Sähköpyörä tarvitsee tieliikenteessä liikennevakuutuksen vain poikkeustapauksessa

Jaa

Kesäkuun alussa voimaan tullut uusi liikennevakuutuslaki on aiheuttanut etenkin sähköpyörien omistajien keskuudessa epätietoisuutta. Tieliikenteessä sallitut sähköpyörät on kuitenkin pääsääntöisesti rajattu vakuutusvelvollisuuden ulkopuolelle.

Sähköpyöräilijä kaupungissa
Suurin osa kaupoissa kuluttajille myytävistä pyöristä on tieliikennekelpoisia, eikä niitä vakuuteta. Andrey Popov Mostphotos

Tieliikennekelpoinen sähköavusteinen polkupyörä kulkee nimensä mukaisesti polkemista avustavalla, enintään 250 W tehoisella moottorilla, joka kytkeytyy pois päältä 25 km/h nopeudessa. Suurin osa kaupoissa kuluttajille myytävistä pyöristä täyttää nämä vaatimukset, eikä niitä liikennevakuuteta.  

Tieliikenteessä ovat sallittuja myös enintään 1000 W moottorilla varustetut polkupyörät, joiden rakenteellinen nopeus on enintään 25 km/h. Ne on vakuutettava vain, jos niiden paino ylittää 25 kg. Jos nopeus moottorilla ajettaessa nousee yli 25 km/h, ei tieliikenteeseen ole asiaa. 

- Valtaosa Suomessa myytävistä sähköpyöristä on tieliikenteeseen soveltuvia sähköavusteisia pyöriä, joita ei vakuuteta. Lisäksi markkinoilla on sähköpyöriä, joissa moottorin teho on yli 250 W. Niiden vakuuttaminen määräytyy sähköisten liikkumisvälineiden nopeutta ja painoa arvioivan 25/25-säännön mukaan. Pyörän tekniset ominaisuudet löytyvät pyörän mukana tulevista papereista. Niitä kannattaa tutkia jo ennen ostopäätöstä, jottei jälkikäteen tule yllätyksiä, Liikennevakuutuskeskuksen johtaja Janne Jumppanen muistuttaa. 

Jos pyörä ei sovellu tieliikenteeseen, se on vakuutettava 

Tieliikenteeseen soveltumattomilla pyörillä voi ajaa maastossa maanomistajan luvalla. Silloin pyörä tarvitsee liikennevakuutuksen, jos nopeus ylittää 25 km/h tai sen paino on yli 25 kg. Pakollinen liikennevakuutus ei kuitenkaan tee niistä laillisia tieliikenteessä, vaan vakuutus on oltava maastossa tapahtuvien vahinkojen varalta.  

- Sähköpyöriä myyvät tahot ovat hyvin sisäistäneet uuden lain. Kuluttajille myydään pääsääntöisesti lain tarkoittamia vakuutusvelvollisuudesta vapautettuja sähköavusteisia polkupyöriä. Muiden myytävien sähköpyörien osalta vakuuttamisvelvollisuus olisi syytä tuoda selkeästi esille, mutta valitettavasti myös harhaanjohtavaa markkinointia esiintyy, toteaa Jumppanen. 

Pyörän ominaisuuksien määrittely on herättänyt kysymyksiä rakenteellisen nopeuden osalta. Sillä tarkoitetaan nopeutta, jonka pyörän valmistaja tai maahantuoja on sille ilmoittanut ja asettanut. Näitä asetuksia tai rajoituksia ei saa muuttaa. Rakenteellinen nopeus ei siis muutu, vaikka maastoon tarkoitetun sähköpyörän, jonka rakenteellinen nopeus on 45 km/h, rajoittaisi itse kulkemaan enintään 25 km/h. Nopeuden rajoittaminen ei myöskään tee pyörästä laillista tieliikenteessä. 

Painon osalta sähköpyörissä arvioidaan niiden nettopainoa, kun ne ovat käyttövalmiina. Esimerkiksi ajoneuvon akun paino lasketaan mukaan ajoneuvon nettopainoon, mutta erillisiä lisävarusteita tai kuormaa ei lasketa. Teholla puolestaan tarkoitetaan pyörän nimellistehoa, ei maksimitehoa, joka voi hetkellisesti olla moninkertainen nimellistehoon verrattuna. 

Liikennevakuutusvelvollisuuden voi selvittää verkkotestillä, vastaamalla muutamaan ajoneuvoa koskevaan kysymykseen.

Uudistettu liikennevakuutuslaki tuli voimaan 1.6.2024. Lakiuudistus pohjautuu EU:n liikennevakuutusdirektiivin kansalliseen täytäntöönpanoon. Liikennevakuutuksen voi ostaa mistä tahansa niitä myyvästä vakuutusyhtiöstä. Koska liikennevakuutuksen sisältö on määritelty laissa, on vakuutusturva samanlainen riippumatta vakuutusyhtiöstä.  

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Sähköpyöräilijä kaupungissa
Suurin osa kaupoissa kuluttajille myytävistä pyöristä on tieliikennekelpoisia, eikä niitä vakuuteta.
Lataa
Liikennevakuutuskeskuksen johtaja Janne Jumppanen
Lataa

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Liikennevakuutuskeskus

Vinkit sähköisten liikkumisvälineiden sääntöviidakkoon: liikennevakuutus ja liikennesäännöt18.6.2024 06:34:00 EEST | Tiedote

Kesäkuun alusta voimaan tullut uusi liikennevakuutuslaki varmistaa vakuutusturvan entistä useammalle sähköiselle liikkumisvälineelle. Yli 25 kg painavat tai yli 25 km/h kulkevat laitteet ovat jatkossa vakuuttamisvelvollisuuden ja näin ollen liikennevakuutuksen tarjoaman korvausturvan piirissä. Nopeus on tärkeä ominaisuus myös arvioitaessa, millä liikennesäännöillä mitäkin kulkupeliä ajetaan.

Uusi liikennevakuutuslaki: helppo pääsääntö ja muutama poikkeus7.6.2024 06:20:00 EEST | Tiedote

Liikennevakuutuslain uudistus kesäkuun alussa on tuonut uusia sähköisiä ajopelejä vakuuttamisvelvollisuuden piiriin. Lain perussääntö on selkeä ja helppo muistaa – kaikki yli 25 kiloa painavat tai moottorilla kovempaa kuin 25 km/h kulkevat menopelit tulee vakuuttaa. Lakiin on kirjattu myös muutamia poikkeuksia, jotka kuluttajan on hyvä tietää. Epävarmaa tai pykäläpoikkeuksiin eksyvää kuluttajaa auttaa Liikennevakuutuskeskuksen uusi verkkotesti.

Uusi liikennevakuutuslaki voimaan lauantaina: suomalaisella vakuutuksella ylivertainen ominaisuus29.5.2024 06:35:00 EEST | Tiedote

Liikennevakuutuslaki uudistuu 1.6. Suurin muutos koskee sähköisiä liikkumisvälineitä, joista yhä suurempi osa on jatkossa lakisääteisen liikennevakuutuksen ja sen tarjoaman korvausturvan piirissä. Lakiuudistuksen tavoitteena on varmistaa henkilövahinkojen korvaukset vahinkotilanteissa, riippumatta kolarin aiheuttaneen henkilön omasta varallisuudesta tai vapaaehtoisten vakuutusten kattavuudesta.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye