Laajentunut Makuseikkailu-tapahtuma kutsuu syyskuun alussa

Oulu2026-alueen ruokakulttuuria esille nostava Makuseikkailu järjestetään 2.–7. syyskuuta. Kisaa herkullisemmasta maisteluannoksesta tulee käymään ennätysmäärä toimijoita: neljätoista kahvilaa ja ravintolaa Oulussa ja yksi Kuusamossa.

Alt-teksti: Lautasella on oranssi kakkupala koristeilla, pieni kuppikakku ja kahvikuppi.
Kisaan osallistuvat annokset on suunniteltu juuri Makuseikkailua varten. Tarjolla on sekä suolaisia että makeita herkkuja. Kevin Kallombo Oulu2026

Arctic Food Labin Makuseikkailuun osallistuvissa yrityksissä on suunniteltu tapahtumaa varten yhdeksän euroa maksava maisteluannos, jolla tuodaan esille pohjoisia makuja ja raaka-aineita. Tarjolla on suolaisia ja makeita annoksia sekä niiden yhdistelmiä. Maisteluannokset ovat ostettavissa ravintoloiden aukioloaikoina. Asiakkaita pyydetään pisteyttämään maistamansa annokset asteikolla 1–5.

Oulussa mukana ovat Bistoria Patio, Bistro Mesu, ChocoSomnian Suklaatehtaanmyymälä sekä pop-up Kauppahallissa, Cocktail Company, Ravintola Gaia, Hagia Sofia, Magnolia Coffee & Bakery, Ravintola Lasaretti, Makukuningas, Ravintola Nallikari, Opetusravintola Hilikku sekä Scandic-hotellien ravintolat Roast ja Kummeli Bistro & Bar. Kuusamosta käsin kisaan osallistuu Royal Ruka.

Annokset ja muut lisätiedot löytyvät verkkosivulta oulu2026.eu/makuseikkailu.

Nyt kolmatta kertaa järjestettävää tapahtumaa kehitetään, kasvatetaan ja kansainvälistetään kohti Euroopan kulttuuripääkaupunkivuotta 2026. Viime vuoden palautteen perusteella esimerkiksi tapahtuman kestoa on pidennetty neljästä kuuteen päivään, ja annoksissa panostetaan vahvemmin alueen omiin raaka-aineisiin.

Viime syksynä annoksia maistelemassa vieraili reilut 3 000 kävijää, ja voiton vei Tähtitornin Kahvila. Makuseikkailu on osa Oulun Päiviä.

Kevin Kallombo Oulu2026

Arctic Food Lab & Oulu2026

Arctic Food Lab tuo esiin Oulun ja pohjoisen Suomen alueelta saatavien raaka-aineiden sekä arktisissa oloissa syntyneen ruokaperinteen ainutlaatuisuutta. Arctic Food Lab -tuotemerkki kokoaa yhteen Oulun seudun gastronomian ja ruokakulttuurin toimijoita, jotka jalostavat raaka-aineet paikallisella osaamisellaan korkeatasoisiksi tuotteiksi ja palveluiksi.