VertaaEnsin.fi

Sähköyhtiöiden toimitusvelvollisuustuotteissa yllättäviä eroja – tiedot eivät aina ole läpinäkyvästi saatavilla

VertaaEnsin.fi-palvelu vertaili sähköyhtiöiden toimitusvelvollisten tuotteiden hintoja, joiden Energiaviraston linjauksen mukaan pitäisi olla julkisesti ja vaivatta saatavilla. Vertailussa kävi ilmi, että linjauksen julkisuusvelvoite ei monessa tapauksessa täyty, sillä tietoja ei aina löydy helposti edes Energiaviraston ylläpitämästä sähkön hintavertailu -palvelusta, johon myös toimitusvelvollisten myyjien täytyy ilmoittaa toimitusvelvollisuustuotteidensa hinnat. Sähkönmyyjä ei voi tarjota pörssisähköä ainoana toimitusvelvollisuustuotteena.

Sähkön toimitusvelvollisuus on määritelty sähkömarkkilain pykälissä 67 ja 68. Lain mukaan vähittäismyyjän, jolla on huomattava markkinavoima jakeluverkonhaltijan vastuualueella, on toimitettava vastuualueella sähköä kohtuulliseen hintaan kuluttajille sekä muille loppukäyttäjille, joiden käyttöpaikka on varustettu enintään 3 x 63 A pääsulakkeilla tai joiden sähkönkäyttöpaikkaan ostetaan sähköä enintään 100 000 kilowattituntia vuodessa.

Tarjottavat sähkönmyyntisopimukset eivät saa olla yksinomaan dynaamisen hinnan sähköntoimitussopimuksia eli käytännössä pörssisähkösopimuksia. Vähittäismyyjällä on oltava julkiset vähittäismyyntiehdot ja -hinnat, jotka Energiaviraston 28.6.2023 linjauksen perusteella pitäisi olla vaivatta saatavilla esimerkiksi yhtiön asiakaspalvelussa, verkkosivuilla ja muissa asiakaspalvelukanavissa. Julkisuusvelvoite ei täyty, mikäli loppukäyttäjä saa ne ainoastaan erikseen pyytämällä.

Suomessa (pois lukien Ahvenanmaa) toimii 77 jakeluverkkoyhtiötä. Kukin jakeluverkon vastuualueella toimii yksi toimitusvelvollinen sähkönmyyjä, jonka on tarjottava toistaiseksi voimassa olevaa sähkösopimusta kaikille jakelualueen kotitalouksille kohtuullisin hinnoin. Tämä koskee myös asiakkaita, joilla on maksuhäiriömerkintöjä. Näin varmistetaan, että kaikilla sähkönkäyttäjillä on aina vähintään yksi taho, jolta he saavat varmasti sähkösopimuksen.

Suurin osa Suomen sähkönmyyjistä ovat toimitusvelvollisia ainakin yhdellä jakelualueella. Samalla vähittäismyyjällä voi olla toimitusvelvollisuus useamman jakeluverkon alueella. Yhtiöt, jotka eivät ole toimitusvelvollisia millään jakelualueella ovat Aalto Energia, Ekosähkö (Lumme Energian itsenäinen tytäryhtiö), Hehku Energia, Nordic Green Energy ja Vihreä Älyenergia.

Energiavirastossa on ollut vireillä useita tutkintoja, jotka koskevat tuotteiden julkisuutta, hinnan kohtuullisuutta sekä sitä, voiko pörssisidonnainen tuote olla ainoa toimitusvelvollinen tuote. Viraston päätöksen mukaan “toimitusvelvollisuushinta on kohtuullinen, jos se alittaa vastaavien kilpailtujen sopimusten keskimääräisen markkinahinnan. Lopullisessa tapauskohtaisessa toimitusvelvollisuushinnan kohtuullisuusarvioinnissa otetaan huomioon myös toimitusvelvollisen ja kilpaillun vähittäismyynnin väliset erot liiketoimintariskeissä.

Alla olevassa taulukkoon on koottu toimitusvelvolliset sähkönmyyjät, jakeluverkot, joissa niillä on toimitusvelvollisuus sekä toistaiseksi voimassa olevien toimitusvelvollisuustuotteiden hinnat (pois lukien pörssisähkösopimukset), sillä sähkönmyyjä ei voi tarjota pörssisähköä ainoana toimitusvelvollisuustuotteena. Osa hinnoista on löytynyt vaivatta sähköyhtiöiden omilta verkkosivuilta, ja osa on löytynyt Energiaviraston ylläpitämän sähkön hintavertailu -palvelun kautta. “Ei tietoa” tarkoittaa, että toimitusvelvollisen toistaiseksi voimassa olevan sopimuksen hintatietoja ei selvityksen tekohetkellä löytynyt yhtiön verkkosivuilta eikä Energiaviraston palvelusta.

– Toistaiseksi voimassa olevat toimitusvelvollisuustuotteiden energiahinnat vaihtelevat tavallisia sopimuksia voimakkaammin, alle 10 sentistä kilowattitunnilta jopa 25 senttiin kilowattitunnilta. Perusmaksut ovat taas 2,2 euron ja yli 6 euron välillä. Joissakin tapauksissa toimitusvelvolliset tuotteet ovat kalliimpia kuin saman myyjän muut toistaiseksi voimassa olevat tariffit, mikä sisältää myyjän liiketoimintariskit. On kuitenkin tärkeää muistaa, että sähkönkäyttäjät eivät ole sidottuja vain oman alueensa toimitusvelvolliseen sähkönmyyjään, ja voivat kilpailuttaa sopimuksiaan. Toimitusvelvollisuustuotteet ovat tarkoitettuja ensisijaisesti niille, jotka eivät halua pörssisähköä tai eivät syystä tai toisesta saaneet muuta sopimusta tehtyä, kertoo VertaaEnsin.fi:n sähkövertailun toimitusjohtaja Ilmari Ollila.

Sähköyhtiöiden toistaiseksi voimassa olevat toimitusvelvollisuustuotteet (pois lukien pörssisähkösopimukset), yleissähkö, kaikki hinnat alv 24 %.

Toimitusvelvollinen sähkönmyyjä

Äänekosken Energia

15,30

2,88

Lähde: Sähköyhtiöiden verkkosivut ja Energiaviraston sähkön hintavertailu -palvelu, toimitusvelvollisten tuotteiden hinnat voimassa 1.8.2024.
1) Energiavirasto, lista on koottu 1.9.2022 ja se perustuu jakeluverkkoyhtiöiden datahub-tiedonvaihtojärjestelmään ilmoittamiin tietoihin sähkönmyyjien markkinaosuuksista.
2) 1.2.2023 Nivos Energia Oy:n asiakkaiden sähkösopimukset siirtyivät Fortum Markets Oy:lle
3) 1.1.2024 Kymenlaakson Sähkö Oy liittyi mukaan Väreen omistajayhtiöksi. Samalla KSOY:n noin 80 000 sähkönmyyntiasiakasta siirtyi yhtiön asiakkaiksi.
4) 1.4.2024 Tampereen Energian sähkön vähittäismyyntiliiketoiminta siirtyi Väreelle.

Tietoa julkaisijasta:

VertaaEnsin.fi on taloustuotteiden vertailuun erikoistunut verkkopalvelu. Missiomme on auttaa kuluttajia tekemään fiksuja ja tietoisia päätöksiä talousasioissa. Vuosittain yli 1,5 miljoonaa suomalaista kuluttajaa käyttää vertailupalveluamme edullisempien sähkösopimusten ja lainojen löytämiseen täysin ilmaiseksi.

Olemme osa kansainvälistä Samlino-konsernia, joka auttaa vertailemaan ja valitsemaan itselleen sopivimmat taloustuotteet viidellä markkina-alueella Euroopassa.

Kulutusvaikutteiset sähkösopimukset vertailussa – kuluttajan kannattaa olla tarkkana12.8.2024 07:07:00 EEST | Tiedote

Perinteisten kiinteähintaisten määräaikaisten sähkösopimusten lisäksi markkinoilla on tällä hetkellä runsaasti erilaisia hybridisopimuksia, joissa pyritään yhdistämään kiinteähintaisen ja pörssisähkösopimuksen ominaisuudet. Halvan pörssisähkön kuukausina kulutusvaikutus on marginaalinen, mutta erityisesti hintapiikkien aikana kulutusvaikutuksen hinta voi olla merkittävä.

Sähköverkkoyhtiöt vertailussa – siirtohintojen nousu jatkuu25.7.2024 12:12:47 EEST | Tiedote

Omakotiliiton toukokuussa 2024 julkaiseman selvityksen mukaan lähes puolet Suomen jakeluverkkoyhtiöstä on nostanut yleissiirron hintaa viime vuodesta. VertaaEnsin.fi kävi läpi kaikkien siirtoyhtiöiden verkkopalveluhinnastot heinäkuussa. Vertailussa ilmeni, että siirtohintojen kallistuminen on jatkunut myös kesällä. Kesä–heinäkuussa verkkopalvelumaksujaan ovat korottaneet kuusi yhtiötä ja vielä viisi ovat tiedottaneet tulevista hinnankorotuksista 1. syyskuuta 2024 alkaen. VertaaEnsin.fi-palvelu on koonnut eri kunnissa toimivat siirtoyhtiöt ja niiden ajankohtaiset hinnat kuntakohtaiselle kartalle.

Suomalaisten kiinnostus sähkön alkuperään kasvussa15.7.2024 11:16:35 EEST | Tiedote

VertaaEnsin.fi-palvelussa tehtiin 2021–2024 yhteensä yli neljä miljoonaa sähkövertailua. Tämän datan valossa vain 15 prosenttia sähkösopimuksensa kilpailuttavista kuluttajista on tällä hetkellä kiinnostunut sähkönsä tuotantotavan valinnasta. Kiinnostus sähkön alkuperään on ollut kuitenkin selvässä nousussa, ja on tammi-kesäkuussa 2024 tuplaantunut vuosiin 2022–2023 verrattuna. Myös Suomen luonnonsuojeluliiton mukaan suomalaisten kiinnostus uusiutuvaa energiaa kohtaan on kasvussa.