Kysely kertoo: kaksi kolmesta haluaisi ostaa lääkkeitä ruokakaupasta

Liki kaksi kolmasosaa (65 %) vastaajista olisi kiinnostunut ostamaan lääkkeitä ruokakaupasta, kertoo S-ryhmän tuore asiakaskysely. Kipeimmin kaupan hyllyyn kaivataan särkylääkkeitä, jotka jopa 90 % vastaajista toivoisi näkevänsä S-ryhmän päivittäistavarakaupan hyllyssä. Seuraavaksi innokkaimmin ruokakaupasta ostettaisiin flunssa- ja vatsalääkkeitä, allergialääkkeitä sekä lasten kipu- ja kuumelääkkeitä. Kesäkuussa toteutettuun kyselyyn vastasi 1 500 S-ryhmän asiakasomistajaa eri puolilta Suomea.

Kaksi kolmesta kyselyyn vastanneesta haluaisi ostaa lääkkeitä ruokakaupasta.
Kaksi kolmesta kyselyyn vastanneesta haluaisi ostaa lääkkeitä ruokakaupasta. Sami Heiskanen

”Sama kysely kertoo, että iso osa suomalaisista on tyytyväisiä oman lähiapteekkinsa palveluun, mutta myös kritiikkiä esiintyy. Yli puolet (52 %) vastaajista on joutunut luopumaan lääkkeiden ostoaikeista, koska apteekki onkin ollut kiinni. Samoin 63 % vastaajista kertoo olleensa tilanteessa, jossa hänen tarvitsemansa lääke tai tuote on ollut ostohetkellä loppu”, suunnittelujohtaja Mika Lyytikäinen SOK:lta avaa kyselyn tuloksia.

Tiukka taloustilanne on näkynyt myös lääkeostoksilla.

”Lähes joka neljäs vastaaja (23 %) on joutunut siirtämään jonkun lääkkeen hankkimista myöhemmäksi sen korkean hinnan vuoksi, ja 16 % vastaajista on joutunut jättämään jonkun lääkkeen kokonaan ostamatta tästä syystä”, Lyytikäinen kertoo.

Peräti 72 % vastaajista oli täysin tai jokseenkin samaa mieltä siitä, että lääkkeet ovat kalliita.

Tämä tulos saa tukea Copenhagen Economicsin viime syksynä toteuttamasta hintavertailusta. Siinä todettiin, että itsehoitolääkkeet ovat Ruotsissa keskimäärin 37 prosenttia halvempia kuin Suomessa, ruotsalaisapteekkien verkkokauppoihin verrattuna hintaero on 48 prosenttia”, Lyytikäinen summaa Kaupan liiton teettämän vertailun tuloksia.

Ruotsin lisäksi itsehoitolääkkeiden myynti on vapautettu myös esimerkiksi Norjassa ja Tanskassa.

Vastaajilla on vahva näkemys myös siitä, kuka apteekin saisi omistaa. Kaikista vastaajista vain 26 % oli eri mieltä siitä, että apteekin perustaminen tulisi sallia kaikille toimijoille, jotka täyttävät lain asettamat vaatimukset toiminnan harjoittamiselle. Tällä hetkellä ainoastaan proviisori voi omistaa apteekin.

”Omistuksen rajaaminen herättää usein kummastusta. Eihän sairaaloidenkaan omistusta ole rajattu vain lääkäreille”, Lyytikäinen toteaa.

Apteekkilainsäädännön uudistaminen on edennyt Suomessa verkkaisesti, vaikka sekä lääkkeitä käyttävät ihmiset että yhteiskunta hyötyisivät uudistuksesta. Julkisen talouden tiukka tilanne ja säästötalkoot edellyttäisivät toimia myös apteekkisektorilla. Selvityksiä on jo menneinä vuosina tehty runsaasti, ja osana tämänhetkistä hallitusohjelmaa STM on perustanut useita työryhmiä selvittämään lainsäädännön uudistusmahdollisuuksia.

”Kaupan liiton teettämien laskelmien mukaan tehokas, Ruotsin mallin mukainen lääkkeiden vähittäismyyntijärjestelmä olisi noin 250 miljoonaa euroa nykyistä kustannustehokkaampi”, Mika Lyytikäinen kertaa.

Tulokset ovat linjassa sosiaali- ja terveysministeriön vuoden 2020 lääketaksamallien vertailun tulosten kanssa. Siinä Suomen järjestelmä todettiin kalliiksi suhteessa muihin pohjoismaihin. Säästöpotentiaalia tunnistettiin satoja miljoonia.*

*Lääkehoidon kokonaiskustannukset ja apteekkitalous. Esiselvitys (valtioneuvosto.fi)

Suunnittelujohtaja Mika Lyytikäinen, SOK Marketkaupan ketjuohjaus, p. 010 768 1911

SOK:n viestintä

Puh:050 472 2745viestinta@sok.fi

Kaksi kolmesta kyselyyn vastanneesta haluaisi ostaa lääkkeitä ruokakaupasta.

Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa ja ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä sekä oman pankkimme kautta. ​

S-ryhmän asiakastutkimus kertoo: kotimaisuuden imu kasvussa, kuluttamiseen suhtaudutaan aiempaa toiveikkaammin4.7.2024 08:22:03 EEST | Tiedote

S-ryhmän tuore ostokäyttäytymistutkimus osoittaa, että kuluttajien ostoaikeissa on nähtävissä varovaista toiveikkuutta pitkän synkemmän jakson jälkeen. Kesäkuun alussa toteutetulla tutkimuksella selvitettiin jo yhdeksättä kertaa hintojen nousun vaikutusta asiakasomistajien ostokäyttäytymiseen. Ensimmäistä kertaa vastaava tutkimus tehtiin kaksi vuotta sitten kesäkuussa 2022.

Kippis kestävämmälle muovin käytölle – kertakäyttöastioissa yhä enemmän uusiutuvia ja kierrätettyjä materiaaleja27.6.2024 08:00:00 EEST | Tiedote

Kesällä monen arki siirtyy sisätiloista ulos, kun sesongissa nautitaan niin piknikeistä, retkistä, kesäjuhlista kuin mökkielämästä. Tämä näkyy marketeissa muun muassa muovisten mukien sekä kertakäyttötuotteiden kasvavana kysyntänä. S-ryhmän ruokakaupoissa tehdyn valikoimauudistuksen myötä ostoskoriin voi valita nyt entistä paremmin mukeja ja laseja, joissa on käytetty neitseellisen muovin sijasta korvaavia, ympäristön kannalta kestävämpiä materiaaleja.

Nousseet elinkustannukset saivat suomalaiset säilömään - Prisman data kertoo ruoansäilytystuotteiden kasvavasta suosiosta25.6.2024 08:30:00 EEST | Tiedote

Prisman myyntidatasta selviää, että suomalaiset ovat tänä keväänä toden teolla innostuneet ruoan säilömisestä. Erilaisia säilöntään sekä säilyttämiseen liittyviä tuotteita myydään kesää kohti vilkasta tahtia. Kasvaneeseen kysyntään vaikuttavat muun muassa elinkustannusten nousu ja kiinnostus ruokahävikin minimoimiseen. Viidellä helpolla vinkillä kesän grilliruoatkin saa säilymään jääkaapissa pidempään.

Bomban matkailualue laajenee – juhannuksesta alkaen 92 uutta järvimaisemahuonetta ja monipuoliset elämyspalvelut käytettävissä19.6.2024 14:30:00 EEST | Tiedote

Pohjois-Karjalan suosittu matkailukohde Bomba uudistuu. Juhannuksena 20.6. Pielisen rantaan avautuu viisikerroksinen uudisosa, johon tulee 92 järvimaisemahuonetta sekä uusi ravintola, Bistro Ohto. Myös alueen elämystarjonta laajenee Bomba Safariksen toiminnan käynnistyessä samaan aikaan. Lisäksi hotellikylpylä Spa Bomban yhteyteen avautuu S-parturi-kampaamo ja S-kauneushoitola. Pohjois-Karjalan Osuuskauppa on investoinut Bomban alueen viimeisiin uudistuksiin 22 miljoonaa euroa, mikä on viimeisen 10 vuoden ajalta isoin Nurmeksessa julkistettu yritysinvestointi.