Sokos tutki: valtaosa kauneudenhoidon palveluita käyttävistä valitsee palveluntarjoajan tutun tekijän perusteella

Jaa

Sokoksen teettämän kyselytutkimuksen mukaan 40 prosenttia kauneudenhoidon palveluita hyödyntävistä vastaajista kokee, että ennalta tuttu ja varmaa jälkeä tekevä ammattilainen on tärkein kriteeri sopivaa palveluntarjoajaa valitessa. Tekijän tuttuus on erityisen tärkeää 55–74-vuotiaille kuluttajille. Nuoremmat kuluttajat valitsevat palveluntarjoajan yleensä ympäristöstä kuultujen suositusten perusteella.

Sokos Studio -konsepti kehitettiin vuonna 2020 vastaamaan alati kasvavaan nopeiden ja räätälöityjen kauneudenhoitopalveluiden kysyntään
Sokos Studio -konsepti kehitettiin vuonna 2020 vastaamaan alati kasvavaan nopeiden ja räätälöityjen kauneudenhoitopalveluiden kysyntään

Sokos selvitti kyselytutkimuksessaan kesäkuussa 2024, miten ja kuinka usein Sokoksella asioivat asiakasomistajat* käyttävät erilaisia kauneudenhoidon palveluita. Sopivaa kauneudenhoidon palveluntarjoajaa valittaessa ylivoimaisesti tärkeimmäksi kriteeriksi nousee ennalta tuttu, varmaa jälkeä tekevä ammattilainen (40 %). Vastaajista 13 prosenttia valitsee sen sijaan palveluntarjoajan ensisijaisesti sosiaalisesta mediasta tai tutuilta kuulemiensa suositusten perusteella, 11 prosenttia palveluntarjoajan kätevän sijainnin perusteella ja kahdeksan prosenttia edullisen hinnan perusteella. Muita tärkeiksi koettuja kriteerejä palveluntarjoajaa valittaessa ovat muun muassa ekologisuus, hyvä hinta-laatusuhde ja vaivaton ajanvaraus. 

Ympäristöstä kuullut suositukset korostuvat etenkin 18–34-vuotiaiden vastaajien keskuudessa, kun taas ennalta hyväksi todettu ammattilainen on tärkein valintakriteeri erityisesti 55–74-vuotiaiden keskuudessa.  

Lähes puolet vastaajista laitattaa kulmiaan ammattilaisella 

Tutkimuksen mukaan 48 prosenttia vastaajista käy vähintään joskus huoltamassa kulmakarvansa ammattilaisella. Kynsiään ammattilaisella laitattaa vähintään silloin tällöin 38 prosenttia ja ripsiä 27 prosenttia. Meikkauspalveluita hyödyntää puolestaan reilu viidesosa (22 %). 

Aktiivisimmin kuluttajat käyvät huoltamassa kynsiään: 11 prosenttia vastaajista kertoo laittavansa kynnet kuntoon ammattilaisella vähintään 3–4 viikon välein. Ikähaarukoittain tarkasteltuna ahkerimmin eli vähintään 3–4 viikon välein kynsiään ammattilaisella laittavat 18–34-vuotiaat, ripsiä 18–24-vuotiaat ja kulmia 35–64-vuotiaat vastaajat. Ammattimeikkaajan apuun turvaudutaan sen sijaan yleensä spesiaalimmissa tilanteissa – suurin osa palvelua käyttävistä (25 %) hyödyntää meikkauspalveluita vain kerran vuodessa tai harvemmin.  

Kauneudenhoitopalveluiden kysyntä voimakkaassa kasvussa Sokos ja Emotion -ketjuissa 

Sokos- ja Emotion-ketjuissa on tarjottu kauneusneuvontaa vuodesta 2010 lähtien. Tänä päivänä kaikissa 21:ssä Sokos-tavaratalossa ja 39:ssä Emotion-yksikössä saatavilla oleva Sokos Studio -konsepti kehitettiin vuonna 2020 vastaamaan alati kasvavaan nopeiden ja räätälöityjen kauneudenhoitopalveluiden kysyntään. 

”Tarjoamme Studio-palveluissa ajanvarauksella erilaisia kauneudenhoitopalveluita, olipa asiakkaan toiveissa saada piristystä meikkiin, näyttävät ripset, trendikäs manikyyri, ihonkonsultaatio tai korvien rei’itys. Studio-palvelut elävät trendien mukaisesti ja voimme esimerkiksi räätälöidä tietyn meikkauspalvelun täysin asiakkaan toiveiden mukaan. Tällainen voi esimerkiksi olla opastus heleän meikkipohjan tekemiseen”, myyntipäällikkö Suvi Manninen kertoo. 

Mannisen mukaan kuluttajien kiinnostus erilaisiin kauneudenhoitopalveluihin on lisääntynyt merkittävästi. Myös Sokos Studion palveluiden kysyntä on tuplaantunut viime vuodesta. Suosituimpien Studiopalveluiden joukkoon kuuluvat tällä hetkellä erilaiset meikkauspalvelut, kulmien huollot sekö korvien rei’itys. Myös ihokonsultaatiot ovat kasvattaneet suosiotaan. 

*Kyselytutkimus toteutettiin S-ryhmän kannassa kesäkuussa 2024. Kyselyn kohderyhmänä olivat vähintään kerran viimeisen 3 kuukauden aikana Sokoksella asioineet suomenkieliset ja täysi-ikäiset asiakasomistajatalouksien jäsenet. Vastaajien kokonaismäärä oli 1435, joista 88 % oli naisia ja 12 % miehiä. 

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Suvi Manninenmyyntipäällikkö, Pirkanmaan Osuuskauppa, Sokos Tampere Kauneus, Sokos Hyvä olo & Emotion Ideapark, Lielahti, Kaleva

Puh:010 767 0971suvi.manninen@sok.fi

Sokos

Sokos on muodin ja kauneuden tavarataloketju, joka auttaa asiakasta löytämään oman tyylinsä. Sokos-ketjuun kuuluu verkkokauppa sekä 21 monipuolista tavarataloa, jotka sijaitsevat maamme suurimpien kaupunkien ydinkeskustoissa. Ensimmäinen Sokos-tavaratalo avattiin Helsingissä olympiavuonna 1952. Kotimainen asiakasomistajien omistama Sokos on osa S-ryhmää. www.sokos.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

Näillä syystrendeillä suomalaiset haluavat nyt sisustaa kotinsa – Selkeä muutos aiempaan yllätti asiantuntijan30.9.2024 07:45:00 EEST | Tiedote

Värien vahvuus ja räväkkä yhdistely nousee esiin syksyn 2024 sisustustrendeissä. Suomalaiset ovat innostuneet sisustamaan kotejaan aiempaa sallivammin, mikä näkyy rohkeutena tehdä kodista persoonallisemman näköinen nojaamatta yhteen tyyliin tai sääntöön. Muutos sisustustavoissa näkyy Sokoksen mukaan myös panostamisena kestäviin käyttötavaratuotteisiin pelkkien koriste-esineiden sijaan sekä 70-luvulta tuttujen pyöreiden muotojen suosiossa.

Tekstiilijätteestä vaatteeksi – vastuullisempien tekstiilimateriaalien osuus kasvaa marketmuodissa26.9.2024 08:02:00 EEST | Tiedote

S-ryhmän omissa merkeissä ja oman maahantuonnin tuotteissa käytetään kasvavassa määrin vastuullisempia raaka-aineita kuten vastuullisesti tuotettua puuvillaa ja ympäristöystävällisempiä kierrätyskuituja. Tänä syksynä Prisman uutuusmallistoissa nähdään runsas valikoima tuotteita, joissa on käytetty Cyclo-kierrätyskuitua. Toisin kuin monen muun materiaalin tuotannossa, Cyclo-kuidun valmistuksessa ei käytetä laisinkaan vettä tai kemikaaleja.

Hevihävikistä hyvikkiä – S-marketteihin vuosi sitten laajentunut toimintatapa tuloksekas23.9.2024 09:00:00 EEST | Tiedote

Aiemmin useassa alueosuuskaupassa käytössä ollut toimintatapa myydä heviosaston hieman kolhiintuneita, mutta vielä käyttökelpoisia hedelmiä ja vihanneksia edullisesti laajeni vuosi sitten kaikkiin S-market-ketjun myymälöihin ympäri Suomen. Kokemukset ovat olleet positiivisia: toimintatavan laajennettua S-marketeissa on myyty jo reilusti yli 500 000 kiloa enemmän hävikkiuhan alta pelastettuja hedelmiä ja vihanneksia. Valtakunnallisella Hävikkiviikolla keskitytään muun muassa lisäämään kasvisten syöntiä.

Uuteen kotimaiseen innovaatioon pohjautuva, arjessa helppo kalatuote ui S-ryhmän kauppoihin3.9.2024 11:00:00 EEST | Tiedote

S-ryhmän ruokakauppojen (Prisma, S-market, Sale ja Alepa) kylmähyllyille on ilmestynyt uusi kalatalouden sivuvirtoja hyödyntävä kalatuote. Kotimaista Nyhtökirjolohi on valmistettu Suomessa kasvatetusta kirjolohesta ja siinä hyödynnetään kaikki kirjolohen fileoinnissa syntyvät ruokaisat ja ravintorikkaat kylkipalat, jotka tyypillisesti jäävät kalasta hyödyntämättä. Nyhtökirjolohen valmistukseen käytetty teknologia on maailmassa ainoa laatuaan.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye