Yhä useamman kuluttajan laskut päätyvät perintään – positiivista kehitystä maksukyvyssä

Luotonhallintayhtiö Intrumin laskunvälityksen ja perinnän analyysi kertoo, että saatavista joudutaan muistuttamaan ja niitä siirtyy perintään yhä useammin. Kuluttajaperinnässä sekä tapausten määrät että perinnässä olevat summat kasvoivat vuoden 2024 toisella neljänneksellä. Varovaisen positiivisia loppuvuoden näkymiä tukee kuitenkin perintäonnistumien kääntyminen kasvuun, mikä kertoo sekä kuluttajien että yritysten maksukyvyn vahvistumisesta.

Kuvassa on graafi, joka näyttää perintään siirtyneiden saatavien määrien ja pääomien kehityksen kuluttajaperinnässä vuosineljänneksittäin vuoden 2024 toiseen neljännekseen asti.
Luotonhallintayhtiö Intrumin neljännesvuosittain julkaisema Intrum Insight -raportti kertoo kuluttajien perintään siirtyneiden laskujen määrien ja pääomien kasvaneen vuoden 2024 toisella neljänneksellä.

Kuluttajien perintätapausten määrät ja pääomat kääntyivät nousuun vuoden 2024 toisella vuosineljänneksellä, ilmenee luotonhallintayhtiö Intrum Oy:n neljännesvuosittain julkaisemasta Intrum Insight -raportista. Intrumin laskunvälitys- ja reskontrapalvelussa olevista saatavista lähetettävien muistutusten määrä kääntyi niin ikään nousuun vuoden 2024 ensimmäisellä puoliskolla vuoden 2022 alusta jatkuneen laskunsuuntaisen trendin jälkeen. Kolmen vuoden mittausjaksolla muistutusten määrä on nyt suurimmillaan.

Huolestuttavaa on, että kuluttajaperinnässä on yhä enemmän henkilöitä, joilla ei ole aiempia perintätapauksia. Vuositasolla ensi kertaa perinnässä olevien tapausten määrä oli toisella neljänneksellä kasvanut 16,91 prosenttia. Tämä viittaa siihen, että hintojen ja korkojen nousu vaikuttavat edelleen kuluttajien talouteen. Ohjauskoron lasku ja inflaation hidastuminen näkyvät niin yritysten kuin kuluttajienkin taloudessa viiveellä. Lisäksi sosiaalietuuksien leikkaukset ajavat heikoimmassa asemassa olevia aiempaa ahtaammalle.

– Niissä kotitalouksissa, joissa on tähän saakka juuri ja juuri saatu laskut maksetuksi, hintojen nousu tai sosiaalietuuksien leikkaukset voivat olla se viimeinen korsi, joka katkaisee kamelin selän. Raha ei enää riitäkään kaikkiin menoihin, ja osa laskuista on pakko jättää maksamatta. Laskujen eteneminen muistutus- ja perintävaiheeseen lisää velkaantumiskierteen riskiä. Tämä kierre olisi tärkeää saada katkaistuksi heti alkuvaiheessa, Intrumin kaupallinen johtaja Juha Iskala sanoo.

Maksuvaikeuksien yllättäessä on tärkeää tarttua asiaan heti. Maksuajoista kannattaa pyrkiä sopimaan jo ennakkoon alkuperäisen laskuttajan kanssa, jos näyttää siltä, ettei ehdi maksaa laskua ajoissa. Jos lasku on jo edennyt perintään, on sille yleensä mahdollista tehdä omaan tilanteeseen sopiva maksusuunnitelma perintäyhtiön kanssa. Apua velka-asioihin ja oman talouden haltuun ottamiseen on saatavilla myös muun muassa valtion oikeusaputoimiston talous- ja velkaneuvonnasta ja Takuusäätiöstä.

Viitteet maksukyvyn parantumisesta vahvistavat varovaisen positiivisia näkymiä

Hyvä uutinen on, että perintäonnistumien perusteella sekä yksityishenkilöiden että yritysten maksukyky on parantunut ensimmäiseen vuosineljännekseen verrattuna. Loppuvuoden näkymät ovat varovaisen positiivisia, vaikka talouskasvu oli vaisua vuoden toisella neljänneksellä. Kuluttajien luottamus on palautumassa ja erityisesti usko Suomen talouden kehitykseen on kohentunut.

Suomen lähivuosien talouskehityksessä onkin myönteisen yllätyksen mahdollisuuksia. Maailmankaupassa nähdään varovaista toipumista, mikä edistää Suomen vientikysynnän kasvua. Yritysten ja kotitalouksien luottamus voi palautua ennakoitua nopeammin, mikä vauhdittaisi sekä yksityistä kulutusta että investointeja. Arvonlisäverokannan korotus syyskuun alussa voi heikentää ostovoimaa lyhyellä aikavälillä.  Riskeinä ovat edelleen hankala geopoliittinen tilanne, työttömyyden kasvu ja mahdolliset lakot sekä koronlaskujen viivästyminen euroalueen odotettua sitkeämmän inflaation seurauksena.

– Kesällä on suuri houkutus tehdä ostoksia luotolla, jota sitten syksyllä maksetaan pois. Tämä saattaa tuoda haasteita talouteen loppuvuonna erityisesti niille kuluttajille, joiden maksukyky on ennestään heikko, Iskala toteaa.

Tietoa Intrum Insight -raportista

Intrum Insight on Intrum Oy:n neljännesvuosittain julkaisema katsaus Suomen taloustilanteesta ryyditettynä luotonhallinnan ja maksamisen tilastoilla Intrumin laskunvälityksen ja perinnän  datasta.

Lataa vuoden 2024 toisen vuosineljänneksen raportti

Intrum on alan johtava luotonhallintapalvelujen tarjoaja 20 markkina-alueella Euroopassa. Auttamalla yrityksiä saamaan maksunsa ja tukemalla ihmisiä viivästyneiden maksujen kanssa Intrum näyttää tietä kohti tervettä taloutta ja on ratkaisevassa asemassa yhteiskunnassa. Intrumilla on noin 10 000 omistautunutta ammattilaista, jotka palvelevat noin 80 000 yritystä eri puolilla Eurooppaa. Vuonna 2023 liikevaihto oli 20,0 miljardia Ruotsin kruunua. Intrumin pääkonttori sijaitsee Tukholmassa, Ruotsissa ja Intrumin osake on noteerattu Nasdaq Tukholman pörssissä. Lisätietoja on osoitteessa www.intrum.com.

Maksuviiveellisten yritysten kokonaismäärä laskenut – majoitus- ja ravitsemistoimialan maksuviiveet yhä kasvussa4.7.2024 07:55:00 EEST | Tiedote

Intrumin maksuviivetutkimus vuoden 2024 toiselta neljännekseltä kertoo, että maksuviiveellisten yritysten suhteellinen määrä on laskenut 5,69 prosenttia viime vuodesta. Toimialavertailussa maksuviiveellisiä yrityksiä on edelleen eniten majoitus- ja ravitsemistoimialalla, yritysten osuus on myös hieman kasvanut viimevuoteen verrattuna. Alueellisesti maksuviiveellisiä yrityksiä on eniten Satakunnassa ja Pohjois-Savossa. Inflaation hidastuminen ja korkojen lasku ennustavat yrityksille parempia näkymiä loppuvuodesta. Toipuminen on kuitenkin yhä verkkaista.

Kuluttajien maksukyky heikkenemässä kesäkuukausina11.6.2024 07:55:00 EEST | Tiedote

Orastavasta talouskasvusta huolimatta kuluttajien maksukyky heikentynee ja maksuvaikeudet kasvavat tulevina kuukausina. Luotonhallintayhtiö Intrumin perintädatan mukaan sekä kuluttajien että yritysten maksukyky heikkeni alkuvuonna. Aiempaa useampi lasku vaati myös muistutusta tai siirtyi perintään. Vaikea tilanne näkyy myös Takuusäätiön velkaneuvonnassa. Kuluttajien maksutapatutkimuksen mukaan moni kuluttaja käyttää aiempaa vähemmän rahaa lomailuun ja arvioi joutuvansa jättämään laskuja maksamatta.

Mullistaako tekoäly maksuviiveiden hallinnan?24.5.2024 07:55:00 EEST | Tiedote

Yli puolet suomalaisyrityksistä uskoo, että tekoäly voisi parantaa merkittävästi myöhästyneiden maksujen käsittelyä. Tekoälytyökalujen ja modernien maksutapojen hallinta nähdään oleellisina kilpailutekijöinä, mutta todellisuudessa valtaosassa yrityksistä tekoälyn hyödyntäminen on vielä yksittäisten kokeilujen tasolla. Eurooppalainen yritysten maksutaparaportti paljastaa, että vaikka tekoäly voisi tehostaa liiketoimintaa merkittävästi, suomalaisyritykset näkevät tekoälyssä enemmän riskejä kuin eurooppalaiset vastaajat keskimäärin.

Tutkimus: Yli 40 prosenttia suomalaisjohtajista uskoo yrityksensä kassavirran vahvistuvan15.5.2024 07:55:00 EEST | Tiedote

Yrityksissä suhtaudutaan hermostuneen optimistisesti tulevaisuudennäkymin, kertoo tuore Eurooppalainen yritysten maksutaparaportti. Suomalaisissa yrityksissä asennoidutaan hieman positiivisemmin talouden kasvuun kuin eurooppalaiset keskimäärin. Useampi kuin neljä kymmenestä suomalaisista johtajasta sanoo, ettei heillä ole suuria huolia organisaationsa kassavirrasta lähitulevaisuudessa. Yli puolet suomalaisyrityksistä hakee kasvua kehittämällä digitaalisia liiketoimintoja sekä laajentumalla kotimarkkinoilla. Yksi kolmesta suomalaisyrityksestä kokee myös olevansa paremmassa taloudellisessa tilanteessa kuin vuosi sitten.