Suomalainen Tiedeakatemia ry

Ilta tieteelle -tilaisuudet jatkuvat – upea kattaus huipputiedettä ja yhteiskunnallisia keskusteluja

Tiedeakatemian avoimet yleisötilaisuudet jatkuvat syksyllä Ritarihuoneella. Pääpuhujina nähdään tieteen akateemikot Kaisa Häkkinen, Martti Koskenniemi ja Riitta Hari sekä Yleisradion toimitusjohtaja Merja Ylä-Anttila.

Henkilö pitää esitystä puhujapöntössä kannettavan tietokoneen edessä. Taustalla on vaakunakilpiä sekä yleisöä.

Tiedeakatemian Ilta tieteelle -tilaisuudet jatkuvat syksyllä Ritarihuoneella. Syyskuussa maanantaina 9.9. tilaisuuden pääpuhujana on tieteen akateemikko, suomen kielen professori Kaisa Häkkinen. Häkkinen on maamme merkittävimpiä etymologeja ja esitelmöi illassa suomen kielen sanaston etymologisista kerrostumista.

Illan muina puhujina ovat Tiedeakatemian jäseniksi keväällä 2024 kutsutut Johanna Kantola ja Arri Priimägi. Eurooppalaisten yhteiskuntien ja niiden politiikan tutkimuksen professori Johanna Kantola on julkaissut laajasti sekä empiirisiä että teoreettisia tutkimuksia sukupuolesta, vallasta, politiikasta ja tasa-arvopolitiikasta Suomessa ja Euroopan unionissa. Kemian professori Arri Priimägin tutkimuskohteita ovat erityisesti valo ja valo-ohjautuvat materiaalit.

Lokakuussa 14.10. tilaisuudessa paneudutaan ajankohtaisiin oikeustieteellisiin kysymyksiin. Illan pääpuhuja tieteen akateemikko Martti Koskenniemi on yksi kansainvälisen oikeuden johtavista tutkijoista maailmassa.

Marraskuun tilaisuuden aiheena on dis- ja misinformaatio. Aiheesta keskustelevat maanantaina 11.11. Yleisradion toimitusjohtaja Merja Ylä-Anttila ja Suomalaisen Tiedeakatemian puheenjohtaja, prosessioikeuden professori Tuula Linna.

Syyskauden viimeisessä tilaisuudessa maanantaina 9.12. paneudutaan aivotutkimukseen. Illan pääpuhujana on tieteen akateemikko Riitta Hari - yksi neurotieteen huippututkijoista maailmassa.

--

Tilaisuudet järjestetään Ritarihuoneella Helsingissä (Ritarikatu 1) klo 17.15–19.00. Tapahtumat ovat avoimia ja maksuttomia kaikille tieteestä kiinnostuneille. Tilaisuuksiin on ennakkoilmoittautuminen. Päivittyvät ohjelmatiedot ja ilmoittautumislomakkeet julkaistaan Suomalaisen Tiedeakatemian verkkosivuilla osoitteessa www.tiedeakatemia.fi.

tieteen akateemikko Kaisa Häkkinen
kuva: Suomen Akatemia / Mikko Suominen
tieteen akateemikko Martti Koskenniemi
Suomen Akatemia / Studio Kari Likonen Oy
tieteen akateemikko Riitta Hari
Suomen Akatemia / Kari Likonen
toimitusjohtaja Merja-Ylä-Anttila
Yle

Suomalainen Tiedeakatemia

Suomalainen Tiedeakatemia on vuonna 1908 perustettu yleistieteellinen seura, jonka tehtävänä on edistää tieteellistä tutkimusta ja toimia tutkijoiden yhdyssiteenä. Järjestämme tapahtumia, edistämme tutkittuun tietoon pohjautuvaa päätöksentekoa, kustannamme tieteellisiä julkaisuja ja annamme lausuntoja tiedettä ja tieteenharjoittajia koskevissa kysymyksissä. Jaamme vuosittain yli 2,5 miljoonaa euroa apurahoina ja palkintoina suomalaiselle tieteelle. Tiedeakatemian jäseniksi kutsutaan ansioituneita tieteenharjoittajia Suomesta ja ulkomailta.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Suomalainen Tiedeakatemia ry