Leikkaukset vaarantavat rikoksen uhrien tukipalvelut

Rikosuhripäivystyksen (RIKU) rahoitukseen esitetään 850 000 euron eli 22 prosentin leikkausta vuodelle 2025. Oikeusministeriö on julkaissut esityksen RIKUn ja muiden saman valtionavustusmomentin organisaatioiden rahoituksesta. RIKUlle esitetään 3 950 000 euron avustusta.

Mies ja nainen kävelevät oikeustalon käytävällä

Esitys tarkoittaa käytännössä sitä, että Rikosuhripäivystys joutuu supistamaan ja uudelleen järjestelemään toimintaansa merkittävästi. Tukipalveluiden heikentäminen vähentää rikoksen uhriksi joutuneen ihmisen mahdollisuuksia saada tarvitsemaansa tukea ja apua. Myös laajemmin sosiaali- terveysjärjestöjen rahoitukseen tehtävät leikkaukset heikentävät uhrien asemaa.

RIKUlla on oikeusministeriön antaman julkisen palveluvelvoitteen myötä velvollisuus tarjota rikoksen uhreille EU:n rikosuhridirektiivin mukaista tukea ja palvelua. Lisäksi RIKU vastaa terrorismintorjuntadirektiivin mukaisesta valmiudesta järjestää terrori-iskun uhrien tukipalvelut. Leikkaus vaikuttaa siihen, miten Suomi pystyy vastaamaan kansainvälisiin velvoitteisiinsa tukipalveluiden tarjoamisessa uhreille.

RIKUn vuoden 2024 avustuksen perustaso on 4 800 000 euroa, minkä lisäksi eduskunta myönsi toimintaan 200 000 euron lisärahoituksen. Kokonaisuutena leikkaus julkisen palveluvelvoitteen toteuttamiseen voi siis olla noin miljoona euroa, jos avustukseen ei saada muualta lisärahoitusta.

RIKUn asiakasmäärä on kasvanut tasaisella vauhdilla kymmenen vuoden ajan. Viime vuonna RIKUssa oli 31 500 asiakasta eri palveluissa, ja alkuvuoden tilastojen perusteella vuoden 2024 asiakasmäärä on suunnilleen samalla tasolla. Rahoitus ei ole viime vuosina pysynyt asiakasmäärän kehityksessä mukana.

”Olemme erittäin huolissamme ja surullisia siitä, että pitkään jatkunut hieno kehitys näin katkaistaan. Tämä vaikuttaa suoraan siihen, miten kattavasti pystymme vaikeassa tilanteessa olevia asiakkaitamme auttamaan. Leikkaukset tukipalveluihin lähettävät ikävän viestin rikoksen uhreille”, sanoo Rikosuhripäivystyksen toiminnanjohtaja Leena-Kaisa Åberg.

RIKUsta saa sekä henkilökohtaista kasvokkaista palvelua että nopeasti saavutettavaa apua puhelimen ja chatin kautta. Raju leikkaus määrärahoihin vaikuttaa suoraan siihen, miten laajasti ja millä tavalla apua voidaan jatkossa tarjota.

Myös rahoitusleikkauksen nopea aikataulu hankaloittaa toiminnan sopeuttamista. Lopullinen avustuspäätös tulee vasta vuoden alussa, kun eduskunta hyväksyy valtion talousarvion.

Leikkausten vaikutuksia on avattu myös Helsingin Sanomien mielipidekirjoituksessa (31.5.): Rikoksen uhrien tukipalvelut ovat vaarassa heikentyä

Graafi joka kuvaa asiakasmäärän kehitystä
Rikosuhripäivystyksen asiakkaat eri palveluissa

Rikosuhripäivystys (RIKU) parantaa rikoksen uhrin, hänen läheisensä ja rikosasian todistajan asemaa vaikuttamalla ja tuottamalla tukipalveluita.

riku.fi | Facebook | Twitter