Näin sähkön hinnan ennustetaan kehittyvän

VertaaEnsin.fi-vertailupalvelu analysoi sähköyhtiöiden ennusteita sähkön hinnan tulevasta kehityksestä. Sähkömarkkinat ovat herkkiä muutoksille ja hintapiikit ovat edelleen mahdollisia. Pörssisähkön hinta noussee syksyä kohti, mutta dramaattisia muutoksia viime vuoden hintatasoon nähden ei ole luvassa.

Sähkön myyntihinnat määräaikaisissa sopimuksissa heinäkuu 2022 - heinäkuu 2024 | VertaaEnsin.fi

Tuhansien suomalaisten kaksi vuotta sitten otetut hirmu kalliit määräaikaiset sähkösopimukset päättyvät syksyllä. Miten käy sähkön hinnalle tulevaisuudessa? Tähän kysymykseen ei valitettavasti ole yksiselitteistä vastausta. Erityisesti pitkäaikaiset ennusteet ovat usein ristiriidassa keskenään ja harvoin toteutuvat tarkasti. Esimerkiksi toukokuun alussa julkaistun tekoälyn avulla tehdyn ennusteen mukaan sähkön hinta voi lisääntyvän tuulivoiman ansiosta laskea merkittävästi vuoteen 2030 mennessä. Samaan aikaan Wärtsilä povaa, että Suomen haaveet vihreän siirtymän johtajuudesta voivat kaatua sähkön hinnan nousuun. Yhtiön mallinuksen perusteella sähkön keskihinta vuonna 2027 tulee olemaan jopa 30 prosenttia kalliimpi kuin vuonna 2023.

Fortumin myyntipäällikkö Juha Sainio kiteyttää ennustamisen haasteen blogissaan: “Pitkällä aikavälillä sähkön hinnan ennustaminen riippuukin paljolti siitä, miten uusi teollinen kysyntä realisoituu Pohjoismaissa ja kuinka paljon tasaavaa sähköntuotantoa ehditään rakentaa tämän uuden kysynnän tueksi.”

Pörssisähkön veroton hinta painui heinäkuussa 2024 ennätyksellisen alhaiselle tasolle ja oli koko Euroopan halvinta. VertaaEnsin.fi-vertailupalvelun tilastojen mukaan täysin kiinteähintaisen kahden vuoden määräaikaisen sopimuksen sai heinäkuussa halvimmillaan 8,49 sentillä kilowattitunnilta. Kuukausittaisten perusmaksujen vaihteluväli säilyi sopimustyypistä riippumatta noin 2,90 euron ja 5,90 euron tasolla. Osa sähkönmyyjistä on tarjonnut sopimuksia 2–6 kuukaudella ilman perusmaksua.

Lyhyellä ja keskipitkällä aikavälillä sähkön hintaa ennustetaan futuurikaupan seuraamisella. Käytännössä futuurit ovat sopimuksia, joilla sähköyhtiöt sitoutuvat ostamaan tietyn määrän sähköä ennalta määrätyllä hintatasolla ennen kuin kysynnästä, tarjonnasta tai vaikkapa vallitsevista sääolosuhteista on yksityiskohtaista tietoa. Tämän hetken ennusteet kertovat, että hinnat alkavat nousta elokuusta alkaen syksyä kohden. Kuiva ja tuuleton sää sekä ydinvoima- ja siirtoyhteyshuollot nostavat hintoja, mutta dramaattisia muutoksia viime vuoden hintatasoon verrattuna ei ole luvassa. Loviisan toisen reaktorin huolto alkaa 4. elokuuta ja osa ydinvoimaloista huolletaan alkusyksystä.

Sähköyhtiöt ovat ennusteissaan varovaisia, sillä sähkömarkkinat ovat äärimmäisen herkkiä muutoksille. Helenin puolivuosikatsauksen 29.7.2024 mukaan heinä–syyskuussa markkina tulee seuraamaan tarkasti pohjoismaisen vesitilanteen kehittymistä, koska loppukesän ja alkusyksyn sateet voivat vaikuttaa loppuvuoden ja tulevan talven hintatasoon.

Lumme Energian sähkön hintakatsauksen 29.7.2024 perusteella markkinat ovat reagoineet muutoksiin sade-ennusteissa futuurihintojen nousulla.

Lähde: Lumme Energia, Sähköpörssin hintaennuste, sähkön hintakatsaus 29.7.2024

Omavoiman katsauksessa 10.7.2024 todetaan, että rohkeimmat jäävät odottamaan vielä sääennusteen käännettä, mutta varmemman päälle pelaavat tekevät kiinnityksiä tulevalle syksylle ja talvelle nykyisillä hintatasoilla.

– Sähkön hinnan ennustaminen on vaikeaa. Futuureihin perustuvat ennusteet ovat suuntaa antavia, ja markkinoiden tilanne voi muuttua nopeastikin kysynnän ja tarjonnan mukaan. Eri ennusteiden perusteella vaikuttaisi siltä, että sähkön hintakehitys on lähiaikoina maltillista, arvioi VertaaEnsin.fi:n sähkövertailun toimitusjohtaja Ilmari Ollila.

Yleinen arvonlisäverokanta nousee 1. syyskuuta 2024 alkaen 24 prosentista 25,5 prosenttiin, mikä korottaa sekä sähkön myyntihintaa että siirtohintaa. Muutos heijastuu myös sähköveroon, joka nousee 2,827515 senttiin kilowattitunnilta.

Lähde: Lumme Energia, Sähköpörssin hintaennuste, sähkön hintakatsaus 29.7.2024

VertaaEnsin.fi  on taloustuotteiden vertailuun erikoistunut verkkopalvelu. Missiomme on auttaa kuluttajia tekemään fiksuja ja tietoisia päätöksiä talousasioissa. Vuosittain yli 1,5 miljoonaa suomalaista kuluttajaa käyttää vertailupalveluamme edullisempien sähkösopimusten ja lainojen löytämiseen täysin ilmaiseksi.

Kulutusvaikutteiset sähkösopimukset vertailussa – kuluttajan kannattaa olla tarkkana12.8.2024 07:07:00 EEST | Tiedote

Perinteisten kiinteähintaisten määräaikaisten sähkösopimusten lisäksi markkinoilla on tällä hetkellä runsaasti erilaisia hybridisopimuksia, joissa pyritään yhdistämään kiinteähintaisen ja pörssisähkösopimuksen ominaisuudet. Halvan pörssisähkön kuukausina kulutusvaikutus on marginaalinen, mutta erityisesti hintapiikkien aikana kulutusvaikutuksen hinta voi olla merkittävä.

Sähköyhtiöiden toimitusvelvollisuustuotteissa yllättäviä eroja – tiedot eivät aina ole läpinäkyvästi saatavilla1.8.2024 06:52:00 EEST | Tiedote

VertaaEnsin.fi-palvelu vertaili sähköyhtiöiden toimitusvelvollisten tuotteiden hintoja, joiden Energiaviraston linjauksen mukaan pitäisi olla julkisesti ja vaivatta saatavilla. Vertailussa kävi ilmi, että linjauksen julkisuusvelvoite ei monessa tapauksessa täyty, sillä tietoja ei aina löydy helposti edes Energiaviraston ylläpitämästä sähkön hintavertailu -palvelusta, johon myös toimitusvelvollisten myyjien täytyy ilmoittaa toimitusvelvollisuustuotteidensa hinnat. Sähkönmyyjä ei voi tarjota pörssisähköä ainoana toimitusvelvollisuustuotteena.

Sähköverkkoyhtiöt vertailussa – siirtohintojen nousu jatkuu25.7.2024 12:12:47 EEST | Tiedote

Omakotiliiton toukokuussa 2024 julkaiseman selvityksen mukaan lähes puolet Suomen jakeluverkkoyhtiöstä on nostanut yleissiirron hintaa viime vuodesta. VertaaEnsin.fi kävi läpi kaikkien siirtoyhtiöiden verkkopalveluhinnastot heinäkuussa. Vertailussa ilmeni, että siirtohintojen kallistuminen on jatkunut myös kesällä. Kesä–heinäkuussa verkkopalvelumaksujaan ovat korottaneet kuusi yhtiötä ja vielä viisi ovat tiedottaneet tulevista hinnankorotuksista 1. syyskuuta 2024 alkaen. VertaaEnsin.fi-palvelu on koonnut eri kunnissa toimivat siirtoyhtiöt ja niiden ajankohtaiset hinnat kuntakohtaiselle kartalle.

Suomalaisten kiinnostus sähkön alkuperään kasvussa15.7.2024 11:16:35 EEST | Tiedote