OAJ: Avvecklingen av normer kan äventyra stödet för lärande
Under läsåret som börjar reformeras lagstiftningen om grundläggande utbildning, gymnasier och yrkesutbildning. En av de centrala frågorna kommer att vara hur stödet för lärande fungerar. OAJ oroar sig för att den goda reformen av den grundläggande utbildningen kommer att urholkas på grund av de besparingar som görs för att avveckla normer.
Med fungerande stöd för lärande kan man förbättra läranderesultaten och utbildningens jämlikhet. Petteri Orpos regering ämnar lägga till hundra miljoner euro till stödet för lärande inom den grundläggande utbildningen. Samtidigt håller man på att reformera lagstiftningen så att man övergår från administrativa steg för stöd för lärande till konkreta och elevspecifika stödåtgärder.
– Det här är precis rätt riktning. Allt fler elever får det stöd de behöver så att det inte bara blir ett administrativt beslut. Å andra sidan blir även undervisningspersonalens administrativa börda lättare, vilket är mycket välkommet, konstaterar OAJ:s ordförande Katarina Murto.
I regeringens lagförslag föreslås att en grupp som undervisas av en lärare kan ha högst fem elever som får specialundervisning av en speciallärare som en elevspecifik stödåtgärd.
– Det här är en stor och viktig förändring jämfört med tidigare. Enligt OAJ:s medlemsenkät som genomfördes på våren fanns i de största grupperna i genomsnitt cirka sju elever som behöver stöd av speciallärare. Det är för många med tanke på elevernas behov och ökar också rastlösheten i hela klassen, betonar OAJ:s utbildningspolitiska direktör Nina Lahtinen.
Normavvecklingen kan urholka de goda avsikterna
Tydliga och exakta normer är centrala med tanke på förverkligandet av elevernas rättigheter och regional jämlikhet.
– Att lätta på normerna är alltför ofta synonymt med nedskärningar och en sänkning av kvalitetsnivån. Regeringen beslutade i vårens ramförhandlingar om besparingar på hundra miljoner euro för kommunerna redan år 2025 utan en trovärdig beräkning av hur besparingarna i verkligheten kommer att uppstå. Risken är att avvecklingen av normer enbart blir en utbildningsnedskärning, vilket skulle urholka de goda avsikterna för stödet för lärande, konstaterar Lahtinen.
Situationerna i kommunerna håller på att differentieras och detta syns även i antalet barn.
– Nu står vi på många sätt vid ett vägskäl. Avvecklas normerna så att kvaliteten på fostran och utbildning varierar från kommun till kommun eller säkerställer vi med en minimikvalitetsnivå att man i varje kommun kan hitta lösningar för att ordna högklassig fostran och utbildning? OAJ stöder det senare alternativet, betonar Lahtinen.
Avvecklingen av normer får inte vara en dimridå för en sänkning av kvalitetsnivån eller för utbildningsnedskärningar.
– Ett bra sätt att avveckla normer är att minska olika skyldigheter med registrering och antalet dokument som krävs vid stöd för lärande. Det här avlastar yrkespersonerna inom undervisningssektorn och gör det möjligt för dem att koncentrera sig på det väsentliga, dvs. undervisning och handledning, säger Lahtinen.
Nyckelord
Kontakter
Katarina MurtoOAJ
Tel:+358 50 568 9188katarina.murto@oaj.fiNina LahtinenOAJ
Tel:+358 50 341 3964nina.lahtinen@oaj.fiFölj Opetusalan Ammattijärjestö OAJ ry
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Opetusalan Ammattijärjestö OAJ ry
Undervisningssektorns arbetslivsbarometer: Ett gott chefskap stödjer ork i arbetet och minskar sjukfrånvaron6.8.2024 10:00:00 EEST | Tiedote
Ett gott chefskap stödjer lärarnas ork och välbefinnande i arbetet. Det här visar undervisningssektorns färska arbetslivsbarometer. Två av tre lärare känner arbetsglädje och engagemang. Även om arbetsförhållandena inte generellt längre försämras, avslöjar barometern en oroande utveckling inom yrkesutbildningen.
Opetusalan työolobarometri: Hyvä esihenkilötyö auttaa jaksamaan ja vähentää sairauspoissaoloja6.8.2024 10:00:00 EEST | Tiedote
Hyvä esihenkilötyö tukee työssäjaksamista ja opettajien hyvinvointia, selviää tuoreesta opetusalan työolobarometrista. Kaksi kolmesta opettajasta tuntee työn imua ja iloa. Vaikka yleisesti työolojen heikentyminen on pysähtynyt, barometri paljastaa huolestuttavaa kehitystä ammatillisessa koulutuksessa.
OAJ: Norminpurku voi vaarantaan oppimisen tuen6.8.2024 10:00:00 EEST | Tiedote
Käynnistyvän lukuvuoden aikana uudistetaan perusopetusta, lukioita ja ammatillista koulutusta koskevaa lainsäädäntöä. Yksi keskeisistä kysymyksistä tulee olemaan oppimisen tuen toimivuus. OAJ on huolissaan siitä, että perusopetusta koskeva hyvä uudistus vesittyy norminpurun varjolla tehtävien säästöjen vuoksi.
OAJ hyväksyi sovintoehdotuksen yksityiselle opetusalalle28.6.2024 12:21:20 EEST | Tiedote
OAJ on hyväksynyt valtakunnansovittelija Anu Sajavaaran sovintoehdotuksen yksityisen opetusalan työriidassa. Hyväksymisen mahdollisti opetushenkilöstöä koskeva paikallinen kehittämiserä vuosille 2024-2026.
Sivistalta törkeä veto varhaiskasvatuksessa – ”Luottamus rapautui, he eivät arvosta opettajia”20.6.2024 13:04:59 EEST | Tiedote
Yksityisen varhaiskasvatuksen työnantajia edustava Sivista uhkaa jättää OAJ:n eli opettajat ulos neuvottelupöydästä. OAJ:n puheenjohtaja Katarina Murto pitää tätä osoituksena siitä, että Sivistan johdossa ei arvosteta opettajia lainkaan.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum