Kesäkokkaajan kotimaisuusoppaana toimii päivitetty Hyvää Suomesta -merkki

Monelle suomalaiselle kotimainen alkuperä on tärkeä kriteeri ruokaostoksilla, ja tässä Hyvää Suomesta -merkki toimii kuluttajien apuna. Merkki kertoo nopealla vilkaisulla tuotteen kotimaisesta alkuperästä. 12 000 Hyvää Suomesta -tuotetta tarjoavat vaihtoehtoja kaikille kukkaroille, ruokavalioille ja mauille.

Kesän upea kotimainen satokausi on kohta käsillä
Kesän upea kotimainen satokausi on kohta käsillä Ruokatieto Yhdistys ry

Lähes jokaisen suomalaisen tunnistama sinivalkoinen joutsen eli Hyvää Suomesta -merkki päivitti ilmettään entistä selkeämmäksi. Elintarvikkeen kotimaisesta raaka-aineesta ja työstä kertova alkuperämerkki on jo yli 30 vuotta vanha, ja uusi päivitetty merkki kunnioittaa alkuperäisen, Kyösti Variksen suunnitteleman ikonisen logon ilmettä. Suuresta muutoksesta ei siis ole kyse, vaan päivityksellä haetaan selkeyttä ja tuoretta ilmettä. Kuluttajan silmään muutos näkyy entistä selkeämpänä merkkinä, ja päivitetyn merkin voi löytää tuotepakkauksista sitä mukaa, kun yritykset uudistavat pakkauksiaan.

P%E4ivitetty%20Hyv%E4%E4%20Suomesta%20-merkki
Ruokatieto Yhdistys ry/Hyvää Suomesta

Kotimaiset kesäherkut löytyvä kätevästä hausta

Elämme kesäkokkaajien kulta-aikaa, sillä Suomen luonto tarjoaa nyt parastaan. Läpi vuoden laadukkaat kotimaiset lihat, kalat sekä maito- ja viljatuotteet saavat rinnalleen satokauden parhaat vihannekset, marjat ja juurekset.

Hyvää Suomesta -merkin lisäksi kuluttajien valintoja helpottaa myös uusi yritys- ja tuotehaku, jonka avulla voi kätevästi tarkistaa eri tuoteryhmien kotimaiset tuottajat ja tuotteet, olipa kyseessä pysyvästi valikoimissa oleva tuote tai kausituote. Haku löytyy osoitteesta https://ruokatieto.fi/tuotehaku/ Kiinnostaako mitkä kaikki jäätelöt tai vaikkapa grillimakkarat on valmistettu Suomessa kotimaisista raaka-aineista? Hakutoiminnosta tämä on helppo tarkistaa.

Suomalaisen ruoan päivä 4.9. – Tervetuloa webinaariin

Kannattaa myös merkata kalenteriin syksyn tärkein juhlapäivä 4.9. Silloin vietämme Suomalaisen ruoan päivää jo kuudetta kertaa ja koko Suomi on kutsuttu juhlimaan.  Suomalaisen ruoan päivä kääntää katseet toimivan ruokaketjun hyötyihin: ruokaan, työhön ja turvaan.

Järjestämme yhteistyössä Elintarviketieteiden seuran kanssa Tiede ja teknologia – ratkaisuja kestävään ruoan tuotantoon Suomessa -webinaarin 4.9. klo 9-10. Webinaarissa käsitellään kestävän ruokatuotannon tekoja tieteellisestä näkökulmasta. Apetit, MeEat ja Valio esittelevät tiedepohjaisia innovaatioita, joilla ratkaistaan ruoantuotannon haasteita käytännössä.

ILMOITTAUTUMISLINKKI: https://kehittyvaelintarvike.fi/tapahtumakalenteri/tiede-ja-teknologia-ratkaisuja-kestavaan-ruoan-tuotantoon-suomessa/

Ruokatieto Yhdistys on ruoka-alan tunteva tietopankki

Asiantuntijamme vastaavat mielellään median tiedusteluihin koskivatpa ne kotimaisen ruokaketjun osaamista ja työtä, ruokakulttuuria ja -kasvatusta tai Hyvää Suomesta -merkkijärjestelmää. Vinkkaamme myös tarvittaessa tutkitun tiedon lähteille ja eri alojen asiantuntijoille alan verkostoissa.

Ole yhteydessä, mediapalvelumme tavoitat täältä: https://ruokatieto.fi/medialle/

Hyvää Suomesta -merkistä tunnistat helposti taatusti kotimaisen ruoan, joka on valmistettu Suomessa kotimaisista raaka-aineista. Merkki ansaitaan täyttämällä tiukat kriteerit ja sen käyttöä valvotaan. Noin 12 000 tuotteen valikoimasta löytyy tuotteita kaikkiin ruokavalioihin ja kaikille kukkaroille. Merkkiä hallinnoi Ruokatieto Yhdistys ry.

Ruokaketju on valmis sitoutumaan ruoka-alan kasvuohjelmaan yhdessä – valtiolta odotetaan pitkäjänteistä sitoutumista30.8.2024 14:22:32 EEST | Tiedote

Ruokatieto Yhdistys ry ja Suomen elintarvikevientiyhdistys SUVI ry toteavat hallitusohjelman tavoitteen ruokaviennin kaksinkertaistamiseksi nykyisestä 2 miljardista 4 miljardiin vuoteen 2031 mennessä olevan hyvin linjassa jäsenyritystensä tavoitteiden kanssa. Kaksinkertaistaminen on tavoitteena kunnianhimoinen ja sen saavuttaminen edellyttää toteutuakseen pitkäaikaista sitoutumista sekä yrityksiltä että valtiolta. Ruokaketju on valmis yhteistyössä sitoutumaan Ruokatiedon johdolla ruoka-alan kasvuohjelmaan ja toivoo valtion tukea järjestäytymisen vauhdittamiseksi ja täysimittaisen vientityön aloittamiseksi.