Kela uudistaa vaativan lääkinnällisen kuntoutuksen terapioiden hankintaa ja edistää terapioiden saatavuutta
Kela tekee muutoksia vaativan lääkinnällisen kuntoutuksen terapioihin ja niiden hankintaan. Tavoitteena on edistää terapioiden saatavuutta, helpottaa palveluntuottajien osallistumista hankintaan ja lisätä joustavuutta palvelun tuottamiseen sopimuskauden aikana. Muutokset tulevat voimaan, kun nykyiset sopimuskaudet päättyvät.
Kela järjestää vaativana lääkinnällisenä kuntoutuksena fysio-, allas-, ratsastus-, toiminta-, puhe-, musiikki-, perhe-, psyko- ja kuvataidepsykoterapiaa sekä neuropsykologista kuntoutusta. Kela on hankkinut nykyiset vaativan lääkinnällisen kuntoutuksen terapioiden palveluntuottajat tarjouskilpailulla.
Terapioiden tulevia hankintoja uudistetaan niin, että nykyisten sopimuskausien jälkeen hankinnassa ei käytetä laatupisteytystä. Tämä tarkoittaa sitä, että enää ei pisteytetä yksittäisten terapeuttien työkokemusta ja lisäkoulutusta tai palveluntuottajan toimitiloja.
– Terapioiden laatu kuvataan jatkossa kokonaisuudessaan palvelukuvauksessa, jonka mukaisesti palveluntuottaja sitoutuu toteuttamaan asiakkaan terapian. Tämä edistää terapioiden toteutumista yhtä laadukkaasti kaikilla asiakkailla, projektipäällikkö Johanna Rouvinen kertoo.
Terapioiden laadun kuvaamista palvelukuvauksessa ideoidaan Kelan ja terapialiittojen yhteisissä tapaamisissa tämän syksyn aikana.
Muutos tekee palvelujen tuottamisesta joustavampaa
Muutoksen taustalla ovat nykytilanteen haasteet.
– Laadun pisteyttäminen on tarkoittanut sitä, että kun terapeutti esimerkiksi vaihtaa työpaikkaa tai jää vanhempainvapaalle, palveluntuottajan on löydettävä tilalle sellainen terapeutti, joka vastaa hyväksytyn tarjouksen laatutasoa. Asiakkaan terapiaan voi tulla katkos, jos poislähtevän terapeutin tilalle ei saada rekrytoitua hyväksytyn tarjouksen laatutasoa vastaavaa terapeuttia, kuvaa osaamiskeskuksen päällikkö Mikko Toivanen.
Uusi käytäntö helpottaa terapeuttien rekrytoimista ja parantaa terapioiden saatavuutta.
– Olemme saaneet palveluntuottajilta paljon palautetta laatupisteytyksen aiheuttamista haasteista. Uskomme muutoksen parantavan palveluntuottajien toimintaedellytyksiä, kun hankintaprosessi yksinkertaistuu ja toiminta sopimuskauden aikana helpottuu, Toivanen sanoo.
Selkeämpi malli matkakustannusten korvaamiseen
Kelan järjestämissä kuntoutuspalveluissa on otettu asteittain käyttöön uusi malli siinä, miten palveluntuottajille korvataan kuntoutusten matkakustannuksia. Uudet kilometrikorvaukset otetaan käyttöön myös vaativan lääkinnällisen kuntoutuksen terapioissa nykyisten sopimuskausien jälkeen.
– Nykyisin terapioissa käytössä olevat kotikäyntikorotukset kaipaavat selkiyttämistä. Uudessa kilometrikorvausmallissa matkasta maksettava korvaus kasvaa lineaarisesti matkan pituuden suhteen. Lisäksi malli on kokonaisuudessaan yksinkertaisempi ja läpinäkyvämpi, toteaa Toivanen.
Ryhmäterapiat nykyisenmallisina päättyvät
Kela on järjestänyt osaa vaativan lääkinnällisen kuntoutuksen terapioista myös ryhmäterapioina. Vuonna 2023 ryhmäterapiaa sai kaikkiaan 261 asiakasta. Vähäisen kysynnän vuoksi erillisiä ryhmäterapioita ei enää nykyisen sopimuskauden jälkeen järjestetä. Ryhmäterapioiden nykyinen sopimuskausi päättyy vuoden 2025 lopussa.
– Ryhmässä toteutuva terapia ei pääty kokonaan, vaan jatkossa ryhmäkäynnit mahdollistetaan osana yksilöterapiaa. Tavoitteena on mahdollistaa ryhmäkäynnit terapiassa nykyistä joustavammin niin asiakkaiden kuin palveluntuottajienkin näkökulmasta, Rouvinen kertoo.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Mikko ToivanenOsaamiskeskuksen päällikkö
Puh:040 1244 955mikko.toivanen@kela.fiKelan viestintäKelan viestinnän mediapuhelin palvelee arkisin klo 9–16. Numerossa ohjaamme haastattelupyyntöjä asiantuntijoillemme. Voit jättää haastattelupyynnön myös sähköpostitse.
Puh:020 634 7745viestinta@kela.fiKansaneläkelaitos (Kela) hoitaa Suomen sosiaaliturvaan kuuluvien perusturvaa eri elämäntilanteissa.
Muut kielet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Kela/FPA
Kelan palvelupiste Heinolassa suljettuna – kaupungin asiakaspalvelupisteeseen tulee Kelan etäpalvelu21.8.2024 12:50:18 EEST | Tiedote
Kelan palvelupiste Heinolassa on väliaikaisesti suljettuna vuoden loppuun. Kela-asioita voi 2.9. alkaen hoitaa etäpalveluna Heinolan kaupungin asiakaspalvelupisteessä. Lähes kaikki Kela-asiat voi hoitaa myös verkossa tai soittamalla puhelinpalveluun.
Kelan Mikkelin palvelupisteen aukioloaika muuttuu21.8.2024 12:13:28 EEST | Tiedote
Aukioloaika muuttuu Mikkelin palvelupisteessä 1.9. alkaen. Palvelupiste on jatkossa avoinna ma–to klo 9–12. Lähes kaikki Kela-asiat voi hoitaa myös verkossa tai puhelimessa.
Kelan Savonlinnan palvelupisteen aukioloaika muuttuu21.8.2024 10:49:21 EEST | Tiedote
Aukioloaika muuttuu Savonlinnan palvelupisteessä 1.9. alkaen. Palvelupiste on jatkossa avoinna ti–to klo 9–12. Lähes kaikki Kela-asiat voi hoitaa myös verkossa tai puhelimessa.
Kelan Varkauden palvelupisteen aukioloaika muuttuu21.8.2024 09:43:48 EEST | Tiedote
Aukioloaika muuttuu Varkauden palvelupisteessä 1.9. alkaen. Palvelupiste on jatkossa avoinna ti–to klo 12–15. Lähes kaikki Kela-asiat voi hoitaa myös verkossa tai puhelimessa.
Kelan Iisalmen palvelupisteen aukioloaika muuttuu21.8.2024 09:30:17 EEST | Tiedote
Aukioloaika muuttuu Iisalmen palvelupisteessä 1.9. alkaen. Palvelupiste on jatkossa avoinna ti–to klo 12–15. Lähes kaikki Kela-asiat voi hoitaa myös verkossa tai puhelimessa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme