Hunden kan lida av separationsångest efter semestern

När sommarsemestern tar slut och skolan börjar kan det vara utmanande för en hund, som är van vid familjens närvaro, att bli lämnad ensam igen. Hundar är naturligt sällskapliga, så utan träning är ensamhet mycket stressande för dem. Börja träna ensamhet i god tid.

Om hunden inte är van vid att vara ensam kommer den troligen att lida av separationsångest. Hunden kan visa tecken på ångest när familjemedlemmarna är borta genom att till exempel skälla och gnälla, förstöra föremål eller göra sina behov inomhus när den är ensam. Vissa hundar kan klösa på dörren eller vandra nervöst fram och tillbaka.

Ensamhetsträningen bör påbörjas redan när hunden är valp, eftersom valpar lätt tar till sig nya saker. Det är mer arbetskrävande att lära om beteenden hos en vuxen hund. För en vuxen hund passar samma träning som för en valp, men det kan ta längre tid att träna en vuxen hund än en valp.

Det är bra att träna ensamhet när hunden är lugn och avslappnad. Med regelbunden och upprepad träning lär sig hunden att ägaren alltid kommer tillbaka. När hunden kan vara ensam i en halvtimme kan den oftast vara hemma ensam en hel arbetsdag.

Börja träna ensamhet genom att räkna sekunder

Man kan börja träningen genom att lämna hunden för några sekunder och gömma sig till exempel bakom en dörr. På så sätt lär sig hunden gradvis att den fortfarande är trygg, även om människan inte syns. Gå tillbaka till hunden innan den blir orolig. Utöka tiden du är borta med några sekunder åt gången. Till slut kan ägaren vara borta i minuter åt gången, och senare ännu längre.

Det är viktigt att träningen är daglig så att det blir en rutin för hunden. Det är bäst att inte göra stor affär av att gå ut eller komma in. Ett stort utrymme kan kännas ångestframkallande för hunden, medan ett litet utrymme ofta får hunden att känna sig trygg.

Hunden får under inga omständigheter lämnas i en bur när den är ensam hemma. Att hålla en valp eller vuxen hund i bur är tillåtet endast vid transport, sjukdom eller annan godtagbar tillfällig anledning.

Man kan lämna kläder med ägarens lukt vid hundens sovplats. Det finns också feromonprodukter som kan köpas från veterinärer eller apotek för att stödja ensamhetsträningen. Dessa innehåller samma hormon som moderhundar utsöndrar för att lugna sina valpar. Feromonprodukterna får hunden att känna sig trygg.

Mer information: Veterinär Marit Åström, 0300 484 711, marit.astrom@evidensia.fi

Evidensia-nätverkets 47 veterinärstationer och sjukhus erbjuder omfattande vård för husdjur dygnet runt över hela Finland. Evidensia-nätverket, inklusive Evidensia och Omaeläinklinikka, är en del av IVC Evidensia, Europas största leverantör av veterinärtjänster med över 2 500 veterinärstationer och sjukhus i 20 länder.