Perusteltu päätelmä Winda Energy Oy:n Tuohirämeen ja Linnanharjun tuulivoimahankkeen (Kannus, Kalajoki, Sievi) ympäristövaikutuksista (Etelä-Pohjanmaa, Pohjois-Pohjanmaa)

Hämeen ELY-keskus on antanut YVA-lain mukaisen perustellun päätelmän Winda Energy Oy:n Tuohirämeen ja Linnanharjun tuulivoimahankkeen (Kannus, Kalajoki, Sievi) ympäristövaikutusten arviointiselostuksesta. Perusteltu päätelmä on yhteysviranomaisen laatima johtopäätös hankkeen merkittävistä ympäristövaikutuksista ja se on laadittu arviointiselostuksen, siitä annettujen mielipiteiden ja lausuntojen, sekä yhteysviranomaisen oman tarkastelun pohjalta. Ympäristövaikutusten arviointiselostuksesta jätettiin 23 lausuntoa ja 14 mielipidettä.

Tuohirämeen ja Linnanharjun tuulivoimahanke on kaikkien tarkasteltujen hankevaihtoehtojen valossa suuri maankäyttöä muuttava kokonaisuus, jonka vaikutusalue on huomattavan laaja. Tuulivoimahankkeen merkittävimmät kielteiset ympäristövaikutukset ovat vaikutukset maisemaan ja kulttuuriympäristöön, arkeologiseen kulttuuriperintöön, meluun, välkkeeseen, ihmisten elinoloihin ja viihtyvyyteen, pintavesiin ja pesimälinnustoon eräiden lajien osalta. Hankkeessa korostuvat erityisesti vaikutukset asutuksen maisemaan ja arvokkaaseen Lestijokivarteen.

Yhteysviranomaisen näkemyksen mukaan hankkeen hyväksyttävyyden ja toteuttamiskelpoisuuden kannalta jatkosuunnittelussa on tarpeen tehdä konkreettisia ehkäisemis- ja lievennystoimia, kuten tuulivoimaloiden poistoja tai uudelleen sijoittamista, joilla vaikutuksia saadaan vähennettyä. Tuohirämeen ja Linnanharjun tuulivoimahanke muodostaa toteutuessaan yhdessä seudun muiden jo rakentuneiden tai suunnitteilla olevien hankkeiden kanssa valtakunnallisestikin merkittävän tuulivoimaloiden kokonaisuuden, mikä vahvistaa ja laajentaa edellä mainittuja merkittäviä vaikutuksia.

Winda Energy Oy suunnittelee enintään 47 tuulivoimalan rakentamista Kannuksen ja Kalajoen kaupunkien rajalle. Tuohirämeen alue sijaitsee Kannuksen pohjoisosassa noin neljä kilometriä keskustaajamasta pohjoiseen. Linnanharjun alue sijaitsee Kalajoen kaupungin eteläosassa noin neljä kilometriä Hillilän kylästä kaakkoon. Hanke liitetään valtakunnan verkkoon uudella 400 kV voimajohdolla Sievin Kukonkylään rakennettavalla sähköasemalla.

YVA-menettelyn tavoitteena on ollut edistää hankkeen kannalta merkittävien ympäristövaikutusten tunnistamista, arviointia ja huomioonottamista suunnittelussa ja päätöksenteossa sekä samalla lisätä kansalaisten tiedonsaantia ja osallistumismahdollisuuksia. YVA-menettelyssä ei tehdä hanketta koskevia päätöksiä, vaan tavoitteena on tuottaa monipuolista tietoa päätöksenteon perustaksi.

YVA-selostus ja yhteysviranomaisen perusteltu päätelmä ovat luettavissa kokonaisuudessaan osoitteessa www.ymparisto.fi/TuohirameLinnanharjutuulivoimaYVA.

Kirsi Lehtinen, Hämeen ELY-keskus, p. 0295 025 073, etunimi.sukunimi@ely-keskus.fi

SeaMoreEco-hanke kartoittaa rannikkovesiä ja kehittää kunnostustoimenpiteitä (Etelä-Pohjanmaa, Pohjois-Pohjanmaa)26.6.2024 12:15:25 EEST | Tiedote

Pohjoisen Pohjanlahden matalat merialueet ovat tärkeä osa Itämerta, sillä alueiden biologinen monimuotoisuus on laaja. Samalla nämä matalat merialueet ja niiden lajit ovat alttiita ihmistoiminnan sekä ilmastonmuutoksen vaikutuksille. Nyt toista vuotta käynnissä oleva SeaMoreEco-hanke pyrkii kehittämään tehokkaita menetelmiä näiden arvokkaiden elinympäristöjen kartoittamiseksi sekä hoitamiseksi.