Rikosuhripäivystys

Rikosuhripäivystyksen asiakkaina ennätysmäärä lähisuhdeväkivallan ja seksuaalirikosten uhreja

Jaa

Lähisuhdeväkivalta ja seksuaalirikokset ovat yleisimmät syyt hakea apua Rikosuhripäivystyksestä (RIKU). Viime vuonna RIKUn eri palveluissa oli yhteensä 30 800 asiakasta, joista 6 700 haki tukea lähisuhdeväkivallan ja 4 700 seksuaalirikosten takia.

Kaksi henkilöä keskustelemassa pöydän ääressä toimistoympäristössä.
Rikosuhripäivystyksessä toimii 570 vapaaehtoista eri puolilla Suomea. Rikosuhripäivystys

Lauantaina 22. helmikuuta vietetään kansainvälistä rikosuhripäivää, jonka tavoitteena on lisätä tietoisuutta rikoksen uhrien asemasta ja tukipalveluista. 

RIKU tarjoaa maksutonta neuvontaa ja tukea rikoksen uhreille, heidän läheisilleen sekä todistajille puhelimessa, chatissa ja kasvotusten. Palveluita rahoittavat oikeusministeriö sekä sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskus STEA. 

Viime vuonna lähisuhdeväkivallan ja seksuaalirikosten takia tulleita asiakkaita oli enemmän kuin koskaan aiemmin. Ne ovatkin olleet aina yleisimmät syyt RIKUn asiakkaaksi hakeutumiseen. 

“Lähisuhdeväkivallan uhrit tarvitsevat tietoa rikosprosessista ja oikeuksistaan sekä keskusteluapua. Autamme heitä turvasuunnitelmien ja lähestymiskieltohakemusten tekemisessä. On myös tärkeää pohtia jokaisen asiakkaan kohdalla, tarvitseeko hän ohjauksen johonkin erityistukipalveluun”, sanoo RIKUn toiminnanjohtaja Leena-Kaisa Åberg

RIKUn peruspalveluiden henkilöstömäärä laski noin kuusi prosenttia, 64 henkilötyövuodesta 60 henkilötyövuoteen, mikä johtui muun muassa epävarmasta rahoitustilanteesta. RIKUn kokonaisasiakasmäärä oli 30 800 eli noin kaksi prosenttia vähemmän kuin edellisvuonna (31 500). 

“Resurssien niukentumisen vuoksi yli kymmenen vuotta jatkunut asiakasmäärän kasvu pysähtyi, emmekä voineet palvella yhtä montaa rikoksen uhriksi joutunutta ihmistä kuin aiemmin. Asiakasmäärä ei kuitenkaan pienentynyt suhteellisesti yhtä paljon kuin henkilöresurssit. Tästä suuri kiitos kuuluu osaavalle ja sitoutuneelle henkilökunnallemme ja vapaaehtoisillemme”, Åberg kertoo. 

RIKUchatissa oli enemmän asiakkaita kuin koskaan aiemmin 

Riku.fi-verkkosivustolla toimivassa RIKUchatissa asiakkaita oli 5 400 eli kymmenen prosenttia enemmän kuin edellisvuonna (4 900). Chatin aukioloaikoja laajennettiin huhtikuun alussa. 

Rikosuhripäivystys 116 006 -puhelinpalvelun asiakasmäärä oli viime vuonna 7 500 eli noin kymmenen prosenttia vähemmän kuin edellisvuonna (8 300). Puhelinpalvelun aukioloaikoja vastaavasti supistettiin huhtikuun alussa.  

9 900 asiakasta sai tukea ja neuvontaa tukisuhteessa (10 100).  

Ihmiskaupan uhrien tukipalvelussa oli 1 400 asiakasta eli suunnilleen yhtä paljon kuin vuonna 2023. 

Juristin puhelinneuvonnassa oli 1 150 asiakasta (860)

Poliisi on edelleen merkittävin taho, joka ohjaa asiakkaita RIKUn palveluihin. Viime vuonna 6 900 asiakasta oli tullut palveluun poliisin kautta. 

Rikosuhripäivystyksessä toimii noin 570 vapaaehtoista eri puolilla Suomea, ja he tarjoavat tukea puhelimitse, chatissa ja kasvotusten. 

“Olemme todella iloisia siitä, että toiminnassa on mukana näin iso joukko sitoutuneita ja motivoituneita vapaaehtoisia. Heitä tarvitaan vielä paljon lisää ja tämän eteen teemme työtä jatkossakin”, Leena-Kaisa Åberg sanoo. 

Yleisimmät syyt hakea apua RIKUsta vuonna 2024:

  • Lähisuhdeväkivalta 6 700 asiakasta (6 400) 
  • Seksuaalirikokset 4 700 (4 700) 
  • Omaisuusrikokset 3 800 (3 500) 
  • Kiusaaminen ja muu vastaava 3 100 (3 500) (sisältää esimerkiksi häirinnän, kunnianloukkauksen, uhkailun, yksityiselämää loukkaavan tiedon levittämisen ja muita vastaavia rikoksia, ja tekijä on muu kuin läheinen)

Naisia kaikista asiakkaista tilastoitiin 77 prosenttia ja miehiä 23 prosenttia. RIKUn palvelut on suunnattu kaikille – riippumatta sukupuoli-identiteetistä, sukupuolen ilmaisusta tai seksuaalisesta suuntautumisesta. 

Kansainvälistä rikosuhripäivää vietetään vuosittain rikosuhriviikolla (viikko 8) 22. helmikuuta. Suomessa rikosuhripäivän tarkoituksena on parantaa rikoksen uhrin asemaa ja lisätä tietoa uhrien tukipalveluista. 

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Kaavio, joka näyttää Rikosuhripäivystyksen asiakasmäärän kasvun vuosina 2014–2024, nousten 4 800:sta vuonna 2014 30 800:aan vuonna 2024.
Rikosuhripäivystys
Lataa
Kaavio: Chatin asiakasmäärä kasvaa.
Lataa
Ympyräkaavio: Asiakkuuksien yleisimmät syyt. Lähisuhdeväkivalta 22% (6700), seksuaalirikokset 15% (4700), omaisuusrikokset 12% (3800), kiusaaminen ja muut 11% (3100), pahoinpitelyt 8% (2500), muut 32% (9800).
Rikosuhripäivystys
Lataa
Kaavio, joka esittää asiakasmääriä eri palvelumuodoissa vuonna 2024: Tukisuhteet 9900, Palvelupisteiden yksittäiset asiakkaat 6700, Rikosuhripäivystys 116 006, RIKUchat 5400, Juristin puhelinneuvonta 1150.
Rikosuhripäivystys
Lataa
Infografiikka, jossa eri kaavioissa vertaillaan asiakastyytyväisyyttä, kasvua ja taloudellista kehitystä. Mukana pylväsdiagrammeja, ympyrädiagrammi sekä erilaisia lukuja ja ikoneita, jotka kuvaavat vuodesta toiseen kasvavia prosentteja ja numeroita.
Rikosuhripäivystys
Lataa

Liitteet

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Rikosuhripäivystys (RIKU) parantaa rikoksen uhrin, hänen läheisensä ja rikosasian todistajan asemaa vaikuttamalla ja tuottamalla tukipalveluita.

riku.fi | Facebook | Twitter

Muut kielet

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Rikosuhripäivystys

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye