Undervisningssektorns arbetslivsbarometer: Ett gott chefskap stödjer ork i arbetet och minskar sjukfrånvaron

Ett gott chefskap stödjer lärarnas ork och välbefinnande i arbetet. Det här visar undervisningssektorns färska arbetslivsbarometer. Två av tre lärare känner arbetsglädje och engagemang. Även om arbetsförhållandena inte generellt längre försämras, avslöjar barometern en oroande utveckling inom yrkesutbildningen.

I den offentliga diskussionen framhävs ofta kriser i skolor, daghem och läroanstalter. Men många saker är ändå bra, visar undervisningssektorns arbetslivsbarometer som publicerades idag.

– Läraryrket är fortfarande världens bästa yrke och ett uppskattat sådant. Det är ingen slump utan ett aktivt val att bli lärare. Även om vardagen i läroanstalterna ofta färgas i media av hot och kriser, visar statistiken inga plötsliga försämringar, säger OAJ:s ordförande Katarina Murto.

Ett gott chefskap har särskilt stor betydelse för både trivsel och ork i arbetet.

– Det lönar sig för utbildningsanordnarna redan av kostnadsskäl att stödja chefsarbete. Ett bra chefsarbete ökar trivseln på arbetsplatsen och minskar sjukfrånvaron. Det gör vardagen mer förutsägbar och minskar kostnaderna för utbildningsanordnaren. Det väsentliga är att resurserna för ledarskap är i ordning. Om en chef har hundra underordnade är det uppenbart att det inte finns tid för ordentligt chefsarbete, säger Murto.

Majoriteten upplever arbetsglädje, skillnader mellan kvinnor och män

Två av tre lärare upplever arbetsglädje och engagemang. Lärare arbetar i genomsnitt 40,5 timmar och chefer 42,9 timmar per vecka.

Arbetslivsbarometern visar på en del skillnader mellan kvinnor och män. Kvinnor upplever i högre grad än män en ojämn arbetsfördelning. Dessutom upplever kvinnorna att de har mindre möjlighet att påverka sitt arbete än vad männen har.

– Det är också oroande att svarandena upplever att samhörigheten i arbetsgemenskaperna har minskat, säger OAJ:s juridiska direktör Ulla Walli.

Arbetstillfredsställelsen har minskat bland yrkeslärarna

Barometern pekar också på en del skillnader mellan olika utbildningsnivåer. Resultaten har försämrats inom andra stadiets yrkesutbildning och vid yrkeshögskolor.

– Nästan alla indikatorer visar på en försämrad arbetstillfredsställelse och trivsel inom yrkesutbildningen. Det har redan gjorts många nedskärningar inom yrkesutbildningen och vår nuvarande regering ämnar fortsätta på samma linje. Vid yrkeshögskolorna arbetades i genomsnitt hela 46 timmar under mätveckan. Om situationen redan nu går i fel riktning, kanske det är dags att dra i bromsen och säkerställa att vi i Finland även i fortsättningen har högklassig yrkesutbildning och kompetens, konstaterar Walli.

Så här gjordes undersökningen

• OAJ genomförde enkätundersökningen bland sina medlemmar i november 2023. De över 1 400 svarandena representerar alla OAJ:s avtalsområden.
  • OAJ har publicerat arbetslivsbarometern vartannat år sedan 2013.

Följ Opetusalan Ammattijärjestö OAJ ry

Senaste pressmeddelandena från Opetusalan Ammattijärjestö OAJ ry