Kokoomuksen Valkonen: Lindtman on unohtanut itse esittäneensä historiallista veropommia

Kokoomuksen eduskuntaryhmän verovastaava ja eduskunnan valtiovarainvaliokunnan verojaoston puheenjohtaja Ville Valkonen pitää SDP:n puheenjohtajan Antti Lindtmanin hallitukselle esittämää veropoliittista kritiikkiä erikoisena. SDP itse esitti keväällä yli kolmen miljardin euron historiallista veronkiristyspakettia.

Ville Valkonen.

“Lindtman on kesän aikana unohtanut esittäneensä vielä toukokuussa suomalaisille yli kolmen miljardin euron historiallista veropommia yrittämiseen ja omistamiseen. Lindtman kritisoi arvonlisäveron nostoa 25,5 prosenttiin, mutta jättää kertomatta, että hänen johtamansa SDP nostaisi arvonlisäveron 25 prosenttiin ja sen päälle kurittaisi palkansaajia ja yrittäjiä vielä rajuilla veronkiristyksillä. Samalla hän jättää mainitsematta hallituksen mittavat kevennykset ansiotuloverotukseen”, Valkonen sanoo.

Valkonen muistuttaa, että hallituskaudella kokonaisveroaste säilyy ennallaan, mutta ansiotuloverotus kevenee samalla kun kulutuksen ja haittojen verotus hieman kiristyy.

“Lindtman on ehdottanut kaikkien Orpon hallituksen palkansaajille kohdistamien veronkevennysten perumista. Lindtmanin SDP:lle työntekijöiden ja yrittäjien kukkaro on ehtymätön rahalähde. Toivottavasti emme joudu näkemään Lindtmanin veropommia ikinä toteutettavan”, Valkonen sanoo.

Valkonen myös lyttää SDP:n talouspoliittisen vaihtoehdon epäuskottavana.

“Kritisoitavaa SDP löytää kaikesta, mutta vaihtoehdot ovat täysin epäuskottavia. SDP on päättänyt jatkaa pysähtyneisyyden linjalla. Kerta toisensa jälkeen SDP peruisi kaikki hallituksen uudistukset ja pakittaisi rakenteellisissa uudistuksissa työmarkkinoilla ja sosiaaliturvassa”, Valkonen sanoo.

“Suomen talouden kääntäminen uuteen nousuun vaatii nimenomaan rohkeita uudistuksia, joita nyt viedään eteenpäin. Samalla velkaantumista täytyy hillitä menoleikkauksilla. Hyvinvointiyhteiskunnan perusta ei kestä enää yhtään toimetonta hallituskautta”, Valkonen päättää.

Ville ValkonenKansanedustaja

Varsinais-Suomen vaalipiiri