo, Rud Pedersen,
karoliina.heimo@rudpedersen.com
puh. 040 509 0437
Tietoa tutkimuksesta
Kyselytutkimus toteutettiin huhti-toukokuussa 2024 online-paneelina. Kyselytutkimukseen vastasi yhteensä 1 013 vastaajaa, joista 69 % oli koiranomistajia ja 31 % henkilöitä, jotka eivät omista koiraa. Vastaukset kerättiin Suomen kymmenessä suurimmassa kaupungissa asuvilta henkilöiltä (Helsinki, Espoo, Tampere, Vantaa, Oulu, Turku, Jyväskylä, Kuopio, Lahti, Pori). Kyselytutkimuksen toteutti Norstat-tutkimusyritys Mars Finland Oy:n toimeksiannosta.
Tietoa Marsin Better Cities For Pets -hankkeesta
’’Better Cities for Pets’’ on Marsin hanke, jonka tavoitteena on tehdä kaupungeista lemmikkiystävällisempiä ja kestävämpiä. Hanke keskittyy parantamaan sekä ihmisten että heidän lemmikkieläintensä elämänlaatua edistämällä yhteiskuntaa, joissa eläimet viihtyvät ja ovat tervetulleita. Hankkeen sisällä muun muassa luodaan viheralueita, parannetaan hoidon saatavuutta ja edistetään lakialoitteita ja toimintaperiaatteita, jotka tukevat vastuullista lemmikkieläinten omistusta. Better Cities For Pets -hankkeen tavoitteena on luoda kaupunkeja, joissa ihmiset ja eläimet voivat elää onnellista ja tervettä elämää.
Avainsanat
Kuvat
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Mars Finland Oy
Mars vähensi kasvihuonekaasupäästöjään ennätysmäärän vuonna 202326.8.2024 14:56:20 EEST | Tiedote
Marsin 2023 Sustainable in a Generation -raportti kertoo, että yhtiö on viime vuonna vähentänyt kasvihuonekaasupäästöjään ennätykselliset 8 prosenttia, mikä kaksinkertaistaa yhtiön kokonaispäästövähennykset koko arvoketjussa 16 prosenttiin vuoden 2015 lähtötasosta. Kyseessä on Marsin suurin yksittäisen vuoden aikana saavutettu päästövähennys. Samalla ajanjaksolla liiketoiminta on kasvanut yli 60 prosenttia ja saavuttanut yli 50 miljardin dollarin vuosimyynnin.
Tutkimus: Yli kolmannes kaupungeissa asuvista koiranomistajista toivoisi laajempia mahdollisuuksia ottaa koira mukaan kauppoihin ja ravintoloihin3.6.2024 07:53:59 EEST | Tiedote
Vaikka koirien tuoma ilo ja yhteiskunnalliset hyödyt tunnistetaan sekä lemmikinomistajien että muiden kaupunkilaisten keskuudessa, suomalaisten kaupunkien koiraystävällisyydessä on vielä kehitettävää. Tuoreen tutkimuksen mukaan koiranomistajat kokevat haasteita muun muassa sopivien ulkoilualueiden sekä koiramyönteisten palveluiden löytämisessä. Vastuullista koiranomistajuutta pidetään edellytyksenä lemmikkiystävällisille kaupungeille.
Jalkapalloilijat Luka Modrić ja Bukayo Saka Snickersin uuden kampanjan tähtinä25.3.2024 12:45:51 EET | Tiedote
Snickers tuo yhdessä jalkapallotähtien kanssa valokeilaan kansakunnan "omat maalit".
Mars julkaisee Net Zero -tiekartan – tavoitteena vähentää päästöjä 50 % koko arvoketjussa vuoteen 2030 mennessä26.9.2023 12:03:10 EEST | Tiedote
Mars on julkaissut kaikille avoimen Net Zero -tiekartan, jonka tavoitteena on nettonollapäästöjen saavuttaminen. Tiekartta sisältää tavoitteen vähentää päästöjä 50 % koko arvoketjussa vuoteen 2030 mennessä. Kyseinen tavoite on myös Marsin Shareholder Objective. Mars investoi yli miljardi dollaria seuraavan kolmen vuoden aikana ilmastotoimiin – maatiloilta ruokapöytiin ja lemmikkien ruokakuppeihin, toimitusketjuista kauppoihin ja kodeista eläinlääkäriklinikoille.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme