Sodan ja rauhan keskus Muisti Oy

Sodan ja rauhan keskus Muistin näyttelyssä avautuu sateenkaarikierros

Sodan ja rauhan keskus Muisti juhlistaa Mikkeli Pride -tapahtumaa 24.8.2024 avaamalla näyttelyssään sateenkaarikierroksen. Sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöjen historiaa valottava kierros on rakennettu nykyisen näyttelykierron sisään ja siihen voi tutustua omatoimisesti älypuhelimella qr-koodien kautta.

Sateenkaarikierroksen pisteet näyttelyssä tunnistaa Muistin sateenkaarilogosta. Kuvassa myös sotamies Hellberg uudenvuodenrevyyssään Syvärillä 1943. Leena Hangasmaa

Sateenkaarikierros sisältää yhdeksän eri pistettä, jotka avaavat sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöjen asemaa ja kokemuksia 1900-luvun alusta nykypäivään. Pääpaino on Muistin Poikkeustila-näyttelyn teeman mukaisesti toisen maailmasodan ajassa.  Aihetta käsitellään esimerkiksi lainsäädännön ja vähemmistöjen oikeuksien kehittymisen kautta, mutta esille nostetaan myös erilaisia kokemuksia rintamalta ja suhtautumista erilaisuuteen. Käsittelyssä ovat myös mm. dragshow rintamaviihteenä sekä spekulaatiot Mannerheimin seksuaalisesta suuntautumisesta.

”Sodanaikainen homoseksuaalisuus on ollut pitkään vaiettu aihe”, kertoo Muistin tutkija Leena Hangasmaa ja jatkaa: ”Se, että asiasta on vaiettu, ei kuitenkaan tarkoita, että sitä ei olisi ollut. Tutkimusta aiheesta ryhdyttiin tekemään vasta 2000-luvulla. Tutkimus osoittaa, että sateenkaarihistoria sellaisena kuin aikalaiset ovat sen kokeneet poikkeaa virallisten arkistojen rikosraporttien ja lääkärinlausuntojen luomasta kuvasta. Kokemuksia sota-ajasta ja homoseksuaalisuudesta voi löytää yksityisarkistojen muistitietokeruista, lehtiartikkelikokoelmista, haastatteluaineistoista ja päiväkirjoista.”

Sateenkaarikierros on osa Muistin tavoitetta laajentaa kuvaa suomalaisten sodan ajan kokemuksista. ”Kokemuksia on ollut yhtä monta kuin kokijoitakin, myös vähemmistöt mukaanlukien”, sanoo Muistin pedagogi Mikko Siitonen, ja jatkaa: ”Tuomalla esiin aiemmin vaiettua historiaa avaamme silmiä yhteiskunnan moninaisuudelle, joka on aina ollut olemassa. Suhtautuminen sukupuolen ja seksuaalisuuden kirjoon elävät osana omaa aikaansa ja kulttuuriaan, niin sotavuosina kuin nykyään. Moninaisuuden ymmärtäminen on yksi demokraattisen ja turvallisen yhteiskunnan avaimia.”

Sateenkaarikierros on nähtävillä Sodan ja rauhan keskus Muistissa & Päämajamuseossa sen aukioloaikoina normaalin pääsylipun hinnalla huhtikuulle 2025 saakka. Kierrosta varten tarvitset älypuhelimen.

Sodan ja rauhan keskus Muisti on Mikkelissä toimiva tiedekeskus, joka käsittelee näyttelyissään sodan ja rauhan teemoja vuorovaikutteisin, digitaalisuutta hyväksi käyttävin menetelmin. Muisti kertoo sodasta edistääkseen rauhaa. Muisti on niille, jotka ovat kiinnostuneet sodan historiasta, mutta erityisesti niille, jotka eivät ole.

Kuvat

Leena Hangasmaa
Lataa
Touko Laaksonen eli Tom of Finland palveli jatkosodan aikana upseerina Helsingin ilmatorjunnassa. Sateenkaarikierroksella kerrotaan hänen kokemuksistaan pimennetyn Helsingin kaduilla. Kuvassa Laaksonen nuoren aalikersanttina.
Postimuseo
Lataa

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Sodan ja rauhan keskus Muisti Oy

Uutuuskirja kumoaa myytin: Karjalan evakkoja asutettiin myös ruotsinkielisiin kuntiin. Vailla omaa paikkaa? -kirjan julkaisutilaisuus Sodan ja rauhan keskus Muistissa 6.9.202422.8.2024 10:03:13 EEST | Tiedote

Karjalaisten kotinsa sodan vuoksi menettäneiden asuttaminen oli mittava kansallinen projekti, jossa ei vältytty ristiriidoilta. Erityisesti siirtoväen asuttaminen ruotsin- ja kaksikielisiin kuntiin aiheutti aikanaan paljon poliittista keskustelua. Syntyi sitkeästi elävä myytti, jonka mukaan nämä alueet vapautettiin kokonaan sodanjälkeisestä asutustoiminnasta. Nyt julkaistu VTT Olli Kleemolan ja FM Riku Kauhasen Vailla omaa paikkaa? Karjalan evakot ruotsinkielisessä Suomessa -teos kumoaa tämän myytin uusien lähteiden avulla.

Kutsu tiedotustilaisuuteen ma 17.6.2024 klo 13: Mannerheim ylipäällikkönä -näyttely avautuu 18.6.2024 Päämajamuseossa Mikkelissä17.6.2024 13:00:00 EEST | Kutsu

Kutsumme tiedotusvälineiden edustajia lehdistötilaisuuteen Päämajamuseoon ma 17.6.2024 klo 13.00. Ristimäenkatu 4, 50100 Mikkeli. Mannerheim ylipäällikkönä -näyttely käsittelee Mannerheimia sotataidon näkökulmasta sekä kertoo hänen arkipäivästään Päämajassa jatkosodan vuosina. Gustaf Mannerheim oli ammattisotilas, joka saavutti urallaan sotilaalle korkeimmat mahdolliset tehtävät. Hän johti Suomen puolustusvoimia neljässä sodassa ja hänet valittiin tasavallan presidentiksi.