SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

Mocktailien alkukesän myynti on kasvanut räjähdysmäisesti – suomalaiset suosivat nyt alkoholittomia drinkkejä ja kylmiä kahvijuomia

Jaa

Cocktailit ja mocktailit eli alkoholilliset ja alkoholittomat juomasekoitukset ovat olleet maailmalla iso trendi jo pidemmän aikaa. Myös kylmät kahvit trendaavat maailmalla. Niin myös Suomessa, jossa kulutus ravintoloissa ja terasseilla on kasvanut yli 20 prosenttia.

Viime kesänä alkoholittomia mocktaileja myytiin S-ryhmän ravintoloissa jopa 20 prosenttia edelliskesää enemmän ja trendin nähdään yhä vahvistuvan tänä kesänä. Erilaisten juomasekoitusten suosion taustalla on yleinen suuntaus: alkoholia juodaan koko ajan vähemmän ja se, mitä juodaan, on entistä laadukkaampaa.  

"Osasimme odottaa viime vuosien kehityksen perusteella kasvua alkoholittomiin juomiin, mutta yli 20 prosentin kasvu on yllättänyt meidät kaikki positiivisesti", sanoo juoma- ja viihderavintoloista vastaava johtaja Juha Lindholm SOK:n matkailu- ja ravitsemiskaupasta. 

Myös terveellisyys- ja hyvinvointitrendit näkyvät etenkin alkoholittomien juomien suosion kasvussa.  

"Hellitään omaa terveyttä, mutta halutaan kuitenkin nauttia elämästä ja herkutteluhetkistä."  

Samaan trendiin osuus myös maailmalla suosiota kasvattaneet kylmät kahvijuomat, jotka ovat rantautuneet toden teolla nyt Suomeenkin. Kylmät kahvijuomat maistuvat erityisesti nuoremmille kuluttajille ympäri vuoden.  

"S-ryhmän ketjukahviloiden kolmanneksi myydyin erikoiskahvi on jäälatte. Kylmien kahvijuomien osuus myynnistä on kasvanut parin viime vuoden aikana 25 prosenttia", kertoo Lindholm.  

Trendijuomissa raikkautta ja kuplia 

Mocktaileissa ja cocktaileissa trendaa raikkaus. Varsinkin pirskahtelevat spritz-drinkit, joko matala-alkoholisina tai alkoholittomina, ovat usean huulilla. Juomakokonaisuus kruunataan marjoilla, hedelmillä tai yrteillä. Spritzit sopivat seurusteluun, mutta myös aperitiiveiksi ja onnittelumaljoiksi.   

Mocktail-lista voi olla tämän päivän ravintolassa yhtä pitkä ja näyttävä kuin cocktail-lista.  

"Esimerkiksi meillä Amarillossa on laaja mocktail-lista. Yksi suosituimmista cocktaileista Amarillossa on Mansikka Margarita, joka on saanut rinnalleen hurmaavan Mango Margaritan. Tänä päivänä jo joka neljäs myyty Margarita on alkoholiton. Mocktailit nousevat kovaa vauhtia", Lindholm kuvaa.   

Drinkkien viehätys piilee osin siinä, että ne mahdollistavat yksilöllisyyden: tuote rakennetaan sillä tietyllä hetkellä juuri sinulle. 

"Ainesosasuhteet mietitään, samoin kuin hetken ja ympäristön tunnelma. Myös drinkkien teossa tarvittavaa käsityötä ja tuoreita raaka-aineita arvostetaan. Ulkonäkö on tärkeä osa kokonaisuutta", Lindholm esittelee.   

Rosee maistuu terasseilla 

Myös viinimaailmassa tapahtuu. Valkoviinit ovat ohittaneet suosiossa punaviinit, joiden kulutus on ollut jo useamman vuoden laskusuunnassa. Valkoviinejä nautitaan enenevässä määrin läpi vuoden.  

Kuohuviini taas on paitsi perinteinen juhlajuoma, niin nykyään myös yhä enemmän yleisjuoma, joka maistuu sekä seurustelujuomana että ruokien kanssa.  

Roseeviinit ovat edelleen kesän juttu.  

"Terasseilla kesän hittijuomana jatkaa tänäkin kesänä rosee Prosecco", Lindholm sanoo.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Juha Lindholm, johtaja, SOK Matkailu- ja ravitsemiskauppa, p. 0107682849, juha.lindholm@sok.fi

SOK:n viestintä

SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 8–16.

Puh:050 472 2745viestinta@sok.fi

Kuvat

Frozen Strawberry Margarita Mocktail
Frozen Strawberry Margarita Mocktail
Lataa
Cold Brew_Vadelma-suklaa Coffee House
Cold Brew Vadelma-suklaa Coffee House
Lataa

SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt. ​ 

Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa & ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissäja oman pankkimme kautta. ​ 

Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa. ​​ 

#parempipaikkaelää

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

Kippis kestävämmälle muovin käytölle – kertakäyttöastioissa yhä enemmän uusiutuvia ja kierrätettyjä materiaaleja27.6.2024 08:00:00 EEST | Tiedote

Kesällä monen arki siirtyy sisätiloista ulos, kun sesongissa nautitaan niin piknikeistä, retkistä, kesäjuhlista kuin mökkielämästä. Tämä näkyy marketeissa muun muassa muovisten mukien sekä kertakäyttötuotteiden kasvavana kysyntänä. S-ryhmän ruokakaupoissa tehdyn valikoimauudistuksen myötä ostoskoriin voi valita nyt entistä paremmin mukeja ja laseja, joissa on käytetty neitseellisen muovin sijasta korvaavia, ympäristön kannalta kestävämpiä materiaaleja.

Nousseet elinkustannukset saivat suomalaiset säilömään - Prisman data kertoo ruoansäilytystuotteiden kasvavasta suosiosta25.6.2024 08:30:00 EEST | Tiedote

Prisman myyntidatasta selviää, että suomalaiset ovat tänä keväänä toden teolla innostuneet ruoan säilömisestä. Erilaisia säilöntään sekä säilyttämiseen liittyviä tuotteita myydään kesää kohti vilkasta tahtia. Kasvaneeseen kysyntään vaikuttavat muun muassa elinkustannusten nousu ja kiinnostus ruokahävikin minimoimiseen. Viidellä helpolla vinkillä kesän grilliruoatkin saa säilymään jääkaapissa pidempään.

Bomban matkailualue laajenee – juhannuksesta alkaen 92 uutta järvimaisemahuonetta ja monipuoliset elämyspalvelut käytettävissä19.6.2024 14:30:00 EEST | Tiedote

Pohjois-Karjalan suosittu matkailukohde Bomba uudistuu. Juhannuksena 20.6. Pielisen rantaan avautuu viisikerroksinen uudisosa, johon tulee 92 järvimaisemahuonetta sekä uusi ravintola, Bistro Ohto. Myös alueen elämystarjonta laajenee Bomba Safariksen toiminnan käynnistyessä samaan aikaan. Lisäksi hotellikylpylä Spa Bomban yhteyteen avautuu S-parturi-kampaamo ja S-kauneushoitola. Pohjois-Karjalan Osuuskauppa on investoinut Bomban alueen viimeisiin uudistuksiin 22 miljoonaa euroa, mikä on viimeisen 10 vuoden ajalta isoin Nurmeksessa julkistettu yritysinvestointi.

Uusi juomavalikoima kiinnostaa asiakkaita: Punaviini oli starttiviikon yllättäjä – olut edelleen myydyin alkoholituote18.6.2024 11:05:36 EEST | Tiedote

S-ryhmän myymälöihin (Prisma, S-market, Sale, Alepa) tuotiin uusia enintään 8-prosenttisia alkoholijuomia heti lain salliessa maanantaiaamuna 10. kesäkuuta. Viinejä S-ryhmän valikoimissa tulee olemaan lähes 200 ja muita juomauutuuksia noin 60 erilaista. Ensimmäisellä myyntiviikolla viinit ovat uutena tuoteryhmänä kiinnostaneet asiakkaita. Valkoviini on selkeä suosikki, kuten myös pienet pakkauskoot.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye