VertaaEnsin.fi

Kulutusvaikutteiset sähkösopimukset vertailussa – kuluttajan kannattaa olla tarkkana

Perinteisten kiinteähintaisten määräaikaisten sähkösopimusten lisäksi markkinoilla on tällä hetkellä runsaasti erilaisia hybridisopimuksia, joissa pyritään yhdistämään kiinteähintaisen ja pörssisähkösopimuksen ominaisuudet. Halvan pörssisähkön kuukausina kulutusvaikutus on marginaalinen, mutta erityisesti hintapiikkien aikana kulutusvaikutuksen hinta voi olla merkittävä.

Suurin osa hybridisopimuksista on ns. kulutusvaikutteisia eli niiden hinta muodostuu kuukausittaisesta perusmaksusta sekä sähköenergian hinnasta, joka koostuu kiinteän osan lisäksi oman sähkönkäyttöön perustuvasta kulutusvaikutuksesta.

– Ensisilmäyksellä kulutusvaikutteiset sopimukset vaikuttavat olevan kiinteähintaisia halvempia, mutta jos kuluttajan sähkönkäyttö painottuu pörssisähkön kuukausikeskihinnan kalleimpiin tunteihin, pääsääntöisesti arkipäivien aamuihin ja iltoihin, kulutusvaikutteiset sopimukset ovat todennäköisesti kiinteähintaisia sopimuksia kalliimpia, kertoo VertaaEnsin.fi:n sähkövertailun toimitusjohtaja Ilmari Ollila.

Kulutusvaikutteiset sopimukset voivat olla edullisempia, jos kuluttaja onnistuu ajoittamaan sähkönkulutuksensa yöaikaan tai viikonloppuihin. Halvan pörssisähkön kuukausina kulutusvaikutus on marginaalinen. Pörssisähkön hintojen noustessa myös sähköenergian hintaa nostava tai laskeva kulutusvaikutus kasvaa.

– Kulutusvaikutus voi vaihdella riippuen pörssisähkön hinnasta. Kesällä pörssisähkö oli halpa eikä isoja piikkejä nähty, joten enemmistöllä kotitalouksista kulutusvaikutus jäi hyvin pieneksi, arvioi Ollila

Eri sähköyhtiöt antavat erilaisia arvioita kulutusvaikutuksen vaihteluvälistä. Tyypillisesti se on noin -/+ kolme senttiä per kilowattitunti. Esimerkiksi Paneliankosken Voima on rajannut kulutusvaikutuksen enintään -/+ viiteen senttiin kilowattitunnilta.

Oomin mukaan suuressa osassa sopimuksia kulutusvaikutus toteutuu keskiarvon +1,15 snt/kWh hintatasolle. Oomin asiakaskannasta 67 prosentilla kulutusvaikutus on -1,5 sentin ja +3,7 sentin välissä kilowattitunnilta. Asiakkaista 95 prosentilla kulutusvaikutuksen vaihteluväli on kutenkin laajempi -4,1 ja +6,3 sentin välissä. Oomin valitsema laskentajakso 1.2.2022–31.1.2023 antaa riskien ja hintavaihtelun kannalta oikean/suuntaa antavan kuvan kulutusvaikutuksesta.

Oheinen kaavio esittää VertaaEnsin.fi-vertailupalvelun kautta myynnissä olevien kulutusvaikutteisten tuotteiden sähköenergian hinnan kiinteän osan keskiarvot marraskuusta 2023 heinäkuuhun 2024. Kaavion viivat havainnollistavat sopimusten sähköenergian todellisia hintoja eri kulutusvaikutusten toteutuessa.

null

VertaaEnsin.fi:n vertailun perusteella sähköenergian hinnalta halvin määräaikainen kulutusvaikutteinen sopimus löytyy tällä hetkellä Nordin Green Energyn valikoimasta (Ilmasto Hybridi 24kk, 7,39 +/- kulutusvaikutus). Tämä sopimus on tarjolla kohteille, joiden vuosikulutus on alle 3000 kWh, ja se on tilattavissa toistaiseksi vain VertaaEnsin.fi-palvelun kautta.

Kaikki hybridisopimukset eivät ole kulutusvaikutteisia. Esimerkiksi Hehkun hybridituotteessa sähköenergian kiinteän kWh-hinnan päälle lisätään 20 prosenttia pörssisähkön kuukauden keskihinnasta riippumatta kulutuksen ajankohdasta. Kuluttaja hyötyy, jos pörssisähkön hinta on alhaalla.

Turku Energia ja Nurmijärven sähkö tarjoavat toisenlaisia hybridi- tai yhdistelmäsopimuksia, joissa puolet tuntikohtaisesta sähkönkulutuksesta laskutetaan kiinteällä hinnalla ja puolet pörssihintaan perustuvalla spot-hinnalla.

Lisäksi esimerkiksi Omavoimalta ja Pohjois-Karjalan Sähköltä löytyy pörssisähkösopimuksia, joihin on mahdollista ottaa määräaikainen 3–24 kuukauden hintakiinnityskausi. Hintakiinnityksen aikana sähköenergian hinta muodostuu kiinnityshinnasta, marginaalista ja kulutusvaikutuksesta.

Määräaikaiset hybridituotteet (12–24kk), yleissähkö, kaikki hinnat alv 24 %.

Sähköyhtiö

Määräaikainen hybridituote

Energiahinta (snt/kWh)

Perusmaksu (€/kk)

Fortum

Fortum Duo 24kk

8,59 +/- kulutusvaikutus

Hehku

Hehku Hybridi 24kk

7.49 + vaihtuva hintaosa (kiinteän perushinnan päälle lisätään 20 % pörssisähkön kuukauden keskiarvosta)

Helen

Aalto 12kk

8,68 +/- kulutusvaikutus

KSS Energia

KSS Fiksuvalinta 24kk (kulutus max 5000 kWh/ vuosi)

8,12 +/- kulutusvaikutus

KSS Fiksuvalinta 12 kk (kulutus max 5000 kWh/ vuosi)

8,29 +/- kulutusvaikutus

KSS Valinta 24kk

8,66 +/- kulutusvaikutus

KSS Valinta 24kk

8,83 +/- kulutusvaikutus

Lammaisten Energia
HUOM. vain Lammaisten Energian verkkoalueen (Harjavalta ja Nakkila) alueelle.

IISI-kulutusjoustosähkösopimus 24kk

8,95 +/- kulutusvaikutus

IISI-kulutusjoustosähkösopimus 12kk

8,95 +/- kulutusvaikutus

Lumme Energia

Joustosähkö 24kk

7,98 +/- kulutusvaikutus

Joustosähkö12kk

8,79 +/- kulutusvaikutus

Olympiasähkö 48kk

7,97 +/- kulutusvaikutus

Nordic Green Energy

Ilmasto Hybridi 24kk (kulutus max 3000 kWh/vuosi)

7,39 +/- kulutusvaikutus

Ilmasto Hybridi 12kk (kulutus max 3000 kWh/vuosi)

9,99 +/- kulutusvaikutus

Nurmijärven Sähkö

Yleissähkö muuttuva (30.06.2025 asti)

50 % kiinteä: 10,44

8,49 snt/kWh +/- kulutusvaikutus

Välkky-tuulisähkö 12 kk

8,96 snt/kWh +/- kulutusvaikutus

Lähde: Sähköyhtiöiden verkkosivut, 8.8.2024.

Tietoa julkaisijasta:

VertaaEnsin.fi on taloustuotteiden vertailuun erikoistunut verkkopalvelu. Missiomme on auttaa kuluttajia tekemään fiksuja ja tietoisia päätöksiä talousasioissa. Vuosittain yli 1,5 miljoonaa suomalaista kuluttajaa käyttää vertailupalveluamme edullisempien sähkösopimusten ja lainojen löytämiseen täysin ilmaiseksi.

Olemme osa kansainvälistä Samlino-konsernia, joka auttaa vertailemaan ja valitsemaan itselleen sopivimmat taloustuotteet viidellä markkina-alueella Euroopassa.

Sähköyhtiöiden toimitusvelvollisuustuotteissa yllättäviä eroja – tiedot eivät aina ole läpinäkyvästi saatavilla1.8.2024 06:52:00 EEST | Tiedote

VertaaEnsin.fi-palvelu vertaili sähköyhtiöiden toimitusvelvollisten tuotteiden hintoja, joiden Energiaviraston linjauksen mukaan pitäisi olla julkisesti ja vaivatta saatavilla. Vertailussa kävi ilmi, että linjauksen julkisuusvelvoite ei monessa tapauksessa täyty, sillä tietoja ei aina löydy helposti edes Energiaviraston ylläpitämästä sähkön hintavertailu -palvelusta, johon myös toimitusvelvollisten myyjien täytyy ilmoittaa toimitusvelvollisuustuotteidensa hinnat. Sähkönmyyjä ei voi tarjota pörssisähköä ainoana toimitusvelvollisuustuotteena.

Sähköverkkoyhtiöt vertailussa – siirtohintojen nousu jatkuu25.7.2024 12:12:47 EEST | Tiedote

Omakotiliiton toukokuussa 2024 julkaiseman selvityksen mukaan lähes puolet Suomen jakeluverkkoyhtiöstä on nostanut yleissiirron hintaa viime vuodesta. VertaaEnsin.fi kävi läpi kaikkien siirtoyhtiöiden verkkopalveluhinnastot heinäkuussa. Vertailussa ilmeni, että siirtohintojen kallistuminen on jatkunut myös kesällä. Kesä–heinäkuussa verkkopalvelumaksujaan ovat korottaneet kuusi yhtiötä ja vielä viisi ovat tiedottaneet tulevista hinnankorotuksista 1. syyskuuta 2024 alkaen. VertaaEnsin.fi-palvelu on koonnut eri kunnissa toimivat siirtoyhtiöt ja niiden ajankohtaiset hinnat kuntakohtaiselle kartalle.

Suomalaisten kiinnostus sähkön alkuperään kasvussa15.7.2024 11:16:35 EEST | Tiedote

VertaaEnsin.fi-palvelussa tehtiin 2021–2024 yhteensä yli neljä miljoonaa sähkövertailua. Tämän datan valossa vain 15 prosenttia sähkösopimuksensa kilpailuttavista kuluttajista on tällä hetkellä kiinnostunut sähkönsä tuotantotavan valinnasta. Kiinnostus sähkön alkuperään on ollut kuitenkin selvässä nousussa, ja on tammi-kesäkuussa 2024 tuplaantunut vuosiin 2022–2023 verrattuna. Myös Suomen luonnonsuojeluliiton mukaan suomalaisten kiinnostus uusiutuvaa energiaa kohtaan on kasvussa.