OAJ: Avvecklingen av normer kan äventyra stödet för lärande
Under läsåret som börjar reformeras lagstiftningen om grundläggande utbildning, gymnasier och yrkesutbildning. En av de centrala frågorna kommer att vara hur stödet för lärande fungerar. OAJ oroar sig för att den goda reformen av den grundläggande utbildningen kommer att urholkas på grund av de besparingar som görs för att avveckla normer.
Med fungerande stöd för lärande kan man förbättra läranderesultaten och utbildningens jämlikhet. Petteri Orpos regering ämnar lägga till hundra miljoner euro till stödet för lärande inom den grundläggande utbildningen. Samtidigt håller man på att reformera lagstiftningen så att man övergår från administrativa steg för stöd för lärande till konkreta och elevspecifika stödåtgärder.
– Det här är precis rätt riktning. Allt fler elever får det stöd de behöver så att det inte bara blir ett administrativt beslut. Å andra sidan blir även undervisningspersonalens administrativa börda lättare, vilket är mycket välkommet, konstaterar OAJ:s ordförande Katarina Murto.
I regeringens lagförslag föreslås att en grupp som undervisas av en lärare kan ha högst fem elever som får specialundervisning av en speciallärare som en elevspecifik stödåtgärd.
– Det här är en stor och viktig förändring jämfört med tidigare. Enligt OAJ:s medlemsenkät som genomfördes på våren fanns i de största grupperna i genomsnitt cirka sju elever som behöver stöd av speciallärare. Det är för många med tanke på elevernas behov och ökar också rastlösheten i hela klassen, betonar OAJ:s utbildningspolitiska direktör Nina Lahtinen.
Normavvecklingen kan urholka de goda avsikterna
Tydliga och exakta normer är centrala med tanke på förverkligandet av elevernas rättigheter och regional jämlikhet.
– Att lätta på normerna är alltför ofta synonymt med nedskärningar och en sänkning av kvalitetsnivån. Regeringen beslutade i vårens ramförhandlingar om besparingar på hundra miljoner euro för kommunerna redan år 2025 utan en trovärdig beräkning av hur besparingarna i verkligheten kommer att uppstå. Risken är att avvecklingen av normer enbart blir en utbildningsnedskärning, vilket skulle urholka de goda avsikterna för stödet för lärande, konstaterar Lahtinen.
Situationerna i kommunerna håller på att differentieras och detta syns även i antalet barn.
– Nu står vi på många sätt vid ett vägskäl. Avvecklas normerna så att kvaliteten på fostran och utbildning varierar från kommun till kommun eller säkerställer vi med en minimikvalitetsnivå att man i varje kommun kan hitta lösningar för att ordna högklassig fostran och utbildning? OAJ stöder det senare alternativet, betonar Lahtinen.
Avvecklingen av normer får inte vara en dimridå för en sänkning av kvalitetsnivån eller för utbildningsnedskärningar.
– Ett bra sätt att avveckla normer är att minska olika skyldigheter med registrering och antalet dokument som krävs vid stöd för lärande. Det här avlastar yrkespersonerna inom undervisningssektorn och gör det möjligt för dem att koncentrera sig på det väsentliga, dvs. undervisning och handledning, säger Lahtinen.
Nyckelord
Kontakter
Katarina MurtoOAJ
Tel:+358 50 568 9188katarina.murto@oaj.fiNina LahtinenOAJ
Tel:+358 50 341 3964nina.lahtinen@oaj.fiFölj Opetusalan Ammattijärjestö OAJ ry
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Opetusalan Ammattijärjestö OAJ ry
OAJ:n kysely: Neljä viidesosaa kuntapäättäjistä pystyy vaikuttamaan kuntansa kasvatus- ja koulutusasioihin21.11.2024 12:39:18 EET | Tiedote
Opetusalan Ammattijärjestö OAJ:n kysely paljastaa, että kuntapäättäjillä on paljon valtaa oman kuntansa koulutusasioihin. Kyselyn mukaan 59 prosenttia kuntapäättäjistä on valmiita karsimaan kouluverkkoa, jos sillä voitaisiin tarjota nykyistä parempi opetuksen laatu ja saatavuus. OAJ tarjoaa medialle valmiin liitteenä olevan paketin vaalikoneiden rakentamiseen ja vaaliuutisoinnin suunnitteluun.
Medborgarna stöder inte exportmodellen – endast 26 procent understöder lagen13.11.2024 14:00:00 EET | Pressmeddelande
Regeringens föreslagna exportmodell får inte medborgarnas stöd. Enligt Aula Researchs undersökning understöder bara 26 procent av finländarna lagen. I stället vill man behålla möjligheten att korrigera lärarnas löneutveckling i förhållande till exportbranscherna.
Vientimallilaki ei saa kansan tukea – vain 26 prosenttia kannattaa lakia13.11.2024 14:00:00 EET | Tiedote
Hallituksen ajamalle vientimallille ei ole kansan tukea. Aula Researchin kyselytutkimuksen mukaan vain 26 prosenttia suomalaisista kannattaa lakia. Sen sijaan mahdollisuus korjata opettajien palkkakehitys vientialoihin nähden halutaan säilyttää.
Ammattikorkeakoulujen työtehtävät ovat eriytymässä31.10.2024 10:00:00 EET | Tiedote
Ammattikorkeakoulujen opiskelijamäärä on kasvanut ja opetushenkilöstön määrä pienentynyt samalla, kun hallinnollinen työ ja kilpailu rahoituksesta ovat lisääntyneet. Ammattikorkeakoulujen henkilöstö kokee silti työnsä merkityksellisenä ja ammattikorkeakoulut hyvinä työpaikkoina. Tulokset selviävät 31.10. julkaistusta Haaga-Helia ammattikorkeakoulun ja Opetusalan Ammattijärjestö OAJ:n yhteisestä Kiviä ja keitaita 4.0 -tutkimusraportista.
Kutsu julkistustilaisuuteen: Mitä kuuluu ammattikorkeakoulu?21.10.2024 16:32:13 EEST | Kutsu
Kiviä ja keitaita 4.0 on vuonna 2009 käynnistetyn ammattikorkeakoulujen arkea kartoittavan julkaisusarjan neljäs osa. Sen tulokset julkistetaan torstaina 31.10. klo 9.00–10.30 Helsingissä Lasipalatsissa. Tarjolla on aamupalaa klo 8.30 lähtien.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum